Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en de stoorzender in je eigen hersenpan
:lol:
Mooie kar voor die leeftijd, mooi verslaggie Jan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Met een straf windje fietsten wij vandaag naar de sluis in Eefde en terug via de haven van Almen.
In de sluis lag, achter de Hean-S, een mooi klein schip uit Ommen genaamd Geca.
De schipper van de Geca droeg een zwemvest in de sluis, iets wat je eigenlijk nog te weinig ziet.
De Marie-Sophie lag op een schutting te wachten met de boegschroef in bedrijf om het schip tegen de wal te houden.
Bij het invaren van de sluis had het hoog op het water liggende schip een beetje vermogen en de boegschroef hard nodig, zodra de vaart eruit was liep het schip direct richting sluiswand.
Normaal vallen de mussen dood van het dak door de hitte maar in Eefde lagen de jonge kraaien op de bovenkant van de sluisdeur, morsdood.
Er zitten zoveel nesten in de bovenbouw van de sluis dat ze zelf opruiming houden kennelijk.
Een vakantievierende Groninger zag de dooie kraaien aan voor duiven, nou ja hij kwam waarschijnlijk uit de stad Groningen :wink:
In de haven van Almen lag de Ol JOR of OLjor dat is mij niet geheel duidelijk, mooi schip.
DSC06377sluis 23 5.JPG
DSC06377sluis 23 5.JPG (417.24 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06379sluis 23 5.JPG
DSC06379sluis 23 5.JPG (464.86 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06380sluis 23 5.JPG
DSC06380sluis 23 5.JPG (365.8 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06381sluis 23 5.JPG
DSC06381sluis 23 5.JPG (506.49 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06384sluis 23 5.JPG
DSC06384sluis 23 5.JPG (465.12 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06385sluis 23 5.JPG
DSC06385sluis 23 5.JPG (362.81 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06388sluis 23 5.JPG
DSC06388sluis 23 5.JPG (492.55 KiB) 7000 keer bekeken
DSC06390sluis 23 5.JPG
DSC06390sluis 23 5.JPG (491.59 KiB) 7000 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Ik als stad-Groninger (pas op hè) lees ik die laatste naam als een "Oude Jorrit" (of zo), en dan in het Grunners/Drents "Olde Jorrit", afgekort tot Ôl Jor...
Maar da's puur interpretatie mijnerzijds...
Leuk tjalkje, overigens...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Zondag even naar de sluis gefietst om te kijken of er al veel aan de uitbreiding gedaan is.
Er is wat gegraven en er ligt een partij damwanden klaar om ergens in de grond getrild te worden, verder is er voor een amateur niet veel te zien.
Anita kwam de sluis in voor schutten naar de IJssel en aan de recreatiesteiger lagen twee Barkassen.
Tisser had er flink de sokken in om de sluis te halen, zulke scheepjes mogen wij graag zien.

Op weg naar Almen fietste ik achter een opa met zijn kleindochter, het kind had een lullig klein fietsje maar perste er toch 17km/uur uit.
Ze werd het zat en zei: "Opa, hoe lang nog voor wij ijs krijgen?" "Nog vijf minuten!" "ik weet geen minuten, je moet zeggen hoeveel tellen"
"Nou kind dat is 900 tellen" (De zwendelaar!!) Ze begint te tellen en als ze bij tachtig is zeg ik: "Nee hoor, je telt verkeerd ik ben al bij 200"
Ze kijkt mij vrolijk aan en zegt: " Dan krijg jij eerder ijs dan ik! " en gaat rustig door met tellen.
DSC06391tisser eefde.JPG
DSC06391tisser eefde.JPG (420.66 KiB) 6825 keer bekeken
DSC06392tisser eefde.JPG
DSC06392tisser eefde.JPG (440.42 KiB) 6825 keer bekeken
DSC06393tisser eefde.JPG
DSC06393tisser eefde.JPG (403.26 KiB) 6825 keer bekeken
DSC06394tisser eefde.JPG
DSC06394tisser eefde.JPG (524.9 KiB) 6825 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Bij de sluis van Eefde wordt een begin gemaakt met de werkzaamheden voor de nieuwe sluis.
De huizen worden gesloopt en er is een damwandje geslagen, verder is er nog niet veel te zien.
Het was druk het kanaal op, er af wou kennelijk niemand. Mooi weer om een stukje te fietsen en het lijkt wel of al die pensionado's, die in de winter in het zuiden rondhangen, nu hier op een elektrische fiets rondkarren.
Dat gaf nog weer een geweldig gesprek. Ik stond keurig op de stoep voor de Zutphense deur met de fiets tegen het muurtje, geleund over de reling om een foto te maken.
Schreeuwt er een: "Hee man je staat op het fietspad" Ik zeg dat ie er makkelijk omheen kan. "Dan moet ik afstappen" Als ik zeg dat dat dan maar moet wordt hij boos: "Je gaat maar ergens anders staan met je rotfiets"
Gelukkig heb ik gisteren van ome dokter een pilletje erbij gekregen om de bloeddruk wat te temperen en daar is het humeur ook een stuk van opgeknapt dus mij maakt hij niet gek. "Stap nou maar af en als weer opstappen een probleem wordt dan help ik je wel een handje" Naast mij begint een dame te lachen.
"Dit is een fietspad en jullie horen hier allemaal niet te staan" Ik vraag hem of hij het bordje gezien heeft vlak voor de overweg dat fietsers naar de rijweg verwijst. "Geen zak mee te maken dit is een fietspad" Als ik hem vraag even mee te lopen naar het bewuste bordje ragt ie zijn rijwiel van de stoeprand af en verdwijnt al scheldend richting Eefde.
Verder was het een mooi tochtje helaas was er geen schip om mee te liften naar Lochem dus heb ik dat vandaag maar met de fiets gedaan.
DSC06485sluis juli 17.JPG
DSC06485sluis juli 17.JPG (460.07 KiB) 6606 keer bekeken
DSC06491sluis juli 17.JPG
DSC06491sluis juli 17.JPG (493.74 KiB) 6606 keer bekeken
DSC06489sluis juli 17.JPG
DSC06489sluis juli 17.JPG (431.02 KiB) 6606 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dus mij maakt hij niet gek.
En ZOOO is tat Jan......loat de boer'n mah dors'n!! :lol:Mooie plaatjes.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Fietsers hebben een dergelijke instelling 'gekregen' nadat ze de status "zwakkere verkeersdeelnemer" hebben gekregen....
Nu kunnen ze doen/laten wat ze willen: de tegenpartij is altijd de schuldige tenzij die kan aantonen dat het anders is...
Ikzelf heb al vaak gehad dat, waar de doorgaande weg een bocht is (wat aangegeven wordt dmv een wit bord)
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (7.35 KiB) 6546 keer bekeken
de fietser rechtdoor wil (wat dus in feite afslaan is), en middels slaan op het autodak of een deuk in de deur trappend zijn door de overheid toegekende voorrang opeist....
Een vroegere buurman, die daarop gewoon doorreed zonder vlgs zijn zeggen de fiets/fietser te hebben (aan)geraakt, werd veroordeeld tot schadevergoeding van €1500 voor de fiets, kleding, en smartegeld...
En dat voor een Hema-fiets van €165....
Je hebt geen poot om op te staan: een melding bij de politie met alleen een nummerbord is al voldoende.
Ikzelf heb er nog steeds geen, maar overweeg -vanwege de woonplaats (studentenstad)- net als zovele stadsgenoten, een dash-cam aan te schaffen...

Anderzijds: als ikzelf op de fiets zit, wil je gewoon niet weten wat voor acties automobilisten, scooterrijders, én de nodige bejaarde E-bike rijders zich aan vermeende voorrechten toe-eigenen, vermoedelijk gebaseerd op snelheidsverschil wat (ook op de snelwegen) blijkbaar recht van voorrang geeft...

Hufters !

Er is tegenwoordig nog maar 1 manier om een fietser aan te rijden: 1 x vooruit, 1 x achteruit, en voor de zekerheid: nog 1 x vooruit.....
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Jan, dat bord heb ik nog nooit gezien :oops: Maar ja, ik ben ook nog nooit in Groningen geweest. :)
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Allen »

@Jan v+d het zijn onderborden. 8)

Onderbord.JPG
Onderbord.JPG (23.64 KiB) 7019 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Mooi Allen, ik zal de kijkglazen eens oppoetsen. Nou ja waar ik woon is het nog niet zo druk maar ik wordt wel geacht de verkeersregels te kennen. Toen ik achttien was heel lang geleden kreeg je je rijbewijzen bij een pakje boter geloof ik. Met de fiets langs het kanaal kan ik weinig fout doen :wink:


Plaats reactie