Zomaar een plaatje.

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1080
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door jur kaspers »

Goedenavond,

Gezien op de Oude Maas t/h Spijkenisse
dit lelijke rotding gaat wel hard .
.

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN3171 (Medium).JPG
DSCN3171 (Medium).JPG (181.08 KiB) 2714 keer bekeken
DSCN3172 (Medium).JPG
DSCN3172 (Medium).JPG (190.44 KiB) 2714 keer bekeken

Patru (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dit toeristenbootje lag in Ponta Delgada op de Azoren wel erg ver van de thuishaven.

Acoreano.jpg
Acoreano.jpg (300.95 KiB) 2711 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in Ponta Delgada op de Azoren wel erg ver van de thuishaven.
Zeg Paulus uut Zwolle an'n Iessel.......oooooit in een ver en zeer grijs verleden in THE Sixties, was ik met de " Forest Hill" in de haven van Punta Delgada op de Azoren en daar lag op de kant een kneiter van een sloep van de toen daar in de buurt in brand geraakte " Johan van OldeBarneveldt"...ik ben het nooit vergeten i.v.m. die brand ( meen dat de Johan daar ook gezonken in die wereld....eventjes nakijken??)..........en " het zal toch niet waar zijn"??? :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tja Harry uit Olst aan de IJssel,
Als jij zegt dat je toen daar een sloep van de JvO hebt gezien dan is het de moeite waard om de herkomst van dat scheepje van die foto eens nader te onderzoeken.
Ik heb het even druk met wat andere zaken, maar doe dat binnenkort wel. Het zou trouwens zeer frappant zijn, maar als je naar het bootje kijkt kan het wel denk ik.
Groet uit Zwolle-Zuid.
Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Scheepssloepen hadden destijds een tweede leven, zo hadden we op de Nedgulf tankers sloepen van sloopschepen.
Maar ze waren goedgekeurd door de scheepvaartinspectie, dus een mooi financieel meevallertje voor de jongens van Vinke. :wink:
Maar ik denk dat ze er op de reuzen van Heusden ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg
ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg (133.14 KiB) 2635 keer bekeken
" het zal toch niet waar zijn"???
Dat zou best eens kunnen, Harry. :-D
Patru (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 16 jun 2017 16:32 .....oooooit in een ver en zeer grijs verleden in THE Sixties, was ik met de " Forest Hill" in de haven van Punta Delgada op de Azoren en daar lag op de kant een kneiter van een sloep van de toen daar in de buurt in brand geraakte " Johan van OldeBarneveldt"...ik ben het nooit vergeten i.v.m. die brand ( meen dat de Johan daar ook gezonken in die wereld....eventjes nakijken??)..........en " het zal toch niet waar zijn"??? :lol: :lol:
Hallo Harry,
Ik heb de flyer van dat bedrijf even opgezocht.

Flyer Engels.jpg
Flyer Engels.jpg (364.29 KiB) 2584 keer bekeken
In de tekst staat dat het inderdaad gaat om een "former rescue vessel" en ik ga daar navraag doen.
Maar hoe wist jij dat het toen in de sixties in Ponta Delgada om een sloep van de JvO ging; stond dat er nog op?
Bij het vergaan heette het schip immers "Lakonia"'.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

Maximakanaal Den-Bosch.
Elda
Elda
P1270495.JPG (156.2 KiB) 4376 keer bekeken
Time Out
Time Out
P1270519.JPG (196.7 KiB) 4376 keer bekeken
P1270521.JPG
P1270521.JPG (185.19 KiB) 4376 keer bekeken
Rilex
Rilex
P1270500.JPG (172.27 KiB) 4376 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar hoe wist jij dat het toen in de sixties in Ponta Delgada om een sloep van de JvO ging; stond dat er nog op?
Bij het vergaan heette het schip immers "Lakonia"'.
Interessant Paul. Dat bakkie met de " Johan van Olde Barneveldt" was toendertijd erg in het nieuws vanzelf en toen wij daar in Punta Delgada een potje olie lagen te lossen ( via mijn aantekeningen zie ik dat het met de " Tahama" was vlak nadat ik op 8 Juli 1965 in Isle Of Grain aanmonsterde en via Gotenborg en weer Isle of Grain-de Azoren en Tenerife in Dakar terecht kwamen!Voor de kust van Dakar draaide er een kruiskop in de puin, maar da's een aaaander verhaal! :lol: ) scharrelde ik daar over de kade en daar lag die sloep op de kant. Het e.e.a.staat in mijn geheugen gegrift en het zal best dat de naam van de Johan er nog duidelijk op stond en " Lakonia" er met een eenvoudig "Grieks Chabloontje" overheen was getjet.Ik ben erg benieuwd wat je nog uitvindt, die brochure is al uniek vanzelf.
Maar ik denk dat ze er op de reuzen van Heusden ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Met de wijsheid van achteraf weet ik zo zachies an wel dat Ome Cor graag voor een dubbeltje op de eerste rang zat Jos, maar ik heb hem nooit betrapt om 2e hands sloepen. EN.geloof me maar ik heb heel wat uurtjes in de motorsloepen van zowel de Hill, als de Town, als de Tahama en Tamara doorgebracht " in mijn jonge jaren toen m'n haar nog zwart en dik was" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Misschien hebben ze op onderstaande site meer info van de sloep. :wink:

http://sloep.org/index.php/zeesloep-his ... ingsloepen
Patru (R.I.P)

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik heb contact opgenomen met dat bedrijf in Ponta Delgada, dus wacht het antwoord even af.
Maar als je er verder over nadenkt.
Bij de ramp met zo'n schip als de Lakonia drijven er sloepen met mensen in zee.
Die mensen worden vervolgens aan boord genomen door andere schepen die hulp verlenen, maar wat gebeurt er dan met de lege sloepen?
Waarschijnlijk worden die door anderen op sleeptouw genomen en vervolgens geborgen, maar hoe zit het dan met het eigendom?
Groeten, Paul G.


Plaats reactie