------------------
Het is alweer 5 maanden geleden en daarom , om het geheugen even op te frissen, het volgende.
Op 5 mei van dit jaar schreef ik
HIER...
Ik weet niet hoe de andere geachte leden dit gisteravond hebben ervaren, maar ik vond dat de koopvaardij er bij de dodenherdenking op de Dam maar bekaaid afkwam. Die werd bij de kranslegging gecombineerd met anderen en in de presentatie nieuwe stijl op die grote schermen ter weerszijden van het Nationaal Monument werd het woord koopvaardij niet eens genoemd. Die nieuwe presentatie die in de komende jaren nog verder zal worden doorgevoerd, is bedoeld om een en ander levend te houden bij de jongere generatie. Dat is een goed streven. De mensen die het het meeste aanspreekt, mensen die bij het kijken naar die ceremonie nog steeds of zelfs steeds meer emotioneel worden, die mensen zijn er binnenkort niet meer, dus vind manieren om de jongeren te doordringen van het belang van een dergelijke herdenking. Probeer ze duidelijk te maken wat er in die tijd eigenlijk is gebeurd. Welke offers er zijn gebracht.
Ik ben echter van mening dat, wat je ook doet, een aparte krans voor en een duidelijk noemen van de gevallenen van de koopvaardij op zijn plaats zou zijn. Laat de komende generaties weten dat het aandeel dat de Nederlandse Koopvaardij had bij de inspanningen en de uiteindelijke overwinning van de geallieerden groter was dan dat van de Koninklijke Landmacht, Luchtmacht, de Koninklijke Marine en het verzet bij elkaar. Wie weet hebben zelfs de organisatoren daar geen idee van. Ik kan me er niet druk over maken, maar ik vind het wel jammer.
Wie het allemaal nog eens na wil lezen, hoeft alleen maar op de link hierboven te klikken, maar ik heb toen een brief geschreven aan het Comité 4 en 5 mei en wel persoonlijk aan de voorzitter daarvan, mevrouw Gerdi Verbeet, oud-voorzitter van de Tweede kamer der Staten Generaal.
Ik had de moed eigenlijk al opgegeven en was het ook al min of meer vergeten, maar vandaag ontving ik dan toch een antwoord. Die brief is gedateerd 7 september en het stempel van de frankeermachine is 12 september, dus hoe die nu een maand onderweg kan zijn geweest, terwijl de Griekse posterijen toch heel efficiënt en snel werken, zullen we nu maar even vergeten. Ik heb die brief in mei alleen maar laten lezen aan de mede-ondertekenaars, maar ik wil hem hier nu integraal plaatsen, zodat het antwoord helemaal duidelijk is.

- Herdenking 00-1.jpg (418.48 KiB) 1267 keer bekeken

- Herdenking 00-2.jpg (540.37 KiB) 1267 keer bekeken

- Herdenking 00-3.jpg (385.93 KiB) 1267 keer bekeken

- Herdenking Koopvaardij-800hoog.jpg (350.07 KiB) 1267 keer bekeken
Ik ga die uitnodiging aanvaarden en en daar nu al op plannen. Ik wil - bij leven en welzijn - op 4 mei 2018 voor één keer op de Dam aanwezig zijn.
Voor de in die brief genoemde tentoonstelling, klik
HIER.
----------------------