Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Makkelijk met ramen lappen en het dekhuis tjetten, op andere schepen moest je daarvoor op van die stalen stukkies rond staan die aan het dekhuis gelast waren.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------
Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren. Of het geen geld kostte. En dat in 1960, toen de crude nog geen 3 dollar per barrel kostte. Per bemanningslid sleurde dat schip nog geen 1000 ton crude over de wereld. Nu is dat meer dan 12.000 ton per bemanningslid. En nu kost de crude 50 dollar per barrel. Ik bedoel: dat is weer eens een heel andere kijk op een mooie tanker. :-D
-------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Of het geen geld kostte.
Alles is relatief in het leven Theodorus. Toen ik in de 1980tiger jaren hier bij "toendertijd" de grootste Canadese Olieboer op de loonlijst stond,( korte tijd DE lieveling van de beurs/aandeelhouders/investeerders EN de banken....later veranderde dat heeeel snel!) toen had ik natuurlijk nog de " centen-stuivers en dubbeltjes tellende instelling"van iemand die net bijna 9 jaar op een centen tellende scheepswerf scherpe kosten begrotingen had proberen te maken. Ik bleef dat ook in eerste instantie dus doen bij projekten voor die olieboer waar ze echter gewend zijn om begrotinkies maken " in de duizenden" EN waar toen onder het Canadese P.I.P. programma het OOK nog eens gold dat -Money is NO object- EN " hoe meer je uitgaf, hoe meer je verdiende" i.v.m. een listig belasting regeltje geloof het of niet. :roll: Als gevolg van het " zomer-baantjes voor studenten van de Lokale Technische Hogeschool" kreeg ik een paar studenten toegewezen met als instrukties " je ziet maar wat je d'r mee doet" :lol: ......Het waren best slimme jongens en een van de drie zette ik aan het werk voor een kosten begroting, waar hij na enkele dagen mee op de proppen kwam, behoorlijk gedetaileerd en ALLES uitgerekend " in duizenden $$", tot het kleinste liflafje toe "1000$"
Ik las hem in eerste instantie een beetje " the riot act" en omschreef dat ik " in dollars" dacht en NIET in " factors of duizenden $$" waarop Mike zei:
" Met alle respect Harry, maar DAT zie je dus goed verkeerd hier bij een olieboer in Calgary en ik citeer:

" These oil-company's can't help it but to make money!"

Met de wijsheid van achteraf had Mike daar ook het grootste gelijk van de vismarkt mee, ECHTER dus niet in het geval van ons beider baas toendertijd, want DIE ging al snel daarnaa failliet met het toenmalige grootste failissement in de Canadese bedrijven geschiedenis.......ik wazzuh d'r bie maar ben Mike's z'n opmerking nooit vergeten :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren
Deze opbouw heeft alleen een verdiepinkie meer dan andere tankers uit die tijd, Theo. :wink:
Op een gewone tanker woonden alleen die ouwe, de stuurlui, de Sparks en de hofjood in het witte huis.
Misschien was het daar aan boord anders geregeld gezien de accommodatie achteruit en de drie telefoonhokkies op de kippeloop. :wink:
Of er was een speciale verdieping voor de ownerscabins, die nooit gebruikt werden.
En net als op de Caltex en Gulftankers destijds beginnen met 45 koppen en iedere reis een koppie eraf.
Wasbaas, baas timmerman, kabelgast, kapiteinsbediende, matrozen en stokers.
Dubbele wachten op de brug bleek ook niet zo noodzakelijk meer, dus geen leerlingen en vierde stuurlui meer.
Ook de zevende machinist werd het slachtoffer van de bezuinigingen.
Een mooi onderwerp voor het potje na de wacht...Bezuinigingen aan boord :lol:
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

In die tijd liep ik mij tijdens de wacht op een mooi turbinetankertje af te vragen wat wij in vredesnaam met drie man op wacht moesten doen.
Je kon toen dus wel nagaan dat er ergens in de ivorentoren een grappenmaker met een Japansrekentuigje tot de zelfde conclusie kon komen.
En dat gebeurde dus ook er werd een bak Chinezen gestort en we moesten ons er maar mee vermaken. Op bootjes met een onwillige diesel kwam dat harder aan hoewel er toen ook meer werk in de dokperiode werd gedaan. Je kon een willige Chinees toch wel veel leren, zelfs een motor starten.

Hoe dan ook veel geleerd van al dat werk met buitenlanders, kwam mij later goed van pas bij klusjes in Taiwan, Korea en Japan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bezuinigingen aan boord
een bak Chinezen gestort
Inclusief het befaamde Rooie Boekie van Mao :lol: en bij gelegenheid een beetje muiterij op de koop toe! OF door onderlinge Chinese troublures ( of misschien wel gewoon om Nederlanders te pesten...wie zal het zeggen?) werd het komplete Kerstdiner over de muur gepleurd toen de Chinese Hofjood even weg was om het "aanstaande diner aan te kondigen" :roll: DAT werd toen dus " Kerstdiner met een boterhammetje"
Inderdaad Jan.........VEEL van geleerd met zowel Chinezen uit China als ook uit Singapore op de Reuzen van Heusden!
Maar in diezelfde periode voeren de doossies & pakkies bootjes van de Muller afdeling " Koninklijke Hollandse Lloyd" nog met komplete voetbalteams (al of niet onder leiding van een baas timmerman?? :lol:) op en neer naar de Ambuggie bar in Braziel, onder het mom van " Verschil moet er wezen" :lol: ......Toen ik er -dank zij de welwillende medewerking van Meneer Poot- oooit een keer een kustreissie van 5 dagen maakte op de " Kennemerland" om mijn vaartijd bij te plakken en boven de al reeds voor mij verbijsterende "wacht sterkte" bij de 2e mee mocht lopen om een fraai glimmend en brandschoon Sulzer naaimachientje in de peiling te houden :roll: ...... TOEN brak daar de vliegende pleuritus uit en moest ik bij de ouwe op het matje komen en werd " de les gelezen" omdat ik meer dan de "toegestane" 2 pilsjes per dag had getekend EN al tekenende de betweterige hofjood had verteld " Dattie zich maar met zijn gekookte eitjes en geraspte worteltjes moest bemoeien, maar NIET met mijn bier" :lol:
Op de tankers liepen we toen REEDS met een stuks zwart/wit ketelpakkie en een stuks al of niet willige Chinese stoker/olieman (waar er soms bij waren die toen voor het eerst een schip zagen, laat staan een ketel of machine maar WEL af en toe dikke rollen bankbiljetten lieten zien van " DE handel"...een handel die volgens sommige van mijn tijdgenoten " niet bestond" ??) om 9 stuks " niet zo schoon en ZEKER niet glimmend" stampende MAN zuigers in de peiling te houden PLUS de al of niet van een vuurtje voorziene 8 stuks vuurgangen van de befaamde Schotse ketels.Ik weet niet wie die rekensommetjes maakte met zo'n Chinees of Japans rekentuigje, maar volgens mij hadden "ze" toen toch de balletjes op het verkeerde rekkie??? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

een kustreissie van 5 dagen maakte op de " Kennemerland"
Tja, da's een heel andere wereld dan de wilde tankvaart, Harry. :wink:
En 5 dagen is wel heel erg kort om je aan te passen aan de omstandigheden.
Maar op mijn eerste droge bootje, de Goeree, voelde ik me al snel thuis. :wink:
Toen ik in Santander aan boord kwam vroeg ik hoe laat we de volgende dag zouden vetrekken.
De volgende dag???? :lol:
We zouden minstens 10 dagen blijven liggen en we lagen ook nog es vlakbij de stad. :-D
Dus dat was meteen iedere avond stappen, dat was ik gewend op de Nederlandse Christelijke tankvaart, iedere stapmogelijkheid ten volle benutten.
Gelukkig ging ik zelf over de salarisadministratie, dus ik vond dat ik wel rood mocht staan... :wink:
Ach, 's avonds bij het diner in lang wit, kleine moeite toch?
Gelukkig geen jassie toetoep, die had ik wel bij me maar nog nooit gedragen. :wink:
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door cor »

Deze tanker voeren we op 27-06-2017 voorbij in Hartelkanaal.
Wat kippenloop gewoon de heli nemen.

Cor Boer
Bijlagen
079.jpg
079.jpg (160.35 KiB) 2762 keer bekeken
083.jpg
083.jpg (172.54 KiB) 2762 keer bekeken
086.jpg
086.jpg (148.58 KiB) 2762 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Deze tanker voeren we op 27-06-2017 voorbij in Hartelkanaal.
Da's t'r eentje die kan laden over de kop Cor, d.w.z. dattie de kost verdiend met ladinkies van F.P.S.O's of platforrumpies op te pikken.....OF hij ligt aan de tiet bij een olie-platform, vandaar dat helidekkie.Boven op dat witte kippehokkie staat een kraantje om de slurf er aan te knopen- die ze eerst met een lier wat dichterbij trekken en dan ook meestal een touwtje naar het platform.IN dat kippehokkie staat de hele afsluiter meloochum, zodat "ze" als Apeldoorn eventueel moet worden gebeld, de hele hap los kunnen koppelen en dan ook nog nagenoeg geen olie in zee dumpen.

Tja Jossie, mijn "korte avontuur op een doossiesbootje" kwam bepaald niet in de geschiedenis boekies! :lol: Ik had toen-als relatief jong broekie, we spreken hier van Januarie 1967, ik was amper 21 :roll: - al een pikheetje als 4e meester baassie van mezelf en eeeeen Chineeessie gespeeld op de 8-12 wacht van de " Forest Town", zonder de handel in de soep te laten lopen of keteltjes op te blazen, dus ik vond het maar een vreemde zaak dat er op zo'n kop en kont doossies bootje een 2e, een 4e en een 7e meester beneden liepen, met ook nog een olieman. Ik liep er sowieso voor " spek en bonen" bij, maar kan me NU nog herinneren hoe mooi schoon dat wit geschilderde karter van die Sulzer was toen ze karter inspektie in Hamburg hielden. DAT had ik nog nooit zo gezien :lol: :roll:
Wat me dus WEL bijzonder aanstond daar, was de mogelijkheid om de vrieslading te inspecteren en dan gelijk een mooi stukkie " Beefie van de Lomo" mee te jatten om in de MK op te braaien.Daarvoor moest ik op de tankers toendertijd eerst de hangsloten van de stores "aanpassen" samen met een maatje van me en dan natuurlijk link uitkijken dat "ze" ons 'snachts niet te grazen namen.......altijd mooi gelukt.....EN erg leuk om jaaaaren later op een Reunie te vertellen :lol: :lol:In die dagen bestelden we in de tropen bekant een doossie bier per dag bij de hofjood, dus dat geneuzel van " 2 potjes per dag" en bij de ouwe op het matje komen dat was aan mij niet besteed.Zoiets werd daar natuurlijk staande de vergadering " naar kantoor" gemeld, dat "ze" zo'n gemoedsrust verstorende loslopende tanker massinist daar konden missen als "kiespijn". DAT vond Meneer Poot ook helemaal niet erg, want die had loslopende zuigertrekkers hard nodig op die Reuzen vanzelf. Toen ik later even op de Oostelijke Handelskade was maakte hij hier ook een listige opmerking over, maar wel met een ietwat vettige grijns.Ik heb daar al die jaren hard gebuffeld en veel geleerd wat later erg goed van pas kwam, maar de beste man heeft me 1e klas behandeld met studie verlof/ promotie en ook toen de Reuzen handel was afgelopen.Met de wijsheid van achteraf had ik het niet beter kunnen treffen.En DAT dus allemaal omdat toendertijd mijn dorpsgenoot Jan Halfwerk ( R.I.P.) alias Juan Medio-Trawacho mij na de massinisten school in Zwolle adviseerde om Meneer Poot maar te bellen met de suggestie erbij van :
" Die tankers, da's net wat veur oe Boom" :lol:
Jan hield het na een reissie op de Hill zelf voor gezien! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Goh, ik dacht dat het een trampoline was. :lol:


Plaats reactie