Ratjetoe

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ratjetoe

Bericht door Da Silva »

Goeieavond Harry en Allen,

Dat zijn wijze woorden in de laatste zin. Velen denken er zo over. Nog vaak wordt er geklapt na een veilige landing. Ik zie het vliegen ook als een noodzakelijke kwaad, om mijn kinderen en familie te kunnen bezoeken. Ik merk wel, dat met het ouder worden, ik het vliegen minder leuk vind worden. De techniek is met sprongen vooruit gegaan, en de veiligheid is met sprongen vooruit gegaan. Toch blijft er altijd de factor mens. De “United Airlines 232” die je aanhaalt, was wel het gevolg van gebrekkig onderhoud of nalatigheid daarbij. In dit geval, een niet ontdekte scheur in een turbinewiel.


https://en.wikipedia.org/wiki/United_Ai ... Flight_232

https://www.youtube.com/watch?v=i8S28uqgjI8


Nog triester is het ongeval met de “American Airlines 191”, ook een DC-10. Deze verloor bij de start de complete linker motor. Oorzaak het niet volgens de richtlijnen uitvoeren van reparaties. In dit geval het vervangen van een motor met behulp van een vorkheftruc, in plaats van met het daartoe bestemde hijsgereedschap. Gemakzucht voortkomend uit kostenoverwegingen. Aanvankelijk werd als oorzaak het breken van een bout opgegeven.
Dankzij een Surveyor, die het niet met deze conclusie eens was, kwam de werkelijke oorzaak tevoorschijn. Werkelijk schokkend. Voor de liefhebbers, bekijk de onderste Youtube link, tussen de 28e en de 40e minuut.


https://en.wikipedia.org/wiki/American_ ... Flight_191

https://www.youtube.com/watch?v=0QCwvLn4foU

Dat bush vliegen heb ik wel eens op Youtube gezien. Wat ook spectaculair is ? Met een Twin-Otter van St-Maarten naar Saba,

Grt.

Mario.

Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ratjetoe

Bericht door Fluks »

Ik ben eens met de lijndienst van St.Maarten naar Saba gevlogen.We konden mee kijken met de piloot,omdat de deur van de cockpit open stond.Net voor de landing was het net of het vliegtuig stil in de lucht stond,door de lift,die de wind gaf.Ik het wel eens gelezen,dat het vliegveld 400 m lang is.Na geland te zijn gingen we halfweg direct rechtsaf naar het kantoortje.Dus na ongeveer 200 m. Groet,Arie.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ratjetoe

Bericht door Da Silva »

Goeiemiddag Arie.

Ja wij hebben dat ook een keer gedaan. Vanaf St-Maarten naar Saba en naar St-Barths. Echt spectaculair. Voor mijn vrouw, die ook veel gevlogen heeft, was het eens maar nooit meer. Bij St-Barths gaan ze in een duikvlucht om de baan te komen. Je dan vooraf niet te zwaar getafeld hebben, want dan gaat dat niet goed.


Hieronder een impressie van het vliegveld van Saba. Prachtig eiland.

https://www.youtube.com/watch?v=sk7D2Hvqt8I

Hier St-Barths, zoals het NIET MOET.

https://www.youtube.com/watch?v=s_Vh0oJro3A

Maar zo;

https://www.youtube.com/watch?v=bgLJm8cG_Bw



Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ratjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met samengeknepen bilspieren in een bush machientje zitten
Ik heb in mijn ietwat jongere jaren daar ook redelijk aan deelgenomen in de Canadian Arctic, ik moet zeggen "toen" met veel plezier en vooral onder het mom van " vrijheid blijheid en op tijd een banaan".Mijn toenmalige werkgever had een behoorlijke vloot fixed en rotary wing ( kan je wel zeggen!) met van allerlei types die vlogen, executive jets, inclusief een Boeing 737 met de bijbehorende glimmende stewardessen en mooi dames die de kaartjes uitgaven :lol: ( er was zelfs een poossie dat ik min of meer mijn eigenste stoeltje i.v.m. mijn lange onderstel had in die kist, goede konnekties en af en toe een bloempie doen soms wonderen!).Ik had dat dan ook voor geen goud willen missen, maar bedenk NU weleens dat " ignorance IS bliss"...wat je in dit geval wel zou kunnen vertalen als " Zalig zijn de simpelen van geest" :lol: :roll: ( Voor verdere vertaal details maar even checken met Theodorus oftewel " het orakel van Aridea" :lol: )
Ik woonde in die bijzonder interessante en ietwat opwindende dagen in het uiterste Noord Westen van Calgary in Alberta en keek vanuit mijn woonkamer linea recta naar de Rocky Mountains...op een heldere dag begonnen die bulten 100 km verderop.Ook lag op die gezichtlijn langs de Trans Canada - pak weg halfweg naar Cochrane- een klein vliegveldje " Springbank" specifiek voor dat " kneuterige 2 en 3 persoons" gesnor met een bromfiets karretje voorop het stuur :lol: :lol: Ik heb er door de verrekijker en ook van heel dichtbij veel naar gekeken, maar "ze" kregen me ook toendertijd al " voor geen goud" in DAT soort bromvliegjes, je las werkelijk "om de klipklap" dat er weer eentje in of bij de bergen was neergepleurd, met vrijwel altijd gevolgd door de befaamde "DOODse stilte".In die dagen heppik dan ook mijn droom van een eigenste klein vliegtuigie maar ingeruild voor een kampeer uitrusting op wielen, voornamelijk toen ik via een ZEER beknijsde boutjes en moertjes kollega van me IN de vliegtuig onderhouds afdeling van voornoemde baas ( waar door o.a. het befaamde P.I.P programma MONEY NO object was!!) dus via die kollega vernam hoeveel van die begonia's$$$ er TOCH aan te pas kwamen als je dat onderhoud van zo'n bromvliegje ECHT goed wilde doen en dus NIET op een glimmend dubbeltje keek! Ik heb nog onlangs een zeer interessant boek aangeschaft- wat ik NU weer net NIET kan vinden :roll: - over de geschiedenis van de Canadese bush-luchtvaart in The Yukon, zeer gedetaileerd samen gevat met plenty griezelige plaatjes van kleine vliegtuigen die in de bomen hangen.Je haren gaan er werkelijk RECHT van overeind staan, ook al ben je reeds kaaal!Ik zal het boek opzoeken.

Het boek heet " Yukon Wings" van R.B.Cameron, een dikke pil en een aanrader voor liefhebbers van " bromvlieg avonturen in de rookstoel voor de brandende haard" :lol:

https://www.frontenachouse.com/dd-product/yukon-wings/
PS1
Zie hieronder een fraai voorbeeld uit dit dikke boek vol met van allerlei " interessante foto's en bromvlieg belevenissen" met de bijbehorende tekst van de schrijver:
Quotatie:
End of the line for CF-BXH. On August 7 1950 the old Fairchild caught fire while on route to Godlin Lake with a load of groceries for a survey camp.As he approached Quiet Lake, pilot Norm Hartnell's heart took a flip as he smelled smoke in the cockpit!. He dove the flaming machine down to the lake surface where he splashed it on and ran it up onto the beach.The aircraft and the cargo were a complete loss, but Norm lived to fly another day.
Einde quotatie.
PS2. Ik lees net een interessant detail van dit bewuste Fairchild kissie.
In December 1943 was dit vliegtuig net 2 weken in de Yukon, net afgeleverd vanuit Ambler. Pa., toen het op diezelfde lokatie op Quiet Lake door het ijs zakte met piloot Pat Callison.Er was die Fairchild dus geen lang leven beschoren!!
Bijlagen
YukonWings.jpg
YukonWings.jpg (52.01 KiB) 4437 keer bekeken
YukonWings1.jpg
YukonWings1.jpg (137.63 KiB) 4433 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ratjetoe

Bericht door Bob R.I.P. »

Eindelijk kan ik mijn bijverdiensten met de handel in natte wanten en knoopsgaten uitbreiden. Ik kreeg bericht uit Qatar dat ik in aanmerking kom voor een donatie van 1,950,000 euro. Dit om mijn zaken en persoonlijke interesse te promoten. Toch leuk van die leden dat ze een armlastige voormalige Sparks willen helpen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ratjetoe

Bericht door leo-shof »

Je bent toch ook zo´n Guus Geluk ! of ben je zijn tweelingbroer Bob Geluk ?
Bijlagen
Guus.jpg
Guus.jpg (15.06 KiB) 5129 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Patru (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vandaag werd bij het IJsselfestival op het 'sGravenhof in Zutphen een Sallandse Boerenmarkt gehouden. Daarbij ook demonstraties van allerhande activiteiten zoals volksdansen en oude beroepen.
Een wasvrouw liet zien hoe ze op een wasbord onderbroeken moest schoonboenen. Zal wel een staaltje van Sallandse humor zijn. :-D

Boerenvolksdans.jpg
Boerenvolksdans.jpg (357.84 KiB) 5080 keer bekeken
Sallandse wasvrouw.jpg
Sallandse wasvrouw.jpg (374.82 KiB) 5080 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Ratjetoe

Bericht door Allen »

@Paul,
Zutphen een Sallandse Boerenmarkt

Een Sallandse boerenmarkt in Zutphen. :?: :shock: :-D
Wat men in Salland al niet doet om de regio Salland te promoten. 8) :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ratjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

om de regio Salland te promoten
Da's om rieke luuu uut ut Oost'n van achter de bult'n an te trekken Allen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos »

...maar om daarvoor een pot pindakaas te offeren...... :roll:
:lol:
Oost, west...ook best


Plaats reactie