SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

rspeur schreef: 05 jul 2017 21:50 De wasbaas staat er niet op Paul, en of Jan Hooijschuur toen aan boord was weet ik niet meer. En inderdaad, naast me Klaas Bak.
Links in de hoek bediende Joop Hoff (nooit meer iets van gehoord), daaronder hofmeester Dick Smit. Tegenwoordig bedekt hij zijn schedel met een heugafelt tegeltje...
Voor meer Neder Ebro geef ik de link naar het album op Flickr.com nog een keer. René
Die link heb je inderdaad al eens eerder geplaatst.
Dick Smit herken ik wel op de foto's; op de Neder Linge en Lek mee gevaren.
Jan Hooijschuur staat helaas voor zover ik kan zien niet op die foto's, maar vanaf 2 maart 1965 was hij wel aan boord van de Neder Ebro volgens de bemanningslijst.
Bedankt zover en groet, Paul G.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Achteraf kan ik me Jan voor de geest halen (we zaten zelfs in dezelfde aflosploeg naar Lissabon), maar op je eerste reis doe je zoveel indrukken op dat er wel eens een verdwijnt. Niet voor altijd dus, zoals nu ook weer blijkt.
Overigens had Goofy (Willem) het over dat mooie varen rond Vancouver Island, dat moet volgens mij wat worden gerelativeerd. Midden in de winter in Cowichan Bay hout laden: er is geen flikker aan. Koud, niks te doen in dat dorp.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Al dat geboom over boomstammen doet me weer herinneren aan de tijd dat ik als jongen in Amsterdam van de Indische Buurt naar de havens liep.
Dan kwam je aan het Zeeburgerpad 23 langs houthandel Jongevos met een mooie spreuk op de achtergevel.
Later met bijwerken bij de SMN kwam ik er ook langs.
Toen ik gestopt was met varen heb ik er nog een jaar pal naast gewerkt op nummer 21 bij een machinefabriekje.
Vanuit de trein ook goed zichtbaar die spreuk. Op de achtergrond de molen "De Gooier".

Jongevos Zeeburgerpad.jpg
Jongevos Zeeburgerpad.jpg (206.51 KiB) 3315 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaa Paul......mooie foto....de beste bomen uit het bos!!......DIE zijn zo zachies an wel allemaal "opgeruimd staat netjes".....maar "we" zijn ook bekant "uitgeboomd" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry,
Om misverstanden te vermijden: ik vond/vind de bijdragen over die stammen erg interessant en de foto's prachtig. :-D
Enne ... ik weet nu gelijk het nieuwe wachtwoord om zondag voorbij de Bökkers Mölle te kunnen komen: boomstam. :)
Het is dit weekend weer "Deventer op Stelten"; altijd leuk.

De foto van Jongevos komt uit de beeldbank van Amsterdam.
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

René,
Misschien helpt deze foto van de 1e afvaart Neder Lek nog wat (Shimizu, 20 januari 1968).
Jan staat 6e van rechts, de kleine persoon tussen kwartiermeester Arie Kuijt en matroos Henk Wijker in.
Dick Smit moet hier ook op staan, maar is zeker vermomd in z'n uniform. :-D

Neder Lek reis 1.jpg
Neder Lek reis 1.jpg (174.43 KiB) 3242 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Ja, zegt me weer wat.
Overigens: ik heb een foto gezien van het uithalen van de Neder Linge - vergelijkbaar met deze plaat - waarop Dick Smit in burger op staat. Ik dacht uiterst links op de foto. Als Dick beide L-schepen heeft uitgehaald zou hij op deze foto of achter in het midden of uiterst rechts kunnen staan.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja dat klopt. Dat is deze foto.

Neder Linge 1967 uithalen.jpg
Neder Linge 1967 uithalen.jpg (238.41 KiB) 3229 keer bekeken
Het groepje in burger: bootsman Buis Hoek, 1e motorman Fred Koedam, timmerman Jaap Visser en Dick Smit.
De rest van de bemanning was vanaf Amsterdam op weg gegaan met de Neder Rijn, maar vanwege de sluiting van het Suezkanaal (begin juni 1967), plotseling op het vliegtuig gezet in Taipeh om eerder af te kunnen varen uit Shimizu.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Om misverstanden te vermijden
NIKS mis Paul! :lol: Met zulke " Super uithaal ploegen" werden er in die zelfde tijd 2-twee-stuks Reuzen van Heusden volledig bemand ( zonder witte sokken en balletschoenen vanzelf) :lol: en hielden "ze" nog wel een mannetje of wat voor " Stand by" over ook.......met de wijsheid van achteraf geen wonder dat Maersk uiteindelijk de hele gefuseerde hap maar heeft over genomen :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Paul.

Zie ook nog een oude bekende van mij mijn stapmaatje vroeger :wink:
Derde van rechts matroos Gerry Vos.

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie