Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
aegis R.I.P.

Re: Ferries

Bericht door aegis R.I.P. »

Het vorige schip de Spathoek ligt nu in BEIROET ALS LISA 1

Toch jammer dat de concurentie de nek is omgedraaid en alleen vaart nog Rederij Waddentransport als kleine concurent als EVT weer begint
zal Doeksen wel proberen dat te verhinderen.

groet Feike.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vroeger kiepten we alles over de muur tot complete cilinderkoppen aan toe
Ik zag die opmerking van Jan nu pas, zie hieronder het bewijs!
PS.je: Het verdiend melding dat de foto is gemaakt door de destijds meevarende Direktie :lol:
Bijlagen
ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg
ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg (74.66 KiB) 4369 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ferries

Bericht door Jacob Bothof »

Was dit niet de motor uit de reddingsboot :lol:
Ik weet nog van een stuurman die ging liever zeilen met de
reddingsboot. Ik mee natuurlijk, alleen wist ik niet van tevoren dat hij niet
terug kon zeilen met tegenwind. :roll: dus blaren in je handen van het terug roeien. :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jacob, breek me nou het gebitje niet los over " stuurlui en reddingsboten" want dan raken we kompleet van koers af hier bij de veerpontjes :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ferries

Bericht door Erikdepooter »

Zo, terug van een paar weekjes in Gambia. Waar mijn zwager aan de noordkant land heeft, waar hij pinda's, meloenen en cassaves kweekt. Dus een paar keer met de ferry heen en weer geweest. Zelfs met een auto, dan is het helemaal een belevenis! Doe het niet met je nieuwe auto, waar je nog zuinig op bent!!
Kon ik dus meteen een korte studie maken naar deze ferry tussen Banjul en Barra. Op dit topic (en op veerdienst Maassluis-Rozenburg) is dat al een paar keer aan de orde geweest.

Een nog onbeantwoorde vraag was: Heeft een van deze boten (Johé, Barra, Kanilai, Banjul of zelfs de Kansala en Aljamdu) ooit in de dienst Maassluis -Rozenburg gevaren? Nee. Wel op het Amsterdamse IJ, naar het schijnt, maar dat kreeg ik niet bevestigd.
Ook de kleinere bootjes verder stroomopwaarts hebben nooit Maassluis-Rozenburg gevaren.

De Barra en de Johé zijn ooit wel in Nederland gebouwd (bij Damen shipyards), en dat geldt ook voor de gloednieuwe Kunta Kinteh, die tijdens een van mijn overtochten met zijn feestelijke proefvaart bezig was.

De Kanilai is van Oekrainse makelij. Daar kon ik tijdens een overtocht ook op de brug een kijkje nemen. (Met dank aan Lamin, die "deuren voor ons kon open maken").

Op één overtocht stonden we eerst op de Johé, maar die werd na vertrek teruggeroepen om een ambulance mee te nemen. En aangezien wij helemaal achteraan stonden, moesten wij er weer af en op de volgende boot wachten.

Over de Kansala en Aljamdu is nog een bijzonder verhaal te vertellen, maar dat komt hierna.
Bijlagen
Kanilai vanaf de Barra
Kanilai vanaf de Barra
BSC00584 Kanilai.jpg (199.39 KiB) 3941 keer bekeken
Johé terug voor ambulance
Johé terug voor ambulance
BSC00681 Johé.jpg (251 KiB) 3941 keer bekeken
Onze auto op de Kanlilai
Onze auto op de Kanlilai
BSC00686a.jpg (348.56 KiB) 3941 keer bekeken
Brug Kanilai
Brug Kanilai
BSC00689a.jpg (276.5 KiB) 3941 keer bekeken
Brug Kanilai
Brug Kanilai
BSC00690a.jpg (257.84 KiB) 3941 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ferries

Bericht door v+d »

Erik vertel rustig verder, zulke plaatjes vind ik prachtig :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nog een bijzonder verhaal te vertellen, maar dat komt hierna.
Ik sluit me dus geheel naadloos bij Jan an Erik......1e vraagje: Neem je altijd je eigenste reddingsvlotje en zwemvessies mee op zulke reizen?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie foto's en goed verhaal. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ferries

Bericht door Erikdepooter »

OK, dan nu het verhaal achter de Kansala en Aljamdu.

Gambia is een arm land. Ze hadden ook last van een president, die na enkele jaren goed voor zijn volk was geweest grootheidswaanzin kreeg en steeds meer interesse kreeg voor een vloot Hummers en dure luxe, waar zijn volk krom voor moest gaan liggen.
Een belangrijke inkomstenbron (naast toerisme) was de ferry Banjul-Barra. Maar die boten waren in slechte staat en vielen regelmatig uit.
Verbetering was dus noodzakelijk.

Dit verhaal is zoals het op de steiger de ronde doet. Een deel kon ik verifiëren, maar er zit een net zo groot deel gevoel van teleurstelling bij. En da's zacht uitgedrukt! Dus neem me enige gekleurdheid niet kwalijk.

Er was in 2013 een welwillende en met president Yahya Jammeh bevriende Griek, die hem wel wilde helpen. Want hij had de beschikking over twee "vrijwel nieuwe" schepen, die met nauwelijks aanpassing geschikt konden worden gemaakt om deze ferrydienst te komen versterken.
Kostte natuurlijk een paar centen (6,5 miljoen Euro), maar dan had je ook wat! Twee schepen die ruim 2x zo groot waren als wat er voordien rond voer en die meteen een stuk zeewaardiger zouden zijn. Dat waren dus de Kansala en Aljamdu.

Althans, dat was zijn verhaal. President in zijn nopjes: Dat zou hem veel Dalasi's opleveren :evil: ! Al was de andere helft van de winst voor die Griek, maar deze weldoener had dat ook wel verdiend, zeg maar.

Toen ze, strak in de groene verf, waren aangekomen werd ermee gevaren. Althans, dat probeerden ze. Want de ramp paste niet helemaal / helemaal niet, zat klem en van één van de boten werd de halve kop eraf getrokken. Die is in het water gevallen en nooit meer opgevist. Behalve de verf waren ze ook niet zo heel nieuw, bleek achteraf. Ouwe, afgeragde schuiten, die al 27 jaar rondvoeren!: Eentje in dienst van Sierra Leone, een land waar het met scheepvaartinspecties ook niet zo nauw werd genomen.

Klapstuk was, dat ze allebei hetzelfde IMO-nummer bleken te hebben. Voor de leken onder ons: twee auto's met hetzelfde kenteken is ook niet erg koosjer!
Het personeel voelde zich dus aardig bedonderd.
De schepen hebben het enkele dagen geprobeerd en liggen nu aan de kant weg te rotten. (Theo: misschien wil jij ze wel naar de sloop varen :) ?)
Veel is er in elk geval niet mee verdiend, behalve een bak ellende. :(
Hoe het uiteindelijk met de vriendschap tussen Yahya Jammeh en onze Griekse snuiter is afgelopen weet ik niet. :x

Anyway: uiteindelijk moest er toch iets "groots" gebeuren. Nadat op een kwade dag er nog maar een oude pont in de vaart was, werd die bestormd, waarbij er zelfs doden zijn gevallen, was de maat voor iedereen wel vol.
Voor nog eens 9,5 miljoen (wat voor Gambia écht heel veel geld is!!) hebben ze in 2016 bij Damen Shipyards een helemaal nieuwe besteld, die wél paste aan het systeem van de laadramp, mét garantie en mét garantiecrew. In de scheepswerf Damen hadden ze wel vertrouwen, en dat is mede een compliment aan de twee andere schepen, die daar heel lang geleden ook waren gebouwd.
Toen ik er was waren ze net bezig met wat feestelijke proefvaarten van de nieuwe Kunta Kinteh. Daarover straks meer.
Bijlagen
Miskoop en nieuwbouw aan dezelfde steiger
Miskoop en nieuwbouw aan dezelfde steiger
BSC00698.jpg (222.63 KiB) 4327 keer bekeken
De kop is eraf :(
De kop is eraf :(
BSC00698a.jpg (107.57 KiB) 4327 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig, Erik! :-D


Plaats reactie