KPM
Kumpulan in Groningen op 14 oktober
Zaterdag 14 oktober is er aan boord van de Witte Zwaan in Groningen weer een een bijeenkomst met natuurlijk weer een Indische rijsttafel van Toko Semarang van het Zuiderdiep.
Vaerderij
Vaerderij
Re: KPM
Vond dit plaatje van een plaatje op StS...
de Van Der Lijn
de Van Der Lijn
- Bijlagen
-
- van_der_lijn_anchored_near_Sumbawa_Island.jpg (72.33 KiB) 6889 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Omdat ik niks hoorde van de "KPM deskundigen" heb ik zelf het hele boek Koninklijke Paketvaart Maatschappij 'Wel en wee van een Indische rederij' van A.J.J. Mulder doorgebladerd met het idee; misschien vind ik een aanwijzing. En laat ik nou precies deze foto in het boek tegenkomen. Het blijkt dus de Van Lansberge uit 1913 te zijn.
Op 4 februari 1942, op weg van Soerabaja naar Makassar werd het schip op 30 mijl ten zuiden van Makassar door een Japanse luchtaanval beschadigd, waarna het in brand vloog. Daarna is het door de Japanse onderzeeër I 55 getorpedeerd maar niet gezonken.Wel kwamen hierbij 20 opvarenden om het leven. Vervolgens werd het verlaten, waarna het nog drijvende schip door de jagers Hr. Ms. Jan van Amstel en Hr. Ms. Pieter de Bitter met geschutvuur tot zinken werd gebracht.
groeten
Evert Sikkema.
Op 4 februari 1942, op weg van Soerabaja naar Makassar werd het schip op 30 mijl ten zuiden van Makassar door een Japanse luchtaanval beschadigd, waarna het in brand vloog. Daarna is het door de Japanse onderzeeër I 55 getorpedeerd maar niet gezonken.Wel kwamen hierbij 20 opvarenden om het leven. Vervolgens werd het verlaten, waarna het nog drijvende schip door de jagers Hr. Ms. Jan van Amstel en Hr. Ms. Pieter de Bitter met geschutvuur tot zinken werd gebracht.
groeten
Evert Sikkema.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
De Van Lansberge was maar een klein schip van ruim 1.900 brt en een lengte van ruim 84 meter, maar het oogt naar mijn idee veel groter dan de tegenwoordige schepen van deze tonnage (voor zover die er nog zijn), maar dat komt waarschijnlijk door de midscheeps en alle 'toeters en bellen' aan dek.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema