SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees »

Klopt inderdaad. het zijn knopen uit de jaren vijftig, besteld door J.C. Herbermann Amsterdam in Engeland bij Buttons Ltd Birmingham of Gaunt London.
SMN vier maal 1 P.jpg
SMN vier maal 1 P.jpg (86.51 KiB) 3710 keer bekeken

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Klopt inderdaad.
Dus de goudvinken hebben er ook mee gelopen. :lol:
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Om niet helemaal in de knoop te raken hier een plaat van een groep Indisch personeel in de schaduw van, ik denk, de Oranje aan de Javakade.
De boeg van de Groote Beer is zichtbaar tussen de kontjes door.

Javakade 14-07-1948.jpg
Javakade 14-07-1948.jpg (318.46 KiB) 3639 keer bekeken
Die sloep van de JvO kan Harry Hogeboom in 1965 wel eens gezien hebben in Ponta Delgado, Azoren. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Grote goudkleur ca. 1 a 2 Euro per stuk
Knopenkees.......Jaaa, maar de mijne zijn massinisten knopen EN van ECHT goud :lol:
Die sloep van de JvO kan Harry..etc.
Tjaa Paul, wie zalt zeg'n??Die ouwe J'han van O. had natuurlijk een hele bult sloepen :lol: Er lag toen ook een zeer fraai Amerikaans motorjacht met motor problemen- wachten op onderdelen of weet ik veel- die bemanning had helemaal geen haast om dat scheepie voor de baas naar de Med te brengen, hadden het best naar de zin daar en rosten door de haven van Ponta D. met een kneiter van een speedboat :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tijdens de cruise van de JvO in 1961 mochten de Chinese bemanningsleden begin maart in Miami niet van boord.
Daar zijn ze boos over geworden. Zie dit artikel in De Waarheid van 8 juli 1961.
Dus ook onder het bewind van de democraat Kennedy kwam het weren van buitenlanders voor.
Of het ooit tot het indienen van een protest is gekomen weet ik niet.
Het zou wel mooi zijn als er een foto van die met glas bezaaide kade boven water komt. :)

De Waarheid 8-7-1961.jpg
De Waarheid 8-7-1961.jpg (175.59 KiB) 3349 keer bekeken
Groet, Paul G.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

:? Zelf ook meegemaakt, westkust VS (Neder Ebro / Banggai) Chinese wasbazen mochten niet van boord, kregen dus geen walpasje. Zaten daar overigens niet mee, want ze gingen ergens anders ook niet van boord.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Op de Koningswaard hadden we een Chinese machinekamerbemanning, en ook de pompman, "Charley", was Chinees.
En natuurlijk kreeg je in de US een wachtsman aan boord, want Chinezen drossen. Algemeen bekend. Toch?
Enfin, de wachtsman zat zich te verlekkeren aan de centerfolds uit de Playboy die in de mess hingen, en jawel: een van de Chinezen was verdwenen.
We hebben ons rotgelachen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Er heeft zich op die reis van de JvO begin 1961 wel meer afgespeeld.
Bij aankomst in Amsterdam zijn waarschijnlijk wat bedienden in hechtenis genomen.
Zie dit artikel in de Telegraaf van 8 juli 1961. Daarin wordt verslag gedaan van de rechtszaak tegen hen.


Telegraaf 8-7-1961.jpg
Telegraaf 8-7-1961.jpg (198.62 KiB) 3310 keer bekeken
Het is nog net leesbaar. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want Chinezen drossen. Algemeen bekend
Inderdaad geen nieuws onder de toenmalige zon volgens mij.We arriveerden met -ik meen-de " Forest Town" met een bakkie peut uit Venezuela in Portland Maine en daar kwam een moeilijk douane mannetje met een grote Yankee pet EN een schietijzer op de heup aan boord en moest iedereen aantreden en werd er bekeken of je ook in zijn dikke boek stond.( Nu kan dit ook een gevolg zijn van Jossie Unie zijn bezoek aan de apotheek daar toendertijd, DAT weet ik natuurlijk niet) Wij-i.e. Nederlanders- hadden verder geen probleem maar de Chinezen mochten dus niet van boord en er kwam een wachtsman bij de gangway!Ik herinner me een kafuffeltje toen de Chinese hofjood even de kaai op moest om de stores te bekijken.
Heden ten dage - d.w.z. gedurende mien tiet hier in Canada :lol: -heb ik diverse malen in de pers verhaaltjes gelezen van Chinezen die via Canada illegaal in de US verdwijnen en dan in de diverse Chinatowns onder water verdwijnen/te werk worden gesteld bij andere Chinezen.De tijden dat je met een Canadees rijbewijs gewoon de grens over kon, zijn reeds lang vervlogen. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Goede morgen, ???????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????????????
Lees nieuws waar ik geen klap van af weet.
Onze werkplekwerk was van dien aard dat inventarismagazijn, potten pannen, schoonmaakmiddelen linnenkamer, dienstkleding onder een hoedje vielen.
Proviandkamers, waren elders aan boord, op onze afdeling kwam iedereen langs, van boven staand verhaal. heb ik geen een komma of punt, gehoord, zelfs geen een vraagteken, ???? < ja NU, deze 4 wel

Oud nieuws kan ook nieuws zijn..
Vrgr.Geep


Plaats reactie