Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Bob schreef: 07 jul 2017 21:55 IK weet nog maar van 1 schip de roepletters, Burl S. Watson - PDSH.
Beetje late reactie voor Bob. De Burl S Watson was PDHS. Je was er wel dichtbij maar PDSH klinkt voor mij toch anders dan PDHS.
Op de Statue of Liberty/ELMM had ik een jaar lang bijna elke dag QSO met de andere "Liberianen" van Van Ommeren, vandaar.

Groeten,

Koos van der Elst

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Ik heb nog geen reactie gezien van de secretaris Stg Historisch Materiaal Radio-Holland. Ik hoop dat de info over de roepnaam van de Dores Rijkers voldoende was.

Sparkymul
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Koos je hebt gelijk. De jaren gaan tellen. :roll:

De QSO's tussen de City schepen en de Burl en de W. Alton Jones ging gemakkelijk daar ze allemaal dezelfde korte golf frequentie hadden. Effe influiten op de eigen zender en je zat meteen goed.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Nu kun je toch zien dat we allen inmiddels in de seniorengroep zijn terecht gekomen.
Via omwegen en hier en daar opzoeken komen we dingen te weten die ons in de praktijkjaren helemaal niets interesseerden.
Het maakt ons niet meer zoveel uit of we het nog weten. We gebruiken het nooit meer.
Mijn "sparkspraktijk" begon in april 1949 en ik vind het nog steeds leuk om dingen van vroeger te lezen.
Blijf gezond en geniet van de jaren die je nog mag meemaken in redelijke tot goede gezondheid.
De stramheid en de traagheid van het geheugen maar op de koop toe nemen.
Niet iedereen is het gegeven zo oud te worden.
Good Luck !!
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Bob schreef: 09 jul 2017 19:40allemaal dezelfde korte golf frequentie
Die frequentie was ergens in de 17 MHz band en je hoorde de collega Liberianen altijd, of ze nou bij Perim zaten, bij Pantellaria of bij Hawaii - daar ging de Burl S Watson op een van z'n eerste reizen naar toe.

Het was eigenlijk een betere manier van WhatsAppen, de hardware was alleen wat zwaarder.
Op de Statue had ik een 5-U van RCA- zie foto, genomen tijdens binnenliggen in Bandar Mashur.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Statue of Liberty - ELMM.jpg
Statue of Liberty - ELMM.jpg (63.34 KiB) 6469 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

In alle korte golf banden hadden de schepen van City dezelfde frequenties. Alle frequenties waren de harmonische van de kristalfrequenties. Dat de meeste QSO's in de 16 Mc/s gebeurden kwam door het feit dat je dan over de hele aardkloot contact kon leggen. Trouwens met 12 Mc/s kwam je ook een heel eind.
Hoe het mogelijk was dat zowel de Liberianen als de twee Nederlandse City schepen dezelfde frequenties hadden is me niet duidelijk. De PTT wees de frequentiecode toe. Uit de code konden de frequenties afgeleid worden. Je gaf aan PCH niet de exacte werkfrequentie (QSS) op maar de code. Moest je van band wisselen of naar de 2e werkfrequentie uitwijken wegens storing dan wist PCH je direct te vinden. (Ben een paar jaar kristallenboer bij RH geweest).
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
SHMRH
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2016 10:31

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door SHMRH »

Roepnaam Dorus Rijkers PDRX was een uitkomst voor de beheerders van de oude reddingsboot
Ze hebben een aanvraag gedaan bij Agentschap Telecom om dezelfde roepnaakm weer te mogen gebruiken
Dank voor de info
Secretaris STG Historisch Materiaal Radio-Holland
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Lord Wanhoop. :wink:

Lord Wanhoop.jpg
Lord Wanhoop.jpg (268.62 KiB) 6098 keer bekeken
Lord Wanhoop-1.jpg
Lord Wanhoop-1.jpg (271.3 KiB) 6098 keer bekeken
Het verhaal speelt zich af op een vrachtschip in 1920 toen de hut van de hofjood werd omgebouwd tot radiohut.
De moderne tijd deed zijn intrede aan boord en er werd een nieuw bemanningslid aangemonsterd, de marconist. :wink:

Uit "Schippers naast God" door J.Gerhard Toonder
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Lord Wanhoop....
da's grappig....zo noemde ik m'n motoren altijd...Die kreet had ik van m'n ouders. Wellicht hadden die het weer uit dit boekie....
Op sommige motoren die veel sleutelwerk benodigden, zette ik dat er zelfs op.....
Zoals op deze foto vaag te zien is.... door de club gefotografeerd tijdens een (landelijk) clubtreffen.....
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (205.22 KiB) 6058 keer bekeken
Zo'n 100 blaffende XS'en....de hele lucht denderde als we gingen rijden...alles en iedereen stond stil en keek.... We leken wel een koninklijke stoet: kregen overal voorrang...(want iedereen bleef stilstaan)
En dát voor een club die de bijnaam heeft "de koffie-en-appelgebak club"....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Stoker Roje Hein gaf de nieuwe sparks meteen zijn bijnaam toen die aan boord kwam. :wink:
En die bijnaam blijf je vaak houden zolang je aan boord zit.
Op de Voorne heb ik hetzelfde meegemaakt.
In Fremantle kwam een nieuwe eerste stuurman aan boord.
We waren net afgemeerd en de matrozen waren bezig om de gangway klaar te maken.
De loods was van boord gegaan via de loodsladder, die had geen zin op om de gangway te wachten.
Maar voordat de loods van boord ging kwam de nieuwe eerste stuurman al de loodsladder opgeklauterd en begon meteen de Chinese matrozen uit te kafferen dat ze van alles verkeerd deden met die gangway.
(Hij had duidelijk nog nooit met Chinezen gevaren).
"Arie Moeilijkhuizen" zei tweede wtk Wittekoek toen tegen mij, want ik stond ook met verbijstering te kijken waar die vogel mee bezig was.
Ik heb nog maandenlang met hem gevaren, ik weet niet meer hoe hij heette, hij bleef voor iedereen Arie Moeilijkhuizen.
Maar hij was de enige die het er moeilijk mee had. :wink:


Plaats reactie