Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Empire Archer (1942) staat ook zoiets

Empire Archer.jpg
Empire Archer.jpg (153.17 KiB) 8419 keer bekeken
IDNo: 5066231 Year: 1942
Name: EMPIRE ARCHER Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 10300 Ship Design: PF (B)
Country of build: GBR Builder: Caledon SB & E Co Location of yard: Dundee
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
46 BARON MURRAY - 59 CATHAY
BU Yokosuka 24.7.63

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva »

In mijn jonge jaren, heel lang geleden dus, heb ik van de standaardschepen uit WO I en II mijn hobby gemaakt. Alle boekwerken e.d. die daar in de loop der jaren zijn uitgebracht heb/had ik in mijn bezit. Foto's kocht ik op de fotoruilbeurs in Rotterdam, bij een mevrouw die als ik mij goed herinner uit Nootdorp kwam. Naar aanleiding van de vraag van Evert (die zich nu hier voortzet), ben ik weer eens in de materie gedoken. Eerlijk gezegd, was dat hele ding me nooit eerder opgevallen. Wat het is weet ik niet, maar ben wel benieuwd wat of het is. Er is al geopperd, dat het een drukvat voor het drinkwater is. Zou kunnen. Wat ik merkwaardig vind, is dat op de foto's toen het schip nog als "Van de Helst" voer er al opstond. Op foto's van andere schepen van deze Empire-X, staat dit apparaat niet. Deze X/Y-klasse waren eigenlijk de voorlopers van de latere Empire-Tramp serie. Deze schepen zijn onderling niet zo identiek, als bijvoorbeeld de Libererty en Victory schepen. Dit is goed te zien op de foto's in de twee delen van "Standaardschepen 1935-1945". De reden is al eens uitgelegd door Theo. Uit mijn archiefje nog wat foto's.

Grt. Mario
Tjimenteng-Van Der Helst-01.jpg
Tjimenteng-Van Der Helst-01.jpg (78.17 KiB) 8359 keer bekeken
Tjimenteng-Van der Helst-02  resized.jpg
Tjimenteng-Van der Helst-02 resized.jpg (56.97 KiB) 8359 keer bekeken
Tjimenteng-Van der Helst-03-resized.jpg
Tjimenteng-Van der Helst-03-resized.jpg (102.53 KiB) 8359 keer bekeken
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door sparks »

Hoe vul je die opvoertank dan? Met een handpomp?
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva »

Over dit schip wordt ook nog gesproken. Ik zie ook wel wat, maar durf niet te zeggen of dit hetzelfde is asl op de Tjimenteng.

Amstelbrug-Amsteltoren-Ceram.jpg
Amstelbrug-Amsteltoren-Ceram.jpg (61.57 KiB) 8343 keer bekeken
Ceram 2.jpg
Ceram 2.jpg (38.32 KiB) 8343 keer bekeken

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Ik heb eigenlijk ook geen wetenschap hierover, maar opper maar wat mogelijkheden:
Op zowel de Hunze- als de (oude) Eemscentrale hadden we óók een 'hoge tank'.... Die zat in het smeeroliecircuit, en diende om de turbines gesmeerd uit te laten lopen na een black-out/trip van het smeeroliesysteem....
Dus als dat turbineschepen zijn, behoort dat tot de mogelijkheden...
Echter: de hierbedoelde tanks zijn zo te zien allemaal witgeschilderd, en waarom zou je zo'n smeerolienoodtank wit willen schilderen ???? Ik denk dan ook dat het drinkwater druktanks zijn, witgeschilderd, om zo weinig mogelijk stralingswarmte op te nemen.
En verder lijkt het mij dat de poten door eoa omkisting is omgeven....zou dat dan wellicht gebruikt zijn als groentekast ??
Maar bovenop de tank zit nog iets: dat lijkt zowat een u-boot-achtige opbouw, maar zou (misschien) eoa verdampings-iets kunnen zijn voor extra koeling van het water (én de daaronder geplaatste groente ?).....

Leuk ! Zo'n bijna een eeuw oud raadsel, over een ding waar diverse kombuizers nog mee gevaren zouden kunnen hebben....
Maar wáár ik tot nog toe heb gekeken: nog niet echt een oplossing gevonden...
Maar wij gaan door ! :-D
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva »

Als het al een tank is, zou een vleugelpomp een mogelijkheid zijn. Wel omslachtig. Maar misschien hadden ze wel een apart mannetje aan boord voor deze klus.

In de zestiger jaren ben ik nog wel eens op schepen geweest, waar ze op die manier olie oppompten voor de oven e.d. (daarvoor op kolen gestookt) in het kombuis. Een vieze bende.

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva »

Goeieavond jan.

Inderdaad, allemaal mogelijkheden. Deze discussie is begonnen op andere forum begonnen. En omdat ik me interesseer voor standaard-schepen, heb ik me aangemeld, om me er tegenaan te bemoeien.

Ik heb daar ook geopperd of het geen restant van de bewapening was. En dat ze het hebben laten staan en een nieuwe functie voor bedacht hebben. Net wat je zegt, die twee dingetjes bovenop lijken wel op raampjes. Dus ik dacht ook nog even, dat het een soort uitkijkpost (achteruit kijken !!) was voor het convooi varen. Wel merkwaardig, dat alle andere fundaties voor de bewapening wel zijn weggegaald. Hopelijk is er nog iemand, die met dit gevaren heeft en ons kan vertellen wat het is.

Grt.

Mario
rdvanderveen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2016 12:56

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door rdvanderveen »

Graag wil ik een verzoek plaatsen . Er schijnen twee films van onze prachtige tijd bij de KJCPL te circuleren tussen de oud kollega`s , nl: Windows on the Far East en RIL Triggers. Ik wil graag in kontakt komen met deze bezitters van de fims om de mogelijkheid te bespreken deze te kopieren , uiteraard worden de gemaakte kosten vergoed .Nu ik ook bij de clib van pensionado`s behoor , heb ik nu echt tijd om nog eens fijn na te genieten van die prachtige tijd die ik bij de RIL mee mocht maken .Ik wil u bij voorbaat bedanken voor uw eventuele reaktie.
Mijn email ? : rdvanderveen@gmail.com
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

goedendag rdvanderveen

Je noemt geen film- of scheepsnamen, dus zal je zelf op zoek moeten op internet.....er zijn juist van de KJCPL heel veel filmpjes daar...
Iemand bij de KJCPL, en vlgs mij zelfs meerdere personen, waren enthousiaste filmers, en daar kunnen wij gelukkig van meegenieten ! Jammer, dat de meeste filmpjes geluidloos zijn, maar het zijn allemaal zeer kundig gemaakte filmpjes, allemaal juweeltjes !

Installeer op de pc een "YouTube-downloader" zoals bijv '4K-Video Downloader' (er zijn heel veel dergelijke programma's, maar ikzelf gebruik meestal deze), en zoek dan de door jou gewenste filmpjes op YouTube op...
Kopieer dan het adres boven in de adresbalk naar dit programma, en je filmpje wordt op je hdd geplaatst; tenzij hiertegen beschermd, natuurlijk.
Het 4k-programma kun je hier downloaden...
En daarmee kun je -in principe- het hele YouTube op je pc zetten :-D

Een beginnetje vind je in deze adres-tekst (link) https://www.youtube.com/results?search_query=KJCPL
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Evert Sikkema »

We zijn net terug van vakantie en ik zie dat er nog niet echt een bevredigend antwoord is gekomen op mijn vraag over DAT DING op de Tjimenteng.
Misschien moeten we ons er maar bij neerleggen dat dit één van de raadsels is uit een ver verleden.
Maar in ieder geval wil ik iedereen bedanken die er zich 'tegenaan heeft bemoeid'.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie