Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------
Dat zouden fouten in de interpunctie zijn en die heeft de persklaarmaker in die zinnen niet gevonden.
Het zijn grammaticale fouten en ze heeft gelijk.

Jos heeft wat die eerste zin betreft helemaal gelijk.
Als kind hadden mijn ouders weinig aandacht voor ons, is net zo dubbelzinnig als die gozer met die hond en die stok.
Zoals het er nu staat, lijkt het of die ouders toen ze nog kinderen waren weinig aandacht voor die anderen hadden.
Ze geeft twee alternatieven:

Toen we nog kinderen waren, hadden mijn ouders weinig aandacht voor ons. en ook, zoals ze zegt minder mooi, maar grammaticaal wel correct:
Als kind hadden wij ouders die ons weinig aandacht schonken.

In die andere twee zinnen zit beide keren eenzelfde fout.
Het moet zijn:

`Ik ben dokter Shields,' zei ik en ik glimlachte vriendelijk naar hem.
`In zekere zin,' zei Jason en hij glimlachte alsof ik iets grappigs had gezegd.

Ik moet dit soort fouten in de afgelopen veertig jaar honderden keren hebben gemaakt. Het was nu voor het eerst dat ik een redactieverslag onder ogen kreeg want zo belangrijk is dat verder niet. Er wordt veel meer op leesbaarheid gelet, op een vlotte en toch correcte vertaling. Daar tilt men veel zwaarder aan dan aan dit soort toch maar kleine fouten. Daar wordt die persklaarmaker/corrector nu juist voor betaald, om die eruit te halen, dus als jij alles in een keer goed zou doen, zou dat een beetje weggegooid geld zijn. :-D
Bij Unieboek zeiden ze altijd dat er aan mijn vertalingen nauwelijks nog nawerk zat en dat ze daar zelfs rekening mee hielden als ze een beetje krap in de tijd zaten. Dan wisten ze dat de persklaarmaker nauwelijks werk zou hebben.

Maar fouten zijn fouten, zeker voor de ware mierenneuker en dus trekken we hier lering uit. Geen veertien dagen reserveren voor correctie, maar drie weken. :shock:

--------------------------

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

komma.JPG
komma.JPG (17.64 KiB) 5300 keer bekeken
@Jos plaatste tussen ik en en een komma.
Nu heb ooit eens geleerd dat er voor en geen komma geplaatst wordt.
Alleen in heel lange zinnen om een adempauze in te lassen.
Heb ik het goed onthouden?
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben ook bekend met deze regel, Allen.
Ik schreef: of het zou moeten zijn dat hier wél een komma voor "en" moet
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

Ik had het gelezen @Jos :oops:
Ik wilde alleen de bevestiging of ik die regel van 'geen komma voor en' goed onthouden had. :shock: :wink:
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Goed onthouden, Allen. :wink:

Maar ik was op zoek naar een fout in die zin en weet dat er uitzonderingen op deze regel zijn, ben alleen vergeten welke uitzonderingen. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Dat er voor "en" nooit een komma zou komen, is een hardnekkig misverstand - of een veel te starre regel, zo mag je het ook noemen. Een komma geeft een pauze in het lezen aan en die moet er duidelijk zijn, anders is de komma overbodig. In die zin met dokter Shields is de komma overbodig, ook als die zin grammaticaal juist wordt geschreven, dus:
"Ik ben dokter Shields," zei ik en ik glimlachte vriendelijk naar hem."
Dat lees je in één keer, zonder pauze.
Dat je een komma in een lange zin zou moeten plaatsen als adempauze, is geen argument. Als dat nodig, betekent dat simpelweg dat de zin te lang is en beter gesplitst kan worden in twee of meer zinnen. Lange zinnen lezen soms moeilijk, reden waarom je ze bij het schrijven van een krantenbericht korte zinnen moet vormen. Schrijf je proza, dan is zinslengte een heel duidelijke keuze. Daar kun je zinslengte gebruiken om het tempo van je verhaal te wijzigen. Korte zinnen versnellen het verhaal, lange zinnen spinnen het uit. Maar dat is weer een andere kwestie.

Er komt - of moet zelfs - een komma voor "en" om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan.De voorbeelden zijn wat moeilijk zomaar even op de vroege morgen uit de mouw te schudden, wat al een teken is dat er voor "en" meestal géén komma komt, maar het is geen regel.
Een opsomming wordt altijd gescheiden door komma's als het om gelijkwaardige woorden gaat waarna voor het laatste woord géén komma komt.
  • We kochten appels, peren, bananen, uien en aardappels.
    We kochten appels, peren, bananen, uien, en een nieuwe fiets.
    We kochten appels, peren, bananen en uien, en verlieten de winkel.
Een voorbeeld van Jan Renkema:
  • De maaltijd bestond uit: een voorgerecht, macaroni en sla, en een toetje.
Eric Tiggeler is ook zo'n taalgoeroe en die geeft in zijn "Vraagbaak Nederlands" het volgende voorbeeld:
  • Het beleid van de regering leidt tot onrust in het land, en de de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.
Als je daar de komma achter "land" weglaat, krijgt de lezer de indruk dat de onrust in het land en de interne spanningen één geheel vormen, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.

Maar voor de zoveelste keer: de komma is het moeilijkste leesteken dat we hebben. Mijn tegenwoordige opdrachtgever heeft de meest uitgebreide huisregels van alle uitgeverijen waar ik voor heb gewerkt en zij zeggen over de komma - waarbij meteen al in het tweede voorbeeld een komma voor `en' komt:
  • Een komma is een leesteken; hij wordt gebruikt wanneer er een natuurlijke pauze in de zin optreedt. Wees wel spaarzaam met het gebruik van komma's. Zo kan de komma voor `dat' meestal achterwege blijven
    • Het gevolg was dat ik naar huis ging
    Vaste regels voor kommagebruik
    Wij nemen de volgende vaste regels als leidraad:
    • Zet een komma tussen twee persoonsvormen.
    Zet een komma tussen twee nevengeschikte hoofdzinnen met hetzelfde onderwerp maar met in een van de twee hoofdzinnen inversie.
    • Ze zei geen woord, en boos rende ze weg. [ze zei/rende ze]
    Er komt dus geen komma in:
    • Ze zei geen woord en rende boos weg.
Daarna volgt er nog een hele pagina over kommagebruik, maar dat doet hier nu minder ter zake.

--------------------------
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door rspeur »

Mooie uitleg Theo.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Taal en zo...

Bericht door Breeze »

Nog niet zo lang geleden dacht ik dat het kommagebruik helder was geworden. Want je gaf een aanwijzing dat er een komma moet komen als de toonhoogte van de zin ter plaatse omhoog gaat. Of haal ik nu dingen door elkaar?

Beter spellen
Sinds een maand doe ik, dankzij een tip van dit forum, mee aan dit (serieuze) spelletje samen met mw. Breeze. In de hoogste categorie is de gemiddelde score van alle deelnemers 75% goede antwoorden. Zelf zit ik zo'n 10% lager. Omdat ik weet dat er een aantal deelnemers hier ook meelezen, durf ik de vraag te stellen: hoe doen jullie het?
Heel duidelijk, ik doe alles zonder hulpmiddelen dus antwoorden komen geheel uit het hoofd. Bij de deelnemers en dus bij die 75%, zullen er ongetwijfeld goegelaars bij zijn, die wel alle taalwebsites en encyclopies raadplegen alvorens te antwoorden.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Adri Breeze" schreef:Nog niet zo lang geleden dacht ik dat het kommagebruik helder was geworden. Want je gaf een aanwijzing dat er een komma moet komen als de toonhoogte van de zin ter plaatse omhoog gaat. Of haal ik nu dingen door elkaar?
Als je twijfelt of er nu wel of geen komma moet komen, helpt het vaak om de zin hardop te lezen. Gaat je stem ergens omhoog, dan is dat meestal de plaats waar een komma moet komen.

En voor wat betreft Beter Nederlands en Beter Engels:
Je" schreef:... zullen er ongetwijfeld goegelaars bij zijn, die wel alle taalwebsites en encyclopies raadplegen alvorens te antwoorden.
Zouden er werkelijk mensen zijn die op die manier niet alleen anderen, maar ook en vooral zichzelf op die manier belazeren? Dan heeft het immers geen enkel nut? Natuurlijk doe je dat uit het hoofd. Ik altijd 's morgens, direct na het opstarten van het bedrijf.
Ik zit hoog in de score. Als ik bij Nederlands geen 100% haal, zijn het vaak niet eens echte Nederlandse woorden maar namen van oorspronkelijk Italiaanse gerechten en dergelijke en daar dan weer een verkleinwoord van. :-D
Ik doe altijd eerst de Nederlandse test. Haal ik daar geen 100% procent, dan troost ik me met de gedachte dat ik dat bij Engels wel zal halen en dat is dan vaak ook het geval. Hoewel... eind juli zat er een keer een hele slechte tussen. Wat zal dat een rotdag voor me geweest zijn, zeg. :oops:
Ach, zou houden ze ouwe mannetjes tevreden. :wink:

Hieronder mijn beide scores. Het groen staat dus voor mijn resultaten.
Voor de Nederlandse test een gemiddeld van 94%
Voor de Engelse test een gemiddelde van 83%. Dat moet beter! :roll:

De resultaten voor het Nederlands.
Afbeelding

De resultaten voor het Engels.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Taal en zo...

Bericht door Breeze »

Dank je Theo. Dat is goed voor mijn zelfvertrouwen :wink: .
Het door mij genoemde gemiddelde is voor mij persoonlijk. Mw. Breeze doet het meestal beter, maar heeft geen eigen score. Zij troost mij dagelijks met de mededeling dat het haar vak is.

Adri


Plaats reactie