Mooie Tankers
Re: Mooie Tankers
Bedankt Paul, leuk om te weten en inderdaad ingewikkeld. Daar was meneer Lugt toch erg goed in, iets ingewikkeld maken. Overigens toen Werkspoor zich met de Hotlo ging bemoeien werd het ook gelijk ingewikkelder, brandstofpomp en zuigers uitbouwen en zo nog wel wat zaken.
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Tankers
Er is niets te vinden over een "Telene" bij de RDM, Werkspoor of bij de Anglo-Saxon Petroleum Company.
Weet iemand meer over dit schip?
Weet iemand meer over dit schip?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Tankers
Het moet de TELENA zijn, Erik.
IDNo: 5129942 Year: 1927
Name: TELENA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7406
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[badly damaged 1940, sold and rebuilt] - [1957 re-engined] - 42 GERONA
BU Barcelona 5.75
Als Gerona
IDNo: 5129942 Year: 1927
Name: TELENA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7406
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[badly damaged 1940, sold and rebuilt] - [1957 re-engined] - 42 GERONA
BU Barcelona 5.75
Als Gerona
Re: Mooie Tankers
Ik zal de doorsnede en de bijbehorende tekst van de dubbelwerkende 4-takt B&W op het topic Stoommachines en Dieselmotoren plaatsen.Patru schreef:ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.
-----------------
-
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie Tankers
Een tankertje langs de Nieuwe Waterweg
Re: Mooie Tankers
Wat ziet het water er bij de boeg van de Gerona onnatuurlijk uit.
Re: Mooie Tankers
Iemand vroeg mij onlangs waarom, zo in de loop van de jaren '60, alle opbouw op tankers en bulkers naar het achterschip verhuisde. Geen brug en accommodatie midscheeps meer dus. Ben het antwoord schuldig gebleven, alhoewel Ik heb iets van "mode" gemompeld heb. Maar ik neem aan dat er ook technische overwegingen een rol speelden?
(voorheen deventer05)
Re: Mooie Tankers
@Hanseaat
Me dunkt heeft het niet zozeer met "mode" te maken, danwel met doeltreffendheid. Automatisering, minder personeel en sneller ter plaatse mocht er iets misgaan. Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Tot zover mijn "twee kwartjes" Ongetwijfeld zullen er meer redenen zijn.
MVG
Dirk
Me dunkt heeft het niet zozeer met "mode" te maken, danwel met doeltreffendheid. Automatisering, minder personeel en sneller ter plaatse mocht er iets misgaan. Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Tot zover mijn "twee kwartjes" Ongetwijfeld zullen er meer redenen zijn.
MVG
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Mooie Tankers
Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.
Ook op een tanker met de brug midscheeps heeft de machinekamer sinds jaar en dag achterin gezeten, dus de lengte van de schroefas is geen argument.
Maar het bouwt natuurlijk aardig makkelijker, vooral toen de sectiebouw begon en de tankers maar steeds groter werden. Je bouwt een romp en plakt daar een voor- en achterschip aan vast. Was er geen ruimte, dan werden er twee halve schepen gebouwd die later aan elkaar werden geplakt.
Als je er even over nadenkt, is er geen enkele reden om de brug, de besturing van een schip, in de midscheeps te zetten. Pas toen de stoomvaart begon, was die reden er wél. Die zware stoommachine en die enorme ketel vol met water en die hele lading kolen voor de brandstof kon moeilijk ergens anders dan in de midscheeps en toen lag het voor de hand om daar dan ook de brug te plaatsen. Met alles achterop kwamen we weer terug bij normaal, zeg maar.