Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ok Ok het is geen stoom of Diesel
Maar vond het echt de moeite om het te laten zien"
https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
Maar vond het echt de moeite om het te laten zien"
https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
Re: Stoommachines en Diesel motoren
-----------------------
---------------------
-
WERKSPOOR 4-takt dubbelwerkend, ontwikkeld in samenwerking met North-Eastern Marine Engineering Co., Wallsend-on-Tyne. Werd gebouwd als 6- en 8-cilinder met respectievelijk 3600 en 4800 bhp.
---------------------
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Theo, bedankt voor de toegesneden informatie en het is een logische keuze om het op dit topic te plaatsen.
Ik kan mij niet herinneren in mijn leertijd bij Werkspoor iets over deze motor gehoord te hebben; uiteraard wel over het 4tdw-principe.
De beschrijving wil ik wel graag hebben; naar mij mailen is ook een mogelijkheid.
Ik blijf wel nog zoeken naar foto's, want met name de cilinderdeksels, zowel onder als boven, moeten behoorlijk complex geweest zijn.
Groet, Paul G.
Ik kan mij niet herinneren in mijn leertijd bij Werkspoor iets over deze motor gehoord te hebben; uiteraard wel over het 4tdw-principe.
De beschrijving wil ik wel graag hebben; naar mij mailen is ook een mogelijkheid.
Ik blijf wel nog zoeken naar foto's, want met name de cilinderdeksels, zowel onder als boven, moeten behoorlijk complex geweest zijn.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Boven is het een Kopklepper en onder is het een zijklepper en dat was eigenlijk wel een handige keuze.
Het blijft een hoop gedoe voor relatief weinig extra vermogen en erg laag inbouwen was er ook niet bij.
Wel prachtige techniek om zo''n bakbeest te gieten en te bewerken.
Het blijft een hoop gedoe voor relatief weinig extra vermogen en erg laag inbouwen was er ook niet bij.
Wel prachtige techniek om zo''n bakbeest te gieten en te bewerken.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Toch nog een foto kunnen vinden.
In het boek "100 jaar machinebouw op Oostenburg" uit 1927 staat deze, maar helaas zonder beschrijving.
Wat een ingewikkelde toestand zo'n motor. Daar loop je waarschijnlijk de hele wacht met een oliespuit bij rond.
Groet, Paul G.
In het boek "100 jaar machinebouw op Oostenburg" uit 1927 staat deze, maar helaas zonder beschrijving.
Wat een ingewikkelde toestand zo'n motor. Daar loop je waarschijnlijk de hele wacht met een oliespuit bij rond.
Groet, Paul G.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
EN......een gasmasker Paultje.......die pakkingbussen aan de zuigerstang lekken als de pest ( en ZEKER toendertijd!) Een collega dorpsvriendje van vroegaah was me 2 jaar voor toen ie in 1962 bij de Lijn ging vaaar'n. Ik mocht een keer bij hem aan boord komen kijken en dat was op de " Dongedijk", dit zal dus in 1963 zijn geweest.Wat ik me herinner van dat jacht ...n.a.v. de uitleg van mijn buurtgenoot...was het ontiegelijk lekken tesamen met vonken en weet ik veel van de zuigerstang pakkingbussen, want daar stond ook een dubbelwerkend orgel in. Ik weet het merk niet meer maar dat is na te trekken, het was toen al een ouwe boot.Ook stond er een ouderwetse amoniak vriesinstallatie in met compressor meloochumpies die op hun tandvlees liepen.AL dat dubbelwerkende gesnor "is for the birds"de hele wacht met een oliespuit bij rond.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
---------------------
I
I
- Hieronder volgt de volledige beschrijving van deze Werkspoor dubbelwerkende 4-takt uit het boek van Arthur H. Goldingham
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zo'n ouderwets Ammoniak vriesmachientje, aangedreven door een klein stoommachientje
stond bij ons op het stookplaatdek Als er soms(vrij regelmatig) een kleine lekkage optrad
dan stak je op de stookplaat bijna de dievemoord
Voor dat je naar binnen ging met je Bahcootje om de glands aan te trekken, eerst een paar keer
diep ademhalen en daarna zo snel mogelijk aan de frisse lucht waarna er gevraagd werd waarom
je de machinekamer uitging of dat je soms hoge nood had
stond bij ons op het stookplaatdek Als er soms(vrij regelmatig) een kleine lekkage optrad
dan stak je op de stookplaat bijna de dievemoord
Voor dat je naar binnen ging met je Bahcootje om de glands aan te trekken, eerst een paar keer
diep ademhalen en daarna zo snel mogelijk aan de frisse lucht waarna er gevraagd werd waarom
je de machinekamer uitging of dat je soms hoge nood had
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jacob. Ik heb er zelf nooit mee gevaaar'n en mijn opmerking is dus puur 2e hands EN "van de zijlijn" en zo zachies an ook al weer een halve eeuw of meer oud.Maaar ik heb het onthouden omdat mijn buurtgenoot---die dus toen ook maar net ff ietsie minder groen was als ik---soortgelijke en toch wel ietwat opwindende verhalen had.Zelfs toendertijd wisten ik al dondersgoed dat dit " amoniak gebeuren" ook " for the birds" was. Ik meen me te herinneren dat die " Dongedijk" toen een " compressor hok" of some sort had en als die zooi lekte ( wat het natuurlijk vrijwel altijd deed!) dan was dat flink zeuren in dat amoniak-hokkie.Ik ben feitelijk ondertussen wel ietsie benieuwd geworden of mijn stoffige geheugen dit een beetje realistisch heeft onthouden, misschien komt er wel een MK plannetje van die ouwe " Dongedijk" boven water vandaag of morgen.Zo'n ouderwets Ammoniak vriesmachientje, aangedreven door een klein stoommachientje
Als ik dat "opwindende" dubbelwerkende 4takt meloochum even bekijk dan begin ik al gelijk te zweten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nou ja, als je van een levendig koppenbordes gecharmeerd was dan ging je voor de Werkspoormotor en zo niet dan was je gelukkig met het koppenbordes van de dubbelwerkende Stork.
Groet, Paul G.
P.S. Theo, nogmaals dank voor de beschrijvingen. Ik heb ze opgeslagen.
Groet, Paul G.
P.S. Theo, nogmaals dank voor de beschrijvingen. Ik heb ze opgeslagen.