Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

Een mooi boek over de Nederlandse taal

Stel dat iemand zich afvraagt waar dat irritante woordje cookie, dat je te vaak op internet tegenkomt, toch vandaan komt. In huis liggen nog wat oude schoolboeken, maar daar staat dit niet in. Een woordenboek kan misschien uitleg verstrekken, meestal zal die informatie verouderd en onvolledig zijn. Van het dozijn bestaande handboeken Nederlands word je op dit punt niet veel wijzer. Maar nu is er een boek over taal verschenen dat de saaiheid van stoffige schoolboeken en taalgidsen niet vertoont: de Atlas van de Nederlandse Taal. Een kloek boek van twee kilo, folioformaat, met tegen de driehonderd pagina's, opgefleurd door prachtige, geestige illustraties. Het is het mooiste boek op het terrein van de taal dat ik ken. De uitgever is Lannoo, auteurs zijn Mathilde Jansen, Nicoline van der Sijs, Fieke Van der Gucht, Johan De Caluwe.

En ja, ook over cookies, (koekjes) vinden we duidelijke informatie in deze uitgave. Over dat woord, samen met enkele andere woorden als wastafel, soldaat, pistool, baas en domkop, wordt uitgelegd dat dit heel oude ontleningen zijn uit onze taal door andere talen, voornamelijk het Engels. Een aantal van liefst achttienduizend van oorsprong Nederlandse woorden vind je ergens op de wereld terug in talen die deze woorden hebben overgenomen uit onze taal. Opmerkelijk is dat het Nederlandse woord 'baas' het meest opduikt in andere talen. In onze eeuw is het koekje in de functie van een metafoor in de computerterminologie wereldwijd als cookie overgenomen.

Ik hoef niet bezorgd te zijn dat ik te veel verklap uit de inhoud van deze 'Atlas' van onze taal. Er worden honderden taalfeiten uitgelegd. Bijvoorbeeld welke bijzondere namen kinderen nu soms krijgen. En waarom de familie Pot haar dochter niet Bloem noemen mag. Natuurlijk komen ook zeer zonderlinge namen aan bod met vermelding van de mogelijkheid deze bij de wet te laten veranderen. Zo werd Hardebil gewijzigd in Hardebol, Naaktgeboren in Naborg. Handig is ook de uitleg welke stappen men moet ondernemen om zijn naam te wijzigen. Aan de vernieuwde naam is te zien dat het wenselijk wordt geacht dat zoveel mogelijk lettertekens van de oude naam in de nieuwe gehandhaafd worden.


Taal 2017-08-22.JPG
Taal 2017-08-22.JPG (16.49 KiB) 8284 keer bekeken
Grtn @Allen

Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Frits Spits: ’Nederlands is het fundament’

https://www.noordhollandsdagblad.nl/nie ... -fundament
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Taal en zo...

Bericht door Drentenier »

Taalvraag
Als mijn grijze cellen me niet in de steek gelaten hebben is het antwoord:
Hij zou de reclamefolder vluchtig gelezen hebben en zou die toen weggegooid hebben.
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

@Hans, hieronder het antwoord van de taalman.
En de taalman dat ben ik niet. :wink:
100 taal ptn in de tuk. :-D

Taal 2017-08-22a.JPG
Taal 2017-08-22a.JPG (24.99 KiB) 8213 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door jdbvos »

Overal in de stad hangen weer posters over "Groningens ontzet", terwijl elke Grunneger het heeft over "Gronings ontzet"...
M'n jongste dochter vroeg onder het eten waar dat verschil ineens vandaan kwam.....
Ik moest er ook even over nadenken.... want er is wel degelijk verschil. Ik meende in eerste instantie dat het ging om de collectiviteit: als alle Groningers, stad én provincie, hadden meegevochten dan was het een Gronings ontzet ipv van een Groningen's ontzet. Maar zoiets komt natuurlijk niet voor, dus in het een Groningen's ontzet....
Mijn dochter keek inmiddels op haar mobieltje op internet, en zei, dat het helemaal geen verschil maakte....
Nou kan ik me daar niet in vinden: de schrijfwijze zelf geeft een significant verschil aan...
In tweede instantie viel voor mij wederom 'een kwartje': het gaat om het onderwerp !
Niet alle Groningers werden ontzet, zoals bij een 'Gronings ontzet', maar alleen de stad Groningen werd ontzettend ontzet, en dus is er sprake van een 'Groningens ontzet'....
Heb ik het met de 2e versie goed, of hoe zit dit eigenlijk precies...?
Bijlagen
Groningens.jpg
Groningens.jpg (96.14 KiB) 10046 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Taal en zo...

Bericht door Knisten »

Goedemorgen allen

In het licht van de recente ontwikkelingen in Texas en -in mindere mate- hier in Louisiana als gevolg van de hurricane
Harvey kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik een begrip voorbij zag flitsen wat in het recente verleden op dit
topic al eens de revue gepasseerd is. Toch nog iets leuks in deze voor veel mensen barre en onzekere tijden. De FEMA
(Federal Emergency Management Agency) is nu bezig met het charteren van een groot aantal trucks om de hurricane
relief actie op gang te brengen. Alhoewel ik nog steeds niet mag rijden vanwege m'n arm kan het geen kwaad om een
beetje bij te blijven.

Vandaar de onderstaande "tips and tricks":

Hurricane relief is the biggest dog and pony show you will ever see in trucking.

But there is a certain satisfaction in being able to help people who are suffering.

Most of all- be safe. Do not attempt to drive when conditions are unsafe. A load of bottled water is not worth your life.
There will be thousands of more loads on-site.
Stop somewhere outside the emergency zone and stock up on canned or dried food and at least 2 cases of bottled water
and plenty of Wal-Mart bags for emergency toilets. :roll: :lol:
There may be NO restaurants or even convenience or grocery stores open for weeks.
Fill your tanks up about 150-200 miles out, there may be no fuel for days.
Bring something to pass the time, books or games are good, there may be no cell service or TV signals for weeks.
Have a satellite GPS, no cell service = no phone based GPS and street signs and landmarks may be non-existent.
Buy a heavy duty tire plug kit and an air hose that connects to your glad hands, nothing worse than having a flat 50 miles
from nowhere with NO cell OR landline service.
Finally, bring LOTS of patience!

Ik heb het eerste, kleine konvooi van tientallen trucks al voorbij zien komen, dus de eerste hulp is onderweg, al zal het
nog wel even duren voordat alle nood gelenigd is. Hoe kun je, op korte termijn bijna twee miljoen mensen uit het
getroffen gebied evacueren. Harvey blijft zo'n beetje waar hij is en dat zorgt voor meer regen en nog meer wateroverlast.
Enfin, alle freeways zijn afgesloten en op het nieuws zie je meer bootjes dan auto's en trucks manouevreren. 't Wordt een
zaak van lange adem en met enig "understatement" - een boerenkermis ! :? :oops:

De metropolitan area
De metropolitan area
Houston Map.png (16.47 KiB) 10001 keer bekeken
Roads have turned into rivers
Roads have turned into rivers
Houston Freeway.jpg (5.46 KiB) 10001 keer bekeken
I'll keep you posted... Met vriendelijke groeten,

Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Taal en zo...

Bericht door leo-shof »

Ja daar worden weer een hoop mensen getroffen ,met diepe ellende
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Even iets heel anders.
Ik liep van de week onder een eikenboom en er viel toevallig een eikel op mijn hoofd. :lol:
Kan gebeuren, maar ik vroeg me toen af waarom de boom geen eikelboom heet, tenslotte heb je appelbomen en perenbomen.
En een appelboom is enkelvoud en een perenboom meervoud.

Ach, eigenlijk meer een onderwerp voor het potje na de wacht.
"Viel er een eikel op je eikel, stuurman?" :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een zaak van lange adem en met enig "understatement" - een boerenkermis
Een klein zigzagje Dirk, "ze" konden "het" ook niet weten ...daar in THE land waar " everything is BIGger", het IS bekant ook pas 117 jaar geleden " to the day" dat HEEL Galveston door een "oud familielid van Hurricane Harvey" van de kaart werd geveegd met ( staat me bij?) 2000 doden.Google maar eens " Galveston Hurricane in 1900" of " Isaac's Storm".Als "ze" in de Lage Landen waar jij en ik vandaan komen een soortgelijke mentaliteit hadden gehad, dan waren jij en ik tesamen met vele anderen allang verzopen!!Als je een paar van je Yankee vriendjes eens een ietsie wilt pesten vertel je "ze" maar dat DE Nederlanders toendertijd al - dus nu meer dan 100 jaar geleden- Galveston al een mooi beetje hebben OPgehoogd, anders waren er NU weer hoopies doden geweest!( Als je details wilt weten hoor ik het wel!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------
----------------------------------------------Afbeelding
---------------------------------------Prof. Dr. P.Robert-Jan Simons, emeritus hoogleraar Universiteit Utrecht
Customer journey mapping is een mindset
... Zo luidt de kop boven een artikel in een periodiek dat gericht is op het Nederlandse uitgeversbedrijf en dat ik volg omdat daar soms voor mij interessante zaken in staan. Nieuwe ontwikkelingen in het uitgevers- en boekenbedrijf, mensen die ik ken die binnen die wereld van functie veranderen, dat soort dingen. Maar in dat blad, waarvan ik de online editie lees, stond dat dus: Customer journey mapping is een mindset. Zes woorden waarvan slechts twee Nederlandse. In het uitgeversbedrijf en ook in de advertentiewereld, begrijpt iedereen wat hier wordt bedoeld, maar de argeloze lezer die niet zo in dat werk zit, zal zich mogelijk verbaasd afvragen wat hier eigenlijk staat. Zo verging het mij in elk geval wel, anders zou ik er hier geen melding van hebben gemaakt.

"Mindset" werd al in 2009 opgenomen in Van Dale en dat betekent - volgens diezelfde Van Dale: Het ge­heel van denk­beel­den en aan­na­mes die het ge­drag van een per­soon of groep be­pa­len. Het staat ook in het Groene Boekje.

Naast het feit dat ik getroffen werd door die zes woorden waarvan er maar twee Nederlands waren, wekte dat woord mindset mijn belangstelling. Dat customer journey planning laat ik verder voor wat het is. Dat is typisch zo'n uitdrukkking uit de reclamewereld, uit de marketing en daar gooien en smijten ze met Engelse en Amerikaanse woorden en begrippen. Wie precies wil weten wat het is, moet er maar even op googelen, dan wordt dat vanzelf duidelijk. HIER klikken kan ook.

Nu verder met mindset, want dat is interessant.
Toen ik er eens op ging zoeken werd het me als snel duidelijk dat
  1. de definitie van Van Dale te summier is en
  2. de betekenis niet zo gemakkelijk of helemaal niet in één Nederlands woord te vangen is en dat Engelse woord daarom zo slecht nog niet is, maar ook dat
  3. mindset onverbrekelijk verbonden is met mindshift en dat dat, merkwaardig genoeg, niet in Van Dale, maar wél in het Groene Boekje staat.
Van Dale zegt over mindset...
Het ge­heel van denk­beel­den en aan­na­mes die het ge­drag van een per­soon of groep be­pa­len.

Ik vond een pdf van de afscheidsrede die Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons, hoogleraar Universiteit Utrecht - zie foto hierboven - getiteld: Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen? en die begint met een eenvoudige definitie:

"Mindsets zijn combinaties van vaak impliciete opvattingen met tendensen om op bepaalde manieren te reageren."

... om die later uit te breiden naar ...

“Een aantal samenhangende, meestal impliciete, voor henzelf vanzelfsprekende, assumpties, opvattingen en kennisonderdelen van individuen of groepen, vaak rondom een kernidee, basisassumptie, die het gedrag van deze mensen blijvend bepalen."

Dat is een bijzonder interessante pdf die alleen al op de titel zoals ik die hierboven aangaf, heel gemakkelijk te vinden en te downloaden is. In dat artikel, die afscheidsrede, werd het me duidelijk, dat een mindset soms een negatief begrip is. Vandaar dat het zo moeilijk in één Nederlands woord te vangen is. Vastgeroeste ideeën komt er geloof ik nog het dichtste bij, hoewel het in veel gevallen toch ook naar een vooroordeel neigt, al is dat dan ook iets anders dan een mindset.
Maar zo zie je maar weer dat één zo'n Engels woord in de Nederlandse taal soms aanleiding kan zijn om verder te gaan zoeken. Ik heb vandaag weer het een en ander geleerd. Ik kan iedereen aanbevelen om die pdf van Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons ook eens te lezen. Het zijn 25 prima leesbare pagina's met ook nog afbeeldingen ertussen, dus niet echt moeilijk om door te komen. Hieronder een voorbeeld van een mindset volgens Robert-Jan.

-------------------------------------------------Afbeelding

-------Afbeelding

Tot slot, om bij de grondslagen, bij de doelgroep van ons forum te blijven:

Hoeveel mindsets zouden we kunnen bedenken met betrekking tot de christelijke zeevaart, de koopvaardij en alles eromheen? :roll:
Toen ik die pdf las en een beetje begon te begrijpen wat een mindset inhield, dacht ik gelijk aan wat ik nog maar zo kort geleden schreef in Turkish Delight en begreep dat ik destijds een mindshift maakte - onderging, hoe moet je dat noemen?
Als rechtgeaard koopvaardijman ben ik behept met een volkomen onterecht en op niets gebaseerd vooroordeel over alles wat marine is. Die gasten kunnen niet varen en die kunnen niet manoeuvreren en dat is allemaal alleen maar gebakken lucht met een hoop uniformen en een hoop flauwekul die alleen maar veel geld kost en niks opbrengt. Iets dergelijks. Een oordeel dat zowel geldt voor de Koninklijke Marine als voor de Royal- en de US Navy en dus in principe ook voor de Türk Deniz Kuvvetleri, zoals ik inmiddels weet dat de Turkse marine officieel heet. Nadat mijn dochter met zo'n man met een gouden pet trouwde, heb ik dat oordeel aardig moeten bijstellen – een prima kerel, een betere schoonzoon kan iemand zich niet wensen en een man die zijn weetje weet – maar omdat het uiteraard enige moeite kost om je ingepekelde vooroordelen helemaal los te laten, zit dat toch altijd nog ergens. Ook dat laatste restje geringschatting moet ik tijdens deze reis laten varen. Deze mannen kunnen verdomd goed varen en ik kan ook nog wel het een en ander van ze leren. Bij de Turkse marine voeren ze op onderzeeboten en mijnenvegers, mijnenvegers waarvan ze er zelf een aantal uit Canada en Amerika hebben gehaald, in de winter over de Noord-Atlantic, wat bepaald geen kattenpis is. Desondanks moet het toch een hele overgang zijn geweest, van die schepen naar een gigant als dit.Het varen met grote tankers hebben ze geleerd in Frankrijk, in Port Revel, met modelschepen en dat ze dat goed hebben geleerd, is voor iedereen die ziet hoe ze met dit schip omgaan duidelijk.
Een mindset met een mindshift... :wink:

-----------------------


Plaats reactie