Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Drentenier schreef: 30 jun 2017 10:42 En ik werd ook altijd Sparks genoemd :wink:
Zo ging dat ook op de Carchester.
Op Kombuispraat kwam ik er pas na bijna 40 jaar achter dat je Hans heet. :lol:

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

:lol: :lol: :lol:
Groet,
Hans
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

gis2.jpg
gis2.jpg (60.69 KiB) 4583 keer bekeken
Als er op de Lekhaven in de schoorsteen ge BBQ werd was onze Sparks (met hoed) er als
de kippen bij, hij was niet te beroerd om een handje te helpen met eten en drinken. :lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

telegrafist en electricien was op de oudere schepen (gelijkstroom) vaak AC en DC
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wie weet ?

Bericht door cenaprints »

Goeie morgen allemaal. Zo maar een vraag: Wat is de juiste Engelse benaming voor "paaltje pikken"?
Hit a pole?, of misschien Bumpy sea surface?
Wie weet het.
In ieder geval al vast bedankt en neemt U maar een pilsie van mij.

Cor
Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 mei 2014 03:19
Locatie: Singapore

Re: Wie weet ?

Bericht door Andre »

Goeiemorgen Cor,

Slamming of pitching

quote:
Slamming


From Wikipedia, the free encyclopedia


Jump to: navigation, search



This article is about the phenomenon in ship movement. For telephone and domain slamming, see Slamming (disambiguation).

Slamming is the impact of the bottom structure of a ship onto the sea surface. It is mainly observed while sailing in waves, when the bow raises from the water and subsequently impacts on it. Slamming induces extremely high loads to ship structures and is taken into consideration when designing ships.[1]

Groetjes,
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wie weet ?

Bericht door cenaprints »

Bedankt Andre,
Pitching is eigenlijk logisch, (to have the bow alternately plunge and rise abruptly, a ship pitching in heavy seas), slamming een beetje minder, maar dan vindt ik dat in het Nederlands "paaltje pikken" beter overkomt, en die Pole zal het ook niet leuk vinden steeds te worden "gehit".
Toen ik m'n eerste reis maakte, dat was op de "Mylady", vaarden we in balast van Rotterdam naar Aalborg om cement te laden voor de Franse Antillen.
De chef kok had mij en m'n maatje aangeraden om alleen maar droog brood te eten omdat het behoorlijk waaide. Ik begon dus al zeeziek te zijn voor we Hoek van Holland hadden gepasseerd, ondanks het droge brood. Eenmaal buitengaats had m'n collega een groenige gelaatskleur gekregen en ik weet zeker dat ik er niet beter uitzag. Met een zekere regelmaat kreeg het schip behoorlijke klappen, een van de matrozen zei dat wij paaltjes pikten.
Dus had een schip een deklading palen, of flinke boomstammen verloren, dacht ik zo, ik was toen al behoorlijk intelligent en zag dus in mijn gedachten al zo'n paal een gat in de bodem slaan of de draaiende propeller raken met alle gevolgen van dien. Kleine Cor schipbreukeling tijdens z'n eerste reis.

Cor
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Pitching" is gewoon stampen; dat hoeft nog geen "op de zee stoten" te zijn zoals de officiële naam voor paaltjes pikken is.
Zo schreef je dat immers ook in het journaal: "Zwaar slingerend en stampend, nu en dan op de zee stotend schip."

In het Engels spreek men van slamming , van pounding en volgens Piet Schoenmaker ook in die taal toch wel van pile driving. :-D
Slamming is de meest gangbare benaming voor het fenomeen en van de krachten die er dan op het schip kunnen komen zijn hele studies gemaakt.

------------------------------------------------Afbeelding

-------------------------Afbeelding
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Wie weet ?
In het dagboek/scheepsjournaal van mijn vader heb ik het volgende gelezen:
Op de Schelde van Antwerpen naar zee heeft ter hoogte van de haven van Hansweert in dichte mist
op 19 november 1957 een aanvaring plaats gevonden tussen een Zeeschip en een Binnenvaartschip
(Damco 32) De naam van het Zeeschip kan ik niet ontcijferen uit het handschrift van mijn vader.
Het Zeeschip was onderweg naar zee, het binnenvaartschip moest de haven van Hansweert binnenlopen.
Mijn vader was bij deze aanvaring betrokken, hij was kapitein op de Damco 221 die dit schip op sleep had.
Zelf was ik met vakantie bij mijn vader aan boord van de Damco 221 toen dit plaats vond.
Waar kan ik eventueel gegevens vinden hoe dit met o.a. de Scheepvaartinspectie is afgewikkeld.
Van mijn vader heb ik dat nooit vernomen.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva »

Een artikel in de P.Z.C van 20 november 1967. Het zeeschip was de Duitse SCHURBEK, volgens dit artikel. U moet even het vinkje plaatsen en op save drukken

https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... =relevance

Grt.

Mario


Plaats reactie