Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord, nu zegt dat natuurlijk niets.
Datzelfde is uiteraard ook voor mij van toepassing, maar als het over verdere informatie betreffende " De Bevrijding" in de regio gaat, dan ben ik zeer geinteresseerd, dus misschien hoor ik wel eens wat details via Jan of Allen.
op de Heegermeer, dan vaart mijn bootje een jurylid.
@ Jan
Dus met een beetje mazzel gaat de direktie ook mee en zie ik wat fraaie Skutsje plaatjes.Trouwens ook bedankt voor de fraaie plaatjes van " De Sluus bie Eefde"........doet me altijd weer denken aan de opwindende tijden in het midden van de vorige eeuw, en o.a.de 60PK 2 cylinder "tabak tabak" Brons in " De Goede Verwachting" van schipper Appe de Vries ( R.I.P.) als we met een vracht grint uit Maasbracht of een vracht zaaaand uut Welsum een endje het kanaal op voeren en dat dan gingen lossen " achter de bak" aan een loswalletje ergens in die wereld........in den beginne mocht en kon ik slechts BIJ-scheppen in het ruim, later had ik amper genoeg " pik in de mouw" om achter de bak te lopen :roll: en NU zou ik er poen voor over hebben " als ik het nog zou kunnen" :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Om aan de voorgeschreven 30 minuten bewegen per dag te komen maakten we maar weer een ommetje met de fiets.
Je komt dan vanzelf bij de sluis terecht waar we bij Almen over de brug gaan en aan de andere kant verder tot Klein Dochteren.
Erg druk is het nog steeds niet, een jachtje, een bootje met ijzerwaren en twee jachtjes aan de passantensteiger.
Een huis is nu compleet gesloopt terwijl het andere huis nog fier overeind staat.
De Con Amore lijkt nog op een schip maar als je de Delos aan ziet komen in de verte ga je toch twijfelen of het wel en schip is.
Schipper Blok heeft zijn schip BLOCQ genoemd en dat vind ik wel een leuke vondst. De Tresor blaast de fluit voor de kinderen die nog wel eens van de brug willen springen, wel spannend natuurlijk maar niet echt verstandig.
Via een bietenveldje over een zandweg komen we bij de Velhorst uit waar het leven rustig is en het varken de boel de boel laat.
DSC06599sluis velhorst.JPG
DSC06599sluis velhorst.JPG (255.64 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06600sluis velhorst.JPG
DSC06600sluis velhorst.JPG (331.74 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06605sluis velhorst.JPG
DSC06605sluis velhorst.JPG (368.84 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06606sluis velhorst.JPG
DSC06606sluis velhorst.JPG (278.08 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06608sluis velhorst.JPG
DSC06608sluis velhorst.JPG (493.17 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06609sluis velhorst.JPG
DSC06609sluis velhorst.JPG (397.55 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06610sluis velhorst.JPG
DSC06610sluis velhorst.JPG (396.57 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06612sluis velhorst.JPG
DSC06612sluis velhorst.JPG (414.13 KiB) 6727 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

vervolg
DSC06613sluis velhorst.JPG
DSC06613sluis velhorst.JPG (535.24 KiB) 6727 keer bekeken
DSC06614sluis velhorst.JPG
DSC06614sluis velhorst.JPG (618.1 KiB) 6727 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Het is mogelijk naar de sluis in Eefde te fietsen via Zutphen, als je vertrekt vanuit Warnsveld.
Het is mijl op zeven maar voor de broodnodige beweging moet het maar deze keer.
Kunnen we gelijk even kijken hoe de nu al beruchte Noorderhaven erbij ligt, een kapitaal gat dat vol is gelopen met water en waar wat steigers in gelegd zijn. Helaas is er geen beheerder, kan je niet fatsoenlijk de wal op en is een toilet gebouw iets waar nog over gedacht moet worden zo te zien.
Er is volgens geruchten 6.000.000,= euro geïnvesteerd en het openingsfeestje, dat al lang geleden gevierd is, heeft geloof ik meer als 40.000,= euro gekost. De burgers van Zutphen moeten zelf de aanbrug van de IJsselbrug aan de Hovense kant schilderen omdat de gemeente daarvoor geld te kort komt. De humor ligt op straat, ook in Zutphen.
Voorlopig heeft de jeugd een mooi zwembad aan de Noorderhaven en ondanks de borden "verboden te zwemmen" maken ze volop gebruik van dit prachtige dure pierenbadje.

Via een pad langs de IJssel komen we langs de oude Jachthaven, de scheepswerf en de Museumhaven, daar houdt het fietspad op en moet je een ommetje maken langs de houthaven om weer op het fietspad te komen. We kijken ook nog even in de industriehaven waar op een paar schimmige woonschepen na weinig te beleven is.
De IJssel ligt er prachtig bij en omdat we er toch langs moeten kijken we even bij de monding van het Twentekanaal.
Kunnen we gelijk ook even op Fort de Pol kijken, een door een vuilnisbelt afgedekt oud verdedigingswerk, waar nu niets meer van te zien is.
Een kunstenmaker mocht in het kader van kunst langs de IJssel, een kunststukje leveren boven op deze bult.
Er is geïnvesteerd in een betonnen trap en solide hekwerkje, een waterpomp die geen water geeft en mocht ie het doen mag je het water niet drinken, ook Fikkie niet.
Voorts staan er wat roestvrij stalen masten met een etiketje erop, als je een telefoon heb met zo'n etiketjeslezer vertelt de kunstenmaker je visueel hoe je wereld eruit zou zien als de Noordzee tot Zutphen zou reiken.
Gelukkig heb ik de telefoon nooit bij mij en die van het gezag kan geen etiketjes lezen, zo blijft ons weer een hoop ellende bespaard.
We hebben een bootje bij de deur, dus maak je niet te druk.
Het uitzicht van het polletje is prachtig ook zonder kunstjes.
DSC06619zutphen de pol.JPG
DSC06619zutphen de pol.JPG (339.51 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06621zutphen de pol.JPG
DSC06621zutphen de pol.JPG (305 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06624zutphen de pol.JPG
DSC06624zutphen de pol.JPG (325.94 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06626zutphen de pol.JPG
DSC06626zutphen de pol.JPG (421.07 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06627zutphen de pol.JPG
DSC06627zutphen de pol.JPG (500.27 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06628zutphen de pol.JPG
DSC06628zutphen de pol.JPG (496.27 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06629zutphen de pol.JPG
DSC06629zutphen de pol.JPG (310.76 KiB) 6579 keer bekeken
DSC06631zutphen de pol.JPG
DSC06631zutphen de pol.JPG (398.87 KiB) 6579 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

vervolg foto's
DSC06633zutphen de pol.JPG
DSC06633zutphen de pol.JPG (374.2 KiB) 7664 keer bekeken
DSC06634zutphen de pol.JPG
DSC06634zutphen de pol.JPG (400.11 KiB) 7664 keer bekeken
DSC06635zutphen de pol.JPG
DSC06635zutphen de pol.JPG (174.99 KiB) 7664 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooi verslaggie Jan- dat scheelt me weer behoorlijk in de reiskosten!!- met name die prachtige plaatjes van de Ijssel, al of niet vanaf een vuilnisbelt genomen. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Harry,
De jeugd wil volgend seizoen de sleper in Zutphen leggen, moeten ze wel eerst tegen de stroom in daar zien te komen.
En voor de winterstalling moet het ding dan met de stroom mee weer naar Woudsend, dat reisje lijkt mij wel wat.
Ik zal het fototoestel mee nemen en goed opletten bij Olst.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat reisje lijkt mij wel wat.
Jan, dat soort reissies doen me gelijk denken aan " vroegaah in de vorige eeuw toen ik nog onschuldig was" :lol: ...kan het wel droooomen en hepput in 2010 met een oud BM'rtje nog weer eens gedeeltelijk over gedaan " for the memorieeeees"...in Wijhe in het water, en toen naar Wanneperveen aan de Belter en een paar daagies later weer terug en in Veessen er weer uut!Ik zal m'n ouwe water-kaarten vast opzoeken, mocht je volgend jaar een navigator of loods nodig hebben. In feite zou je dat fraaie opduwertje van je dan achter een bakkie moeten knopen :lol:
moeten ze wel eerst tegen de stroom in daar zien te komen.
Da's een kwestie van EN geduld EN vakkundig om de koppies van de kribben schieten om van de nering stroom gebruik te maken.....uiteraard zonder met de kont op de kei-en te geraken.Toen ik in 2008 met m'n roeiwherry van de Kop van't Laaand de Ijssel afzakte bleken de zandstrandjes van mijn jeugd te zijn veranderd in rotsgebergtetjes en kon ik pas bij Deventer tegenover de Welle het eerste zaaandstrandje opschieten.....verder beneden strooms waren ook de meeste strandjes " met de stroom mee" :lol: Ik zou wel een flink anker bij de hand houden met zo'n "kop & kont" opduwertje.....voor het onwaarschijnlijke geval DAT!
Ik zie een fraai verslaggie aankomen! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Het is al weer een maand geleden dat wij hier de laatste keer waren.
Omdat ik een nieuwe fiets heb en de accu, voor het weer opladen, eerst helemaal leeg gereden moet worden(ze verzinnen wat die Chinezen),ben ik maar weer eens naar de sluis te Eefde gefietst. Een rondje van 40 kilometer, het lijkt heel wat, maar stelt met zo'n fiets geen reet voor :)
Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe pijpjes liggen, maar we hebben besloten geen Twizy mee te nemen naar Portugal dit jaar.
We gaan fietsen en moeten nu dus trainen :wink:
Nou ja, bij de sluis verzetten ze grond en er staat een damwandje voor meer ruimte bij de opvaart, verder was er nog niet veel te zien.
Een man met een oranje hesje aan houdt je tegen en wijst je de weg, mocht je die al kwijt zijn.
Het komt vast goed maar wordt pas leuk als ze met grote machines aan de gang gaan.
Er lag ook een schip met een lucht gestarte direct omkeerbare motor, het starten maakte zoveel lawaai dat je bijna van je fiets zou vallen, een zeeschip was er niets bij.
DSC06675sluis uitbreiding.JPG
DSC06675sluis uitbreiding.JPG (409.31 KiB) 7474 keer bekeken
DSC06677sluis uitbreiding.JPG
DSC06677sluis uitbreiding.JPG (411.77 KiB) 7474 keer bekeken
DSC06678sluis uitbreiding.JPG
DSC06678sluis uitbreiding.JPG (402.97 KiB) 7474 keer bekeken
DSC06679sluis uitbreiding.JPG
DSC06679sluis uitbreiding.JPG (306.76 KiB) 7474 keer bekeken
DSC06680sluis uitbreiding.JPG
DSC06680sluis uitbreiding.JPG (343.16 KiB) 7474 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door peelander »

v+d schreef: 09 okt 2017 22:42 Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe pijpjes liggen, maar we hebben besloten geen Twizy mee te nemen naar Portugal dit jaar.
We gaan fietsen en moeten nu dus trainen :wink:
Oei, gelukkig voor jullie elektrisch. Wij hebben een ander, zoals een vriend dat noemt, "Pluummobiel" gekocht. Elektrisch kan er nu FF niet vanaf. Ellebogenstoom dus maar.
Wanneer vertrekken jullie? Wij hebben tussen 20 en 25 november gepland.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie