Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Wie nog eens in oude tijdschriften will spitten m.b.t. de ontwikkeling van radiotechniek en radiotelegrafie, kan op deze site vele oude tijdschriften op dit gebied vinden.

Afbeelding

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------
St. Maarten is getroffen door een hurricane van ongekende omvang en kracht. Dat is een feit en dat is heel erg, maar de eilanden liggen nu eenmaal in een orkaangebied en dus kun je zoiets verwachten. Toegegeven: een geweld zoals dit is uitzonderlijk, maar een orkaan van klasse 4 kan ook al genoeg ellende veroorzaken.
Wat ik nu niet snap dat is dat vrij lang nadat het voorbij was, er nog nauwelijks verbinding was met St. Maarten en dan vooral met de overheid van dat eiland. Dat mag toch niet gebeuren? Als simpele ziel zijnde, zou ik eigenlijk hebben aangenomen dat ze, ook al gezien voorgaande ervaringen en verwoestingen, lang geleden al een rampenplan zouden hebben opgesteld. Een van de eerste zaken die ik dan zou regelen, zou een bomvrij, orkaanbestendig onderkomen voor diezelfde overheid zijn, een crisiscentrum van waaruit ook en vooral verbinding met de buitenwereld kan worden gemaakt en onderhouden. Er is toch wel een bunkerbouwer te vinden die zoiets kan maken? Hoe moeilijk is het dan om in die bunker behalve een flinke generator en de tegenwoordig gebruikelijke communicatiemiddelen, ook een doodgewone, ouderwetse Sailor of Skanti kortegolfset neer te zetten? Telefonie, telegrafie en TOR. Dat is toch niet zo'n enorme investering, zou ik dan denken. Uiteraard wordt alles wat op een antenne lijkt door de orkaan weggeblazen, maar als je de juiste voorzieningen hebt getroffen, hoe moeilijk kan het dan zijn om direct nadat het ergste geweld voorbij is, een spriet op te zetten? Je hoeft nog niet eens contact met Den Haag te maken, maar dan kun je immers de Marine op Curaçao bereiken en ook de marineschepen die op zee stand by waren, klaar om hulp te verlenen.
En de bediening van een dergelijke set, kan toch ook nauwelijks een probleem zijn. Je ziet de hurricane aankomen, dus hoe moeilijk is het dan om tijdig een telegrafist/verbindingsman van de Marine in te vliegen?
Ben ik nou zo naïef, of hoe zit dat?

------------------------
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door v+d »

Het antwoord weet ik niet, maar ik vraag mij ook af of dat niet beter kan.
Maar ja er schijnt nog wat oud zeer te zijn van de vorige ramp daar, iets met geld achteroverdrukken.
Het blijft mensenwerk.
Sparks1946
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 jan 2011 22:23

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks1946 »

Inderdaad Theo,ongelooflijk dat vandaag de dag communicatie blijkbaar nog een probleem is.
Met een simpele hf transceiver op een accu en een draadantenne van een meter of tien ben je klaar.
'K las net dat er zendamateurs onderweg zijn van Curacao naar St Maarten.
Wat ik ook niet begrijp is dat je geen maatregelen treft als je ziet dat er een hurricane naar je onderweg is.
Kennelijk stond men er bij en keek men er naar.

Hier een link naar info over zendamateurs op weg naar St Maarten.

https://www.hamnieuws.nl/zendamateurs-o ... t-maarten/
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Fluks »

Ik heb tijdens een vacantie op Saba een man ontmoet,die na de orkaan van 1995 met een zendertje een
voorbij varend schip gewaarschuwd heeft,dat een groot gedeelte van Saba verwoest was.
Het schip heeft dat verder door gegeven,want het was in de buitenwereld nog niet bekend.
De man was de held van het eiland. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Op Sint Maarten zijn geen radioamateurs, anders dan sporadische DXpedities.
Ik heb me er ook over verbaasd.
100 Watt en een bonkie draad de lucht in is al voldoende om de hele wereld te beschreeuwen.
Maar het zal wel te maken hebben met enige corruptie inderdaad.

Achtergrond mijnerzijds, PE1REA
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat dacht je van een schoteltje onder een stevig luik in die bunker van Theo. Luik openen als het ergste voorbij is en je hebt contact met de hele wereld. Kost wel 1.50 euro per minuuut. Misschien denk ik te simpel. Morgen schijnt de zon weer en we zien wel.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Ook een mogelijkheid... :mrgreen:
Maar dan heb je weer wat meer nodig dan een simpele accu...
Techniek via een sat werken veranderd sneller dan het model van mijn onderbroek.
Dan is een simpele HF set langer bruikbaar en dus goedkoper.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

...zou er op dat hele eiland nou niemand zijn met een "gewone" satelliettelefoon: een mobieltje, waarmee je rechtstreeks via een satelliet kunt bellen...zelfs onze marine niet ???
Ik denk dat die Charles Bransson (of hoe heettie??) zowat alleen maar van dat soort tulluvoonz op zak heeft....
Maar ja...dan zijn gesprekken iets van €15/min geloof ik...maar dat zou voor Charly of de marine geen probleem zijn, tóch ?
Bijlagen
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (57.33 KiB) 5872 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
Satellietverbindingen... Ik heb er niet zo erg veel verstand van, maar één ding weet ik wel: ik kijk hier uitsluitend tv via de satelliet, maar vooral in de zomer raak ik tijdens een zware onweersbui gegarandeerd een poosje het beeld kwijt. Die bui hoeft dan niet eens vlak boven ons te zijn; dat kan ook wat verder naar het zuiden zijn tussen mijn schotel en de satelliet in. Het is niet het onweer, maar de zware regenval die stoort. En wat is bij een hurricane vaak nog erger dan de wind, vooral in de nasleep van de orkaan? De haast onvoorstelbare hoeveelheden regen.
Vandaar dat ik veel meer zou vertrouwen op een doodgewone, ouderwetse HF-installatie zoals die bijvoorbeeld op elke ambassade stond en misschien nog wel staan. Ik heb zo'n set aan boord gehad die oorspronkelijk bestemd was geweest voor een ambassade en waarmee ik elke frequentie kon maken die ik maar wilde. Wat maakt dat nou toch uit om iets dergelijks op elk van de eilanden te zetten? Hoeveel zijn het er, zes? Bouw een stevig, hurricaneproof politiebureau, gemeentehuis, administratiekantoor, kan niet schelen wat en richt daar een klein crisiscentrum in. Echt waar: ik begrijp het niet zo goed dat ze zoiets niet hebben.

--------------------------


Plaats reactie