Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door warbout »

v+d schreef:Paul, je hebt gelijk. De kabelaring loopt rondom de vlet en de leguaan zit op de boeg, bij ons toevallig om de kabelaring gevlochten, dat zie je niet vaak.
Klopt, en de kabelaring doet dienst als het ons bekende 'berghout'.
Soms staat er ook nog een preekstoel op het voordek.

gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Bedankt beiden, weer een mooie benaming bijgeleerd. Vakmannetjes hoor daar bij Deetman. Grt Ton
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Afbeelding

In 2012 schreef ik een stukje over het café aan de haven “Café de Baars” Het café van tante Marie ( in 2005 overleden) en voortgezet door haar zoon Johnnie met vriendin Heidi. Een café waar vroeger de consumpties EEN gulden waren en later in het Euro tijdperk 1,00 Euro. Johnnie was nogal makkelijk, als de week voorbij was en hij had alles weer kunnen betalen dan was hij tevreden. “Waarom meer vragen als het zo ook kan”… was zijn filosofie.
Na het overlijden van Johnnie in 2013 komen er moeilijke periodes voor de achter gebleven partner Heidi. Al jaren speelde na zijn overlijden er een erfelijke kwestie en een eventuele overname van het café (zo rond de 5 ton in Euro’s) kon Heidi alleen niet opbrengen. Gelukkig kwam er een constructie door geldschieters welke het voortbestaan van het café kon garanderen. Na een renovatie en verbouwing om aan de eisen van deze tijd te voldoen mag het resultaat er zijn. De naam is gewijzigd in Cafe "de haven". Een prachtige locatie met een terras met een super uitzicht over de haven waar de prijzen geen 1 Euro meer zijn maar wel zeer binnen het redelijke. Ik zou maar eens snel gaan kijken als ik u was. Je komt er bijna niet meer weg. Een eenvoudige lunchkaart is aanwezig tot rond 16:00 uur. Borrelhapjes kaart loopt langer door natuurlijk.
Meer foto's aanwezig op het album
https://myalbum.com/album/UiY9BYLj8N36
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ton,
Dat is ook een mooie gelegenheid om begin september weer eens naar de Botterdagen te gaan. :-D

http://www.openmonumentendag.nl/gemeente/elburg/

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Ook de statische webcam met blik op de haven gemonteerd op de voorgevel is en nu een auto draaibarecam op de schoorsteen van het pand dus nog een beter zicht wat er zich alles afspeeld in het scheepvaart gebeuren.

De webcam = https://www.webcam.nl/elburg/haven/

Momenteel ligt de Ark van Noah aan de loswal, zaterdag 22 juli aangekomen en blijft 4 weken daar liggen met een tentoonstelling. Niet iedereen is blij met die drijvende schutting voor je "Camperdeur" Het is ook wel een groot lomp ding.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Voor de liefhebbers is hier het programma voor het "botterweekend" in Elburg voor 2017 in september. Een mooie gelegenheid om met het verbouwde café "de baars" nu café de haven kennis te maken.
Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gistermiddag hebben we Elburg bezocht. Gelukkig bleef het een tijdje droog.
Bij Café De Haven op het terras zitten genieten van een wijntje en bittergarnituur. Het is mooi geworden daar.
Op de ronde wat plaatjes gemaakt maar de rapportage van de botters komt denk ik wel van Ton Pekel.
Een aardigheidje was een promotiestandje van de VEVC; een rookvis met een sigaar. :-D

Elburg Promotie VECV.jpg
Elburg Promotie VECV.jpg (93.01 KiB) 7299 keer bekeken

Ik ga ook altijd even kijken hoe de Amsterdamse leeuwen erbij staan bij de Goorpoortbrug. Deze leeuwen zijn afkomstig van de Westerdokstoegang bij het Centraalstation en staan in Elburg sinds 1954. De wapenschilden hebben ze wel aangepast aan Elburg. :)
Hier de rechterleeuw.

Leeuw Goorpoort rechts-2.jpg
Leeuw Goorpoort rechts-2.jpg (155.67 KiB) 7299 keer bekeken
Het bezoek was weer de moeite waard.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door rspeur »

Ik kan het niet laten Paul, ik heb nog een oude peuk in de aanbieding: 1970.
René
vis met peuk 1970 neder linge.jpg
vis met peuk 1970 neder linge.jpg (13.92 KiB) 7285 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

René, ik snap dat je dat niet kunt laten.
Vertel, zeker een geintje bestemd voor iemand? De foto lijkt wel door glas genomen.
Was dat op die reis van de Neder Linge met hofmeester Ronald Verhoef en bakker Cees Marees?
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door rspeur »

Nee Paul, niet voor iemand speciaal, gewoon als antwoord op de sigaar in Elburg.
Foto genomen in het kombuis van de Neder Linge, vis ligt op een gratineerschaaltje. Geen optimaal licht, dus kleine scherptediepte.
Niet door glas genomen dus.
Cees was niet de bakker, ik ben de naam van de bakker even kwijt. Chef kok Huib Bakker, hofmeester inderdaad Ronald.
En een bootsman uit duizenden: Klaas Versluis. Het verhaal staat op "Sailing part two".
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie