Vuurtorens en Lichtschepen
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Erik,
zeker een leuke foto en ik ben wel ge-interesseerd in zo;n lichtenlijn.
groet
Jaap Termes
zeker een leuke foto en ik ben wel ge-interesseerd in zo;n lichtenlijn.
groet
Jaap Termes
ja
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
In een Microsoft-legpuzzle-programma zag ik in een demo dezen:
- Bijlagen
-
- Cape Bonavista Canada.jpg (230.36 KiB) 9430 keer bekeken
-
- Lofoten.jpg (191.61 KiB) 9430 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Die openhaard uitlaatpijp had toch wel een mooier aangepast kleurtje verdiend
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Jos schreef:
Ik ben enkele jaren geleden nog op de vuurtoren van Scheveningen geweest. Daar gaven vrijwilligers, ex-zeelui, vooral vissermannen, uitleg over de daar ten toon gestelde foto's en apparatuur. Er werd ook gesproken over het verschijnsel lichtenlijn. Maar alleen over het primaire navigatiedoel: vaargeul houden tot aan de volgende lichten in lijn. Ik heb ze die azimuth truc ook verteld, maar daar hadden de mannen geen weet meer van en geloofden het ook maar half. En zo heel veel jonger waren ze ook weer niet.Een lichtenlijntje...vroeger namen we daar altijd een azimuthje op bij vertrek uit een haven.
Soms attendeerde de loods ons daarop.
Zouden ze dit tegenwoordig ook nog doen?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Een lichtenlijntje...vroeger namen we daar altijd een azimuthje op bij vertrek uit een haven.
Nou, heel eerlijk gezegd... als iemand mij zou vertellen dat hij een lichtenlijn gebruikte om een azimut te nemen, zou ik dat niet half, maar helemaal niet geloven, hoor.Ik heb ze die azimuth truc ook verteld, maar daar hadden de mannen geen weet meer van en geloofden het ook maar half.
--------------------------
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
De miswijzing van het kompas bepalen werd vroeger in de wandelgangen "een azimuthje nemen" genoemd.
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Nou, ik ben blij dat er nu een verklarinkje komt, want ik zat werkelijk te denken dat ik nou dom ben....
Nou ben ik dat ook, op nautisch gebied; ik heb tenslotte daarvoor geen opleiding gehad....
Maar ik dacht zo langzaam aan werkelijk dat er gebruik gemaakt werd van die lichtenlijn om een miswijzing van een octant/sextant te bepalen en dat ding te calibreren....
Ik heb nét een boekje van me gepakt om te kijken of dat het was, en dan de vraag hier neer te leggen....maar nu hoeft dat niet meer, natuurlijk...
Goh...heb ik in mien zeiltiet heel vaak een azimuthje genomen zonder te weten wat het was ! Ik controleerde/noteerde alleen maar de miswijzing op een vastliggende koerslijn..
Di is waar ik intussen mee bezig was: een klein knipseltje uit het boek Kustnavigatie van Rietveld&vanGroeningen, dat ik ooit aanschafte om mijn stoten op strekdam 6 nabij Den Helder te kunnen verklaren (bleek te gaan om het kusteffect van radiosignalen langs een kustlijn. Spijkerboor, in dit geval)
Maar dat verhaal heb ik hier ergens al eens gedaan.
Nou ben ik dat ook, op nautisch gebied; ik heb tenslotte daarvoor geen opleiding gehad....
Maar ik dacht zo langzaam aan werkelijk dat er gebruik gemaakt werd van die lichtenlijn om een miswijzing van een octant/sextant te bepalen en dat ding te calibreren....
Ik heb nét een boekje van me gepakt om te kijken of dat het was, en dan de vraag hier neer te leggen....maar nu hoeft dat niet meer, natuurlijk...
Goh...heb ik in mien zeiltiet heel vaak een azimuthje genomen zonder te weten wat het was ! Ik controleerde/noteerde alleen maar de miswijzing op een vastliggende koerslijn..
Di is waar ik intussen mee bezig was: een klein knipseltje uit het boek Kustnavigatie van Rietveld&vanGroeningen, dat ik ooit aanschafte om mijn stoten op strekdam 6 nabij Den Helder te kunnen verklaren (bleek te gaan om het kusteffect van radiosignalen langs een kustlijn. Spijkerboor, in dit geval)
Maar dat verhaal heb ik hier ergens al eens gedaan.
- Bijlagen
-
- kustnavigatie.jpg (295.84 KiB) 9345 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Dat zou ik echt niet willen beamen. Zeker andere wandelgangen.De miswijzing van het kompas bepalen werd vroeger in de wandelgangen "een azimuthje nemen" genoemd.
Een van de manieren om de miswijzing van het kompas te bepalen, is het nemen van een azimut van een hemellichaam. Als je dan toch bezig bent en je hebt even tijd, kun je dat gelijk op nog een paar koersen doen. Om dat te doen op de vier hoofdstreken en de tussenstreken, kost je hooguit een halfuur, wat op een bootje met alleen maar een magnetisch kompas een welbesteed halfuurtje kon zijn. Maar ja, dat kan natuurlijk alleen maar op een boot waar je het zelf voor het zeggen hebt en in een tijd toen geluk nog heel gewoon was en dat halfuurtje wel gemist kon worden. Een lichtenlijn geeft je alleen maar de miswijzing op die ene koers.
Maar over lichtenlijnen gesproken: wie vindt die uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart eens even terug over die KNSM'er die ergens op de westkust van Zuid-Amerika omhoog liep omdat ze de verkeerslichten in een glooiend omhoog lopende straat voor de lichtenlijn aanzagen? Het ene licht bleef wel erg lang op rood staan, zei de man die zich daar moest verantwoorden...
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Daar hadden we als simpele stuurman geen tijd en gelegenheid voor, we waren geen kompasstellers.Als je dan toch bezig bent en je hebt even tijd, kun je dat gelijk op nog een paar koersen doen.
We peilden meestal op de repeater van het gyrokompas en vergeleken het daarna met het standaardkompas.
Deze waarnemingen noteerden we dan in het kompasjournaal.
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
In de lichtenlijn van IJmuiden (100,5 º WP ) en net iets zuidelijk ervan.
- Bijlagen
-
- l.l.2.jpg (34.95 KiB) 9039 keer bekeken
-
- l.l.1.jpg (85.47 KiB) 9039 keer bekeken
Machinare nesse est!