Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Reefers

Bericht door Martinus »

Ik heb de bananen die wij in Nederland kregen altijd relatief smakeloos gevonden. (Wel lekker, maar niet geweldig). Je kunt datzelfde soort bananen ook in Brazilië krijgen, op natuurlijke wijze gerijpt maar nog steeds even smakeloos. Er zijn echter mensen die er van houden. Maar, ik heb hier geleerd dat er veel smakelijkere bananensoorten zijn. Vaak iets kleiner dan die grote droge kartonnen bananen met een perfect uiterlijk in Nederland, maar wel met meer smaak en een betere textuur.

Ik denk daarom dat de smaak meer aan de soort ligt dan aan de wijze van rijpen.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof »

De banaan is erg gevoelig wat betreft de temperatuur
In de groente moesten wij ze op 12 gr houden , maar je hebt haast nooit een volle wagen bananen,
als je er ook zacht fruit bij had dat moest je veel lager koelen, ik heb ook wel eens gehad dat er voorin vaten met bevroren vruchtensap stonden
dan werd het toch rommelen met de temperatuur, maar de bananen zitten in dozen en staan tegen elkaar op een pallet
dus zal je met die korte tijd (hooguit 15/16 uur) dat het in een vrachtwagen staat, denk weinig invloed hebben op de temperatuur
en bij de klant gaan de koelcel weer in om het rijp proces af te maken
alleen als ze te laag gekoeld worden ze wel rijp maar niet geel, vertelde men mij in Zwitserland
niemand koopt toch grasgroene bananen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan,

Heb zelf nooit met bananen in containers gevaren dus kan hier geen zinnig woord over zeggen. Mijn vraag is eigenlijk wanneer ga jij die banaan opeten? Kwam er zelf achter sinds mijn pensionering dat als je hem opeet als de schil mooi geel is hij wat "melig" smaakt. Als je nu wacht met opeten als de gele schil vol met bruine spikkels zit dan is hij wel lekker zoet. Mijn vrouw koopt ze meestal bij de Lidl, of die per container aangevoerd worden weet ik niet. Ik zou zeggen probeer dat eens, wellicht smaken ze je dan beter.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Reefers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Je moet ze ook bakken Jan......lekker hoor een gebakken banaantje met wat pindasaus!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Wacht maar, als je maar oud genoeg wordt krijg je ze weer geprakt met Liga :wink: :lol: En dan vraagt niemand meer of je het lekker vindt.

In de Algarve groeien van die kleine bananen gewoon aan een boom ergens in een tuintje, pas als de schil zwart is zijn die lekker.
Dus al die handel wordt veel te vroeg geplukt denk ik, appels uit onze eigen bongerd smaken echt beter als die zooi uit de supermarkt.
Helaas zit er dit jaar geen appeltje aan de bomen dus ja, stiekem toch maar blij dat ergens iemand het voor ons regelt dat we te bikken hebben :)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

Nou ja, een gebakken banaan met pindasaus :x
Ik heb ze liever gebakken in een beetje Nigrita Rum :) eventueel met ijs.
Ik weet wel dat wij vroeger soms wel eens een partij bananen mee namen uit Santos, gewoon het ruim in
voor naar B.A. waar ze verwerkt werden tot wat ? De spinnen en ander ongedierte renden door de ruimen
en over dek en soms in de hutten.Niks geen koeling :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Iedereen bedankt voor de reacties...! :-D
Ja, er is heel wat gebeurd met het bananentransport, en er zijn zovele heerlijke (al dan niet gebakken) bananenrecepten ! Nog een 3e: gebakken en met chillisaus... :-D
Maar het ging me meer om het gemis aan zorg voor kwaliteit...
Ik was al jaren hwtk, maar bij Seatrade werd ik eerst weer 2e (met betaling als hwtk, dat wel). Ik diende eerst de cursus Frigidarium te doen en te halen; een zeer basic koel&vries-cursus, maar geloof me: je kunt niet zonder die basics...de opleiding van de zeevaartschool gaat echt niet ver genoeg voor echte reefers...meer de ontwerpcondities van/voor diverse soorten installaties mbt capaciteiten en overdrachtsgedragingen (verdampereigenschappen en ventilatiesystemen/gedragingen)
Van Koert weet ik dat hij een reeferman is, dus die weet wel wat ik bedoel....
Omdat ik me er méér in verdiepte had ikzelf nóg een cursus besteld, eveneens Frigidarium genaamd, maar net aan het einde van de cursus was die cursus er niet meer: bleek een 'private enterprise' geweest te zijn van een firma (Grenco ??) en daar was de 'echte' Frigidarium niet van gediend, of zoiets... Die cursus ging ook wel over de installatie, maar nog meer over de effekten/gevolgen op de ladingen....
Maar nét dat ik zat te balen over die stopzetting ervan vóór het examen, kwam (ik meen Henk de Vries van PZ van Seatrade) vertellen over het boek van kapitein/leraar HZVS Alders, en als ik wilde kon hij me wel zo'n boek geven....
Een prachtig boekwerk, en ook mooi duidelijk verteld. Een schitterende aanvulling/uitbreiding op de cursussen (die -zeg maar- de technische kant toelichtten). De cursussen heb ik jammer genoeg bij een verhuizing weggeflikkerd, maar dit boekwerk gaat niet weg ! Daarvoor is het me een té goed naslagwerk....
Inmiddels wat de freonen betreft achterhaald: vele daarvan zijn nu verboden middelen, maar dat geeft niets: uit die Frigidariumcursussen én dit boek kun je de fysieke (chemische) eigenschappen zelf uitrekenen.
Img.jpg
Img.jpg (96.05 KiB) 5809 keer bekeken
Maar de litanie was eigenlijk om dat gemis aan aandacht voor 'de hele trein' van kap-transport-aflevering....
Vergelijk het maar met een kapper: zo iemand die met liefde voor het vak een mooi kapsel weet te maken met een schaar en een kammetje...
Als dat net zo wordt als dat moderne container- koel/vries-transport moet je je voorstellen dat een kapper een lange bank is waarop 25 personen plaatsnemen, die steken hun hoofd in de gaten in een lange plank die op kruinhoogte hangt, en op die plank loopt de 'kapper' met een grasmaaier..

Aan die foto van die banaan kun je overduidelijk zien dat de groei van de banaan doorging nadat de koeling was afgelopen: zo'n banaan is niet eens volgroeid !!
Als jouw appelboom in mei is uitgebloeid en je in juli de 'appel' plukt en in je mond steekt, doe je dat nooit weer.
Maar daartoe dwingt 'de markt' je wél mbt bananen ! Een niet volgroeide banaan is niet lekker ! Ook niet als je hem een week in een etheen-gas legt om ondanks het gemis aan de rijping tóch een gele banaan te krijgen !
Fruit wat rijp (haast) van de boom valt, is het allerlekkerste, en bananen zijn ze het zoetst als ze eigenlijk al zwart en zacht zijn... Zoals de Engelstaligen dat zo mooi noemen: windfall-fruit.
Mijn ex-schoonouwelui hadden een kiwi-plantage in NZ: zoals ik daar kiwi's proefde, kun je ze in NL echt niet kopen !
Maar wil je dat fruit over daaagen, zo niet weeeken vervoeren, moet je die pluk vervroegen, want anders wordt men beschonken van dat fruit.. :lol:

Hoe je een banaan controleert ? Doormidden breken, de breukvlakken weer tegen elkaar aan zetten, en dan héél voorzichtig weer van elkaar af buigen/trekken (de opengaande breuk naar je ogen toegekeerd), en dan moeten er draden van een papje/stroop/vocht zichtbaar zijn.
De vlakken moeten niet te bol zijn, en de hoeken gelijkmatig en 'scherp' ....
En heb je (licht-)groene bananen uit de winkel ? Niet uit de plastic zak halen: maak een gaatje in de zak en blaas er wat adem in, en doe er dan nóg een plastic zak om. Laat dat een tijdje liggen (niet in de koelkast !), en je banaan wordt door de extra CO2 mooi geel en rijpt wat sneller na.
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En als je tegenwoordig Kiwi's, mango's, perziken etc bij de supermarkt koopt moet je ze eerst minstens een week in de vensterbank laten rijpen voordat ze voor consumptie geschikt zijn.
Terwijl er soms vermeld staat: eetrijpe mango's...
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door renirie »

Moet je eerst je gebit in doen jos.😀
Dan gaat het beter.

Groet en eet smakelijk

Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

keep on ringing the bells
Kijk aan ! Nóg een liefhebber van Leonard Cohen...

Een motormaat van me vindt het een verschrikking, die noemt hem steevast Gerrit Grafzerk.... :lol:

Er waren eigenlijk maar echt 2 artiesten wiens platen ik met name kocht: Bob Dylan en "Gerrit Grafzerk"
Nog veel meer heeft uiteraard mijn interesse, en zijn gekocht...Vrijwel onbekende artiesten, als een Green-on-Red bijvoorbeeld, en van de Dubliners, Poques e.v.a., en een scala aan klassieke muziek ...
Gelukkig is m'n muzieksmaak 'universeel'. Zolang muziek de haartjes op m'n handen en armen overeind weet te trekken, of rillingen over m'n rug weet te schudden, en -nóg mooier !- de tranen uit m'n ogen weet te trekken ben ik happy, en (voor de verandering) stil....
Dit bijzonder oude lied wordt door hem -naar mijn mening !- prima gezongen... Dit is bij een live-optreden met "The Band"...
Niet echt de mooiste uitvoering, maar dit nummer vind je op Joetjoep niet zoals van de plaat/dvd zoals dit hier (tijdelijk!)...(downloaden)
Oost, west...ook best


Plaats reactie