Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
Goed idee, Lupo. Dat had ik Jos nou net willen aanraden: giet dat sopje van Ouwehand uit de pot en maak je eigen sausje. Nachtje erin laten staan en proeven. Nog niet goed, volgende keer een ander mengseltje. Recepten plenty op het internet, maar het blijft toch een kwestie van eigen smaak. Na een paare keer heb je de goeie smaak te pakken.

Zo ben ik de laatste paar maanden druk met het maken van sladressing. Mijn vrouw kan niet tegen azijn, dus we krijgen altijd onaangemaakte sla op tafel die ik dan zelf voorzie van olie en azijn. Maar ik dacht: wat Paul Newman kon, kan ik ook en ik ben zelf aan het mixen geslagen. Olie, verschillende soorten azijn, paar druppels Tabasco, beetje suiker, beetje honing, beetje knoflookpoeder - niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar in verschillende mengsels en hoeveelheden - in een jampot, goed schudden, poosje laten staan en dan maar proeven. Lekker man! Paul Newman zette zo bijna een miljard dollar om waarvan hij de winst allemaal weggaf aan goede doelen, want hij had het zelf niet nodig.
Maar zo kan dat natuurlijk ook met zure haring. Ik kan het hier helaas niet proberen. De zure haring die Lidl hier met Kerstmis verkoopt, komt uit Polen en die is heel lekker.
------------------

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepskoks

Bericht door Breeze »

Laat ik me nu nooit gerealiseerd hebben, dat ik bevoorrecht ben wanneer ik een verse zoute haring met uitjes bij de visboer (of bij de Lidl) koop.
Wat ik wel altijd ontzettend miste na een paar weken of maanden in Noord Amerika, was een bruine boterham met kaas. Want dat fabrieksbrood en die afschuwelijke Cheddar-kaas die ze daar verkopen is niet te vreten en het went ook niet.

Adri
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepskoks

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo doe wat mosterd bij je dressing. Voor jou natuurlijk groningse mosterd, maar zaanse mag ook.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepskoks

Bericht door K.Brouwer »

Die Amerikaanse kaas is inderdaad niet te eten Adri. Wij vervoerden dat spul in begin jaren '70 van Port of Spain naar Geogetown Guyana. We noemden het plastic kaas :-D .

Groeten, K.Brouwer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

doe wat mosterd bij je dressing
Ja, Bob, dat gaat er zo nu en dan ook in. Dijon of grove mosterd. Je kunt eindeloos proberen en combineren. Ik heb de smaak daar helemaal van te pakken en maak elke dag een bak komkommer-tomaten-bosui-wortel-ei-ijsbergsalade. Ik eet zelfs 's morgens bij het ontbijt een klein bakkie salade. Heerlijk bij de Chinese noodles, de kefir en de groene thee. Beter dan een bordje Brinta. :wink:
Die Amerikaanse kaas is inderdaad niet te eten
Maar, mannen, waarom in de US niet gewoon een stukkie ouwe Goudse gekocht bij Lidl of bij Walmart of bij Safeway? Of bij welke andere grote supermarkt dan ook?

Afbeelding

Die hebben immers allemaal Hollandse kaas? Gesneden of aan een stukkie, Goudse, Edammer. Of een lekker Griekse kaas, want Grieken hebben nog een veel grotere selectie kaas dan de Hollanders. Desondanks zijn ze verzot op Goudse kaas en die is hier dan ook overal te koop. Alleen jong en belegen. Voor oude kaas moet ik naar Thessaloniki.

----------------
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Scheepskoks

Bericht door cenaprints »

Voor de "liefhebbers" heb ik hier een oeroud Philippijns recept.

Men neme een BEVRUCHT eendeei en kookt het zodat het een hardgekookt ei wordt. Men pelt het en smakelijk....

Dat heet "Balot". Ik heb het een keer gegeten toen ik met m'n zwager en nog een paar vrienden op stap was gegaan en we de San Michel pilsies flink hadden laten smaken. Komt er een mannetje met een paar manden aan een juk langs lopen die "Balot, Balot" schreeuwt. Vraagt m'n zwager of ik een hard gekookt eitje lust. Tuurlijk, na al die San Michelletjes gaat dat er best in. Ach, wanneer je een beetje onder het theewater bent smaakt alles. Alleen vond ik het zo raar dat het ei een beetje knapperig en krakend in m'n mond aanvoelde. Aan 1 ei had ik genoeg, had meer zin in nog een pilsie.
Toen we thuis kwamen vertelde m'n zwager wat balot was.

Het is hier in de Philippijnen een lekkernij en iedereen eet het. Maar ik niet.

Met groeten van Cor
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door jdbvos »

langs lopen die "Balot, Balot" schreeuwt
Dat hoorde je over de vhf ook altijd wanneer een schip de haven binnenliep, of jezelf binnenliep.. :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepskoks

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en die afschuwelijke Cheddar-kaas die ze daar verkopen is niet te vreten en het went ook niet.
En TOCH hebben "we" hier piko bello ouwe Cheddar Kaas, zeker zo goed als " Goudse" ( of Leidse of Edammer of wat dan ook! :roll: ) en ook wat redelijker in prijs,Hollandse Kaas is hier buitengewoon OVER-priced!.( Maar jaaa....als je eenmaal de reputatie hebt van vroeg opstaan, kun je best laat uit je nest komen :lol: !)
Dit soort " verschillende smaken" is veelal ook een psychologische zaak...is mijn bescheten mening geworden na vele jaren!....zo in de trant van " Wat een boer neet kent, dat vrettuh neet" :lol:
We hebben veelal niet eens in de peiling " hoever de vroegere voooor-programmering/brain washing wel strekt!"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Scheepskoks

Bericht door sparks »

nou deze boer die vreet echt wel wat ie niet kent, wat ook wel eens mis gaat. Oesters en Andouilletes waren één hap en daarna nooit meer.

Met Amerikaanse kazen heb ik maar één ervaring en dat was een verbijsterende, het kwam uit een tube!! Ook niet te vreten punt
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepskoks

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo Horsten schreef: 23 sep 2017 05:48 Beter dan een bordje Brinta. :wink:
Alles is beter dan Brinta. Het is en blijft metselspecie. Zou eigenlijk verboden moeten worden.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie