Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Reefers

Bericht door sparks »

Jan,

Volgens mij lag dat boek over koeling ook op de brug van de Neptunic. Ik heb dat met veel plezier door zitten worstelen en de HWTk die toen aan boord zat (geen flauw idee meer wie) behoorlijk lastig lopen vallen met vragen als ik iets niet begreep. Leuk bedrijf, koelbedrijf vond ik.

En ik kan me nog herinneren dat ik op de Casimir een kok had die nog wel eens bananen in alle mogelijke gerechten verwerkte en die volgens mij uit het ruim haalde. Smaakten prima, alleen heb ik na die man een paar jaar geen zin meer in bananen gehad kwamen me de neus uit op een gegeven moment.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

ook op de brug van de Neptunic
Dat zal best Sparks...Seatrade was niet gierig met die boeken. En menigeen was er blij mee.
En ja: het is enorm interessant. Stoombedrijf of koel/vries-bedrijf...eigenlijk hetzelfde, met als verschil dat bij de koel/vriezerij nog een heleboel verdere natuurkunde er aan te pas komt (ventilatie en levende lading - want dat is groente en fruit; dat ademt)

En er werd idd veel bananen gegeten....maar dat duurde nooit zo lang; iedereen zat na een paar dagen verstopt. :-D
Aan het begin van de reis, zeg maar 1e 2 dagen, minstens 2 x per dag een rondje door de ruimen om de lading te checken op geel-wordende bananen, later 1 x per dag, en tegen de tijd dat je aan hoort te komen weer 2 (soms 3) x per dag...
Je kunt het traject van de bananenboot zó terugvinden: "follow the bananas !" 8)

Duitsers dachten vroeger dat ik op zo'n banana-boot voer.... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer »

De beste "gele bananen speurders" zijn de niet rokers is mijn ondervinding Jan. Die roken de "gele dozen" al op enige afstand!

Dat doorsnijden en testen op die "slijmdraden" deed men ook om te kijken of die bananen niet "chilled" waren. Ze waren dan te koud geweest en werden niet meer rijp. Heb nog wel een leuk verhaal over de temp. instructies. Dat luisterde echt nauw en je mocht er dus echt niet van afwijken. Kom hier later nog wel op terug daar dit verhaal foetsie ging bij het versturen. Heb wat last met de verbinding/router en zal dat morgenmiddag proberen op te lossen.

Groeten. K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer »

Voer als 2e stmn in '66/'67 op de Barbara die een vaste dienst had op o.a. N.Y. en P.Limon. Laadde in P.Limon altijd 2500 kisten
platanen in het o/r 1 en bevroren dozen vlees in t/d 1. Deze keer kregen we schriftelijke instructies om een lagere temperatuur aan te houden dan de gebruikelijke voor de platanen. Daar raakte de ass. wtk helemaal van over de rooie, hij bezwoer ons dat niet te doen daar de platanen dan chilled zouden raken. Hij had dat al eens eerder meegemaakt op een ander schip.Dus na rijp beraad werd besloten om de gebruikelijke temperatuur aan te houden en niet de nieuwe voorgeschreven.Bij aankomst N.Y. bleken de platanen goed te zijn aangekomen dus dook de hwtk z'n hut in om met nieuwe temperatuur kaarten om daar die nieuwe voorgeschreven temperatuur in te tekenen, Hij had natuurlijk z,n hut deur dicht gedaan en onze lol was dan om op die deur te bonken,die open te gooien en hard roepen...Hé, zit jij daar de boel te vervalsen?! Die schrok zich wild natuurlijk waardoor z,n pen uitschoot en hij weer opnieuw kon gaan beginnen. Kwam in 1970 op de Sarah Elisabeth te varen en die kapitein vertelde me dat hij en de charteraar het zo vreemd vond dat hij toen samen met de Barbara op de P.Limon dienst zat hij toen wel met chilled platanen in N.Y. aankwam en de Barbara niet.Heb hem toen uitgelegd hoe de zaak in elkaar zat. Dat kon wel daar die charteraar (TICA LINES) toch al failliet was.Ze hadden een Grieks stoomschip ( ik dacht dat hij Castilia heette) gehuurd die hetzelfde kostte als wij maar twee keer zo groot was. Dus wij waren maar erg duur vonden ze.Het schip had geen enkel houten t/d luik meer dus alle lading kwam boven elkaar te staan tot in het luikhoofd...Die kapitein schijnt ladingpapieren getekend te hebben ter waarde van
$ 6 miljoen wat er dus niet was en dat heeft TICA LINES de kop gekost. Maar ik dwaal weer af merk ik.

Groeten, K.Brouwer
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Reefers

Bericht door sparks »

Jan,

Dat ademen staat me nog wel iets van bij ja. Er was op de Willem van Oranje in de periode iets mis gegaan met een gecombineerde lading druiven met kiwi's staat me bij. Daar waar een en ander bij elkaar in het ruim had gezeten waren de kiwi's rot of zo maar het exacte verhaal weet ik net meer.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof »

Microbe jongens die vermenigvuldige zich als de neten, dat zijn geen mannetjes of vrouwtjes maan monsters :lol:
Althans die man op onze koelcursus had het er druk mee
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Reefers

Bericht door Bob R.I.P. »

Behalve microbe jongens kan het ook gas geweest zijn. Sommigen fruitsoorten ademen een soort gas uit,ethyleen. Ooit in de tijd van Mozes en Daatje begon hier in de Langedijk
iemand een koelhuis voor opslag van kool. Omdat er plaats over was werden daar appelen in opgeslagen. Het gevolg was dat de kool naar de knoppen ging door het ethyleen uit de appels.
(Is het meervoud van appel appels of appelen?)
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

In mien tiet werd de naam ethyleen vervangen door etheen; dat kwam omdat er vele varianten van die 'ethyleen' bleken te zijn, wat oa door dat genoemde koelhuis werd ondervonden...
Allerlei gassen werken in op levende lading; alleen is de gevoeligheid van de verschillende fruit- of groentesoorten ook anders.
Daar zijn inmiddels hele diagrammen voor, zowel empirisch (op ervaring gestoeld) tot de 'berekende' chemische reacties.
Zoals de door de gekunstelde "wetenschap" op hydrocultuur gekweekte tomaten in Duitsland tot smakeloze Wasserbomben werden gedegradeerd , zo gaat het nu ook met de gekunstelde eenheidsworstkoeling tijdens het transport van de geautomatiseerd (?) gekapte bananen (en zoals men al zei: vele andere vruchten)...
Het zal ongetwijfeld een hoop geld opleveren...
Maar ik mis die 'personal touch' van de hele rits van bezielde vakidioten tussen het planten-, tot aan het 'over de tong gaan' van dat mooie fruit...
"That's progress for ya" zegguh ze dan....

"...en laaaaangs....ut tuinpad van muh vaaaaadurrr...zag ik de Hoogebomen staan ----"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Reefers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ut tuinpad van muh vaaaaadurrr...zag ik de Hoogebomen staan
NIET tegen pissen Vos!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Ionian Reefer 1965


Ionian Reefer.jpg
Ionian Reefer.jpg (186.59 KiB) 8797 keer bekeken
IDNo: 6503535 Year: 1965
Name: AUSTRALIC Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 8393
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-19
78 IONIAN REEFER - 85 REEFER TIGER - 85 REEFER TURBO
BU Bombay 5.10.93


Plaats reactie