Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Beppie bij Cape Wrath a.jpg
Beppie bij Cape Wrath a.jpg (207.86 KiB) 5533 keer bekeken
Ik heb de Beppie ook geschilderd bij Cape Wrath, zo'n 7 jaar geleden. Bijzonder dat je dan ook van iemand anders het zelfde schip ziet op dezelfde plek.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door gerard tenerife »

Evert Sikkema schreef:
Bijzonder dat je dan ook van iemand anders het zelfde schip ziet
Dat is zeker Evert, en ook mooi, maar nu op de thuis reis :wink: Jouw naam werd wel geoppert als de schilder op FB, maar nieman reageerde daar op.
Wie weet het? het word nu een eere zaak.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------------------------------Afbeelding
-------------------------------------------------------------------Cape Wrath - Gouache van Frits Hoogstrate 2012

Dat werd in 2012 geschilderd door Frits Hoogstrate naar aanleiding van mijn topic "Een lang verhaal".
Klik HIER
Ik meen toch dat datzelfde topic ook voor Evert aanleiding was om de Beppie bij Cape Wrath te schilderen.

--------
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Theo, naar mijn idee heb ik de Beppie in 2010 geschilderd naar aanleiding van een foto (in de Blauwe Wimpel??) van golven die over het dek van een kustvaarder liepen. Ik kan de foto niet vinden, maar je zag het onderste deel van de mast (en een stukje van de bak??) en de golven over de luiken. Bij die foto werd toen een ander(e) maker of schip genoemd, waarop jij reageerde dat het een foto was die jij genomen had op de Beppie, tijdens de reizen, gedurende een jaar, van Noorwegen naar de westkust van Schotland. Toen kwam ook het verhaal uit de Blauwe Wimpel uit 1965 weer aan de orde.
Ik heb de Beppie in 2010 twee keer geschilderd en één van die aquarellen is opgenomen (in 2011) in het personeelsblad Details van Wagenborgen.
Details Wagenborg verhaal over Beppie maart 2011 (01).jpg
Details Wagenborg verhaal over Beppie maart 2011 (01).jpg (399.01 KiB) 5766 keer bekeken
Details Wagenborg verhaal over Beppie maart 2011 (02).jpg
Details Wagenborg verhaal over Beppie maart 2011 (02).jpg (377.82 KiB) 5766 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, je hebt gelijk, Evert. Zo zat dat. Ik vind beide aquarellen bijzonder mooi. Ze geven beide precies weer zoals het daar was. Dat wil zeggen: onder heel gunstige omstandigheden. Meestal was het veel somberder. Grauwer, grijzer. Maar dat is misschien niet echt iets om in een aquarel weer te geven.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De zee is groot en ons schip toch wel klein.
Wellicht was dit wel een juiste en toepasselijke zinsnede geweest als titel voor dat recente " El Faro" rapport :roll:
Een bijzonder fraai schilderij van Evert met een mooi en spannend verhaal van Theo erbij! Ik denk bij het lezen van Theodorus zijn proza dat je al of niet ex- zeeman moet zijn om de kern van dit verhaal ECHT te vatten en betwijfel of walslurpen begrijpen WAT er wel voor nodig is om " als eventuele voorzorg" alvast met zo'n weerschip aan de praat te gaan, als je een schuivende lading staalplaten hebt! :roll:
Ik denk nu aan Kapitein van Dongen ( R.I.P.) toen we met de " Forest Town" in 1965 op de US Oostkust richting Carieb kachelden EN door het oog van orkaan Faithe voeren en ik met de jeugdige instelling van " de onschuld van de eenvoudigen van geest" :lol: weer een ietwat juichende kreet liet vallen als WEER zo'n muur water aan kwam. De ouwe stond " al billen knijpende" wijdbeens tegen het stuurhuis raam geleund ( ik zie hem NOG staan!) en had wel wat anders aan zijn hoofd en zei tegen de stuurman " alsof ik lucht was"......" Stuur die idioot van de brug NU" :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jinny »

Als walslurp zijnde snap ik dat ook wel hoor...
Ik wil het iig niet meemaken met onze roestige tobbe..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 02 okt 2017 21:58Stuur die idioot van de brug NU" :lol: :roll: :mrgreen:
Ik moet hier toch wel om gniffelen.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik moet hier toch wel om gniffelen.
Dat mag je ook best doen Adri, waarom denk je dat ik dat hier opschrijf " zoals het was". In de bekant 50 jaar sinds die toch wel -wijsheid achteraf-spannende ervaring heb ik nog maar verduld weinig personen ontmoet die OOK waarheidsgetrouw konden zeggen dat ze " het hadden meegemaakt" om enkele keren door het oog van een orkaan te kachelen.Ik vond het toen allemaal " wel machtig" :lol: en maak daarom referentie naar " zalig zijn de eenvoudigen van geest"; alsmede het achteraf realiseren dat ik het " na-vertellen" voor een niet on-aanzienlijk deel aan de kompetentie van Kapitein van Dongen ( R.I.P.) heb te danken ( om de Heusdense Scheepsbouwers nu maar even niet te vergeten!), als ik bedenk dat er "om ons heen schepen vergingen". Het meest plezierige van die hele ervaring vond ik nog dat ik "pak weg" 40 jaar later een zo goed als maar mogelijk op herinneringen gebaseerde en zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van die bewuste belevenis kon verstrekken aan de dochter van Kapt. van Dongen, hoe haar toen reeds enige tijd overleden Vader erbij stond, wat ie aanhad en vanzelf "Wattie zei". Mede hierdoor ben ik de man nooit vergeten.
Deze ervaring, tesamen met een soortgelijke in de Zuid Atlantic op een zusterschip waren ervaringen die ik als "jong en je wilt wel eens wat" massinissie opdeed en pas veel later op de juiste en werkelijke waarde IN kon schatten,ze kwamen me vele jaren later bij m'n werk toch wel goed van pas. Vandaar naar mijn bescheiden mening dat je dit soort zaken " als walslurp"onmogelijk WEL kunt vatten of in kunt schatten.Maar dat zal wel komen door mijn " eenvoudigheid van geest" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Geen zorgen Harry, ik ken mijn plaats als landlubber.
Toch nog een vraag, de door jou beschreven gebeurtenis is natuurlijk al heel lang geleden. Was er toen nog geen of geen betrouwbare weers/orkaanvoorspelling?

Adri


Plaats reactie