Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ICE GLACIER.jpg
ICE GLACIER.jpg (152.03 KiB) 4272 keer bekeken
----------------------

Sinds de olieramp die de Griekse kust in de buurt van Athene trof door het zinken van de kuis verrotte chemicaliëntanker AGIA ZONI nu net veertien dagen geleden, staat alles in de Griekse havens op scherp. Gisteravond zijn de kapitein en de hoofdmachinist van de reefer ICE GLACIER in Keratsini (Piraeus) gearresteerd nadat er tijdens het bunkeren wat olie in zee was gelekt. Het ging om een olievlek van ongeveer 70 vierkante meter. De schoonmaakploegen waren razendsnel ter plaatse. Bij de AGIA ZONI duurde dat drie dagen... :roll:
Dat schip was 45 jaar oud en zonk spontaan terwijl het ten anker lag. Wie er meer van wil weten, kan HIER klikken.
Wat zal dat een gelazer geven voo die mannen van de ICE GLACIER en wat zal dat een hoop geld kosten. Ik heb met ze te doen.

----------------------
AGIA ZONI.jpg
AGIA ZONI.jpg (41.47 KiB) 4272 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Ach, als je dat leest verandert er maar weinig. Ik ben nu 75 jaar en het komt nog steeds voor dat ze voor zo'n barrel een bemanning vinden. Je zou toch denken dat een goede zeeman wel van spannend houdt maar weet dat je niet ver zwemt, dus wil je toch op zo'n roestbak niet varen?
Maar sinds dat geintje met dat Amerikaanse vrachtschip, dat met gare ketels een orkaan opzocht, begin ik te geloven dat we vaak mazzel hebben gehad. Ik werkte beneden de waterlijn, dus ik weet er verder geen zak van hoe dat boven allemaal geregeld werd.
Ik heb er altijd wel vertrouwen in gehad zelfs op tankers, maar achteraf...
Jammer voor de boys op dat witte schip, een klein beetje olie morsen is gewoon pech maar geen misdaad.
Met een ongekeurd barrel bewust doorvaren is toch wel een actie die ruikt naar misdaad vind ik.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3226
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko »

Tijdens bunkeren in Las Palmas met de Eemland zo,n 50 jaar geleden ging het ook een keer mis.
Overloper door de ontluchtingspijpen.🤤🤤🤤
Niemand die zich daar druk om maakte 🤔🤔🤔 zaagsel over het dek gestrooid , en wat er de haven in liep, jammer dan.
Nu mag je niet meer met je verfpotje buitenboord komen.

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb er altijd wel vertrouwen in gehad zelfs op tankers, maar achteraf...
Nou Jan......nou je dat ZO zegt!!Mijn blindelingse vertrouwen onder de waterlijn kreeg op reeds jeugdige leeftijd een behoorlijke deuk achter de toen nog ietwat natte en groen uitgeslagen oortjes.Nou moet ik er wel direct bijzeggen dat dit in de dagen was ik Orkanen en zware stormen " wel spannend" vondt....en dus " Ignorance toch wel duidelijk erg bliss was"...maaar TOCH:
" We knorden met een Reusden's Heusje, sorry ik bedoel een "Heusden's Reusje" vol geladen met die heerlijk sniffende Ras Tanurah crude en Ome Cor z'n Mannetje volle bak door de POTdikke mist in het Kanaal onderweg naar Wilhelm z'n Hafen. MIST zo dik dat je het kon snijden EN de midscheeps dus NIET zag. Nou was er op die mederne Reusjes sowieso al geen moer te zien "in de midscheeps"...alleen het dekhuissie van de pompkamer......maar je snapt wel wat ik bedoel. :roll: Onze fluit maakte over uren.om ons heen werd er OOK dapper geblazen EN de stuurman stond met de neus omlaag en de kont omhoog IN het Radarkassie te gluren en met een geel potloodje streeepies en kruisjes op het scherrummpie te zetten.Ik stond op de SB brugvleugel dat hele gebeuren te bekoekeloeren terwijl er een " iets anders en groot's" al fluitend en geheel onzichtbaar HEEEEL vlak en HEEEEL snel voorbij kwam in tegengestelde richting dat is!! ......terwijl ik bedacht dat DIT toch wel DONDERS linke en mistige soep was en dat het wellicht TOCH wel verstandiger zou zijn om een paar klappies kasssie-er an te doen! :roll: Maaar jaaa.....je bent wild en je jongt wel eens wat, DUS maar gauw een koud pilsje genomen..........daaar losten we toendertijd de meeste problemen wel mee op! :lol:
zelfs op tankers, maar achteraf...
'tjaaaa..........dat "achteraf"

Tijdens het opvissen uit het mistige verleden van bovenstaande ervaring werd ik even behoorlijk gestoord toen de direktie mij naar de ontbijttafel sommeerde voor een vers gekookt eitje....gedachtig die vroegere hofjood waar ik toen mee voer " op mijn boot goed vreten"...maar NU raak ik falikant en drastisch van koers af! :lol:
Dat in de dikke mist en Engelse Kanaal gebeuren zit nog steeds redelijk vers op de restanten van wat eens een " hard drive" was, zo OOK:
a) Dikke mist - wat zeg ik POT dikke en echte Japanse mist!,ergens in Japan op de binnenzee, vlak bij een stekkie dat lijkt op Mishubishi, maar zal wel anders heten, waar we vol geladen verstrengeld raakten met een anders Japans drijvend object.
b) Klaarheldere nacht en vers geladen IN Ras Tanurah op de ankerplek, waar we NA het laden maar vast waren begonnen met het trekken van de eerste zuiger onderweg naar Japan.Ankerop en "boem is ho" met de OOK geladen Griekse " Savina"; hetgeen een ZEEEER kostbare dokking in Singapore op leverde.....kostbaar voor ondergetekende dus, want mijn vrouw ging 3 weken lang in Singapore " shoppen en stappen" terwijl ik me het lazerus werkte.
c) In Suez...om de Noord ten anker komende om op het konvooi te wachten.......DUS ook geladen...was er een schermutseling met een " ander ijzeren en drijvend object"...

en zoooo schieten er dan diverse ervaringen door het brein, ervaringen uiteraard waar " wij" dus vanzelf absoluut NIKS aan konden doen!Hier en daar een deukie.......wat maakt het ook uit,WANT.....
Nou zeg ik dus sinds afgelopen Zondag verder eventjes helemaal NAKS nada njet over "navigatie in de mist van 3den "....want afgelopen Zondagmiddag knetterde ondergetekende- tijdens de Zondagmiddag zeilboot races- bekant met een 7 mijls vaartje met de hele handel op de Canadese rotsen, ware het niet dat de mist net even tijdig optrok en die donderse rotsen liet zien.......de dagen van " ignorance IS bliss" zijn reeds lang voorbij, maar de dagen van " ter plekke hevig in de broek schijten" dus nog niet.Met behulp van een razendsnelle GIJP manouvre, stroopte ik het er af.Je reputatie IS net zo goed als je laatste klussie!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Voor wat betreft die oude AGIA ZONI II...
The reputable Norwegian register DNV-GL had identified 10 serious infringements by the Agia Zoni in 2008.
This prompted its owner to withdraw it from the Norwegian register and place it under the Greek legal framework, which stipulated that its seaworthiness would be monitored by Shipping Ministry inspectors.

The certification of seaworthiness granted by Greek inspectors expired in July of this year and its owner – a group of companies linked to the Kountouris family – received a two-month extension. However, experts say the Greek state has neither the workforce nor the means to conduct specialized checks on old ships of this type.

According to a statement on Thursday by the maritime workers’ union PEMEN, the ship was “extremely dangerous to safe navigation.”
“The engine room where it started taking on water had been roughly patched up in order to close gaping holes,” PEMEN claimed.
Furthermore, the Hellenic Register of Shipping announced on Thursday that the tanker had not been inspected and does not have any certificates issued by the Hellenic Register of Shipping.
Nou kunnen we wel roepen dat die Grieken ook niks goeds kunnen doen, maar ik vrees dat dit probleem wel iets verder strekt dan alleen Griekenland. Of ben ik dan te achterdochtig?
Werken die classificatiebureaus dan helemaal niet samen? Als een eigenaar zijn schip bij DNV-GL weghaalt omdat die te veel aanmerkingen hebben, kan je dan zomaar naar een ander gaan? Controleert er dan helemaal niemand meer?
-------------
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

Voor wat betreft die oude AGIA ZONI II...
Ongelooflijk Theo en enorm slordig van die Grieken, volgens Equasis had het schip zijn laatste inspektie oktober 2008! En er is verder niets te vinden onder welke klasse en of instantie het schip voer. Neem aan dat ze alleen lokale reizen maakte.
Live life to the fullest!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

er is verder niets te vinden onder welke klasse en of instantie het schip voer.
Ze was, nadat ze DNV-GL had verlaten, ingeschreven bij het Hellenic Register of Shipping, dus die hebben destijds certificaten afgegeven. Maar zoek je in het register van HRS, dan kom je hem niet tegen. Dat register is HIER als pdf te downloaden.
Vreemde zaken allemaal. Er werd geroepen dat de minister van Scheepvaart onmiddellijk moest aftreden, maar dat heeft hij niet gedaan. :|
De stranden zijn intussen weer schoon, maar het wrak lekt nog steeds.
Hij had de troep die hij in had, geladen bij in distilleerderij niet ver van Piraeus en was daar vetrokken met maar twee van de elf bemanningsleden aan boord. Die andere negen wilden zeker niet meer mee... Hoe is het in godsnaam allemaal mogelijk.

Voor een drone-video van de troep, klik HIER. Rechts vind je er dan nog twee van de opruimingswerkzaamheden.
----------------------
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Wellicht wisten ze dat het ding ging afborrelen ? Dat is vaker vertoond.
Een ander ruimt de rommel op, eigenaar onvindbaar of failliet en met een beetje mazzel betaalt een of andere verzekering nog wat uit.
Enfin het scheepje had lang genoeg gevaren.
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Fluks »

Zou het een gevalletje zijn van:In de brand,uit de brand? Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vreemde zaken allemaal.................... Die andere negen wilden zeker niet meer mee... Hoe is het in godsnaam allemaal mogelijk.

When in Rome.........DO as " The Athenians" :roll:
Die " andere negen" waren dus goed ge-informeerd en de twee a/b kregen een leuke vergoeding! :lol:
Ik durf er een mooi flessie "Monkey Shoulder" onder te verwedden dat dit scheepje sinds het " DNV had verlaten" ( IK lees dat dan als...door DNV uit de Classe werd gezet met notitie " Class suspended of withdrawn"- met een goie kans dat de eigenaar TOENdertijd de DNV surveyor om wilde kopen!!) nooit meer een erkend en/of geldig en/of niet vervalst en/of niet omgekocht Certificaat heeft gehad en al die tijd al of niet vrolijk- inklusief de 10 door DNV geregistreerde mankementen- door de Griekse Archipel heeft gevaaaarn! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie