Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaa, Theodorus.......jij en die beste prof zullen best gelijk hebben.........maaar ik las ook ergens dat de Yankee Navy NU gebruik gaat maken van de ervaringen en kennis van " dood gewone burghers zonder Gouden petten of mouwen" om hun " aanvaringen te verminderen".......of heppik dat gedroomd en is mijn mindset in de bonen en heppik een mindshift nodig??
Alsmede- zonder jouw mening en/of oordeel betreffende je schoonzoon met een Gouwuh Pet te betwijfelen of the bekommentaren!!-maaaaaar een of twee zwaluw(en) maken nog geen lente....toch....niettan?? Terwijl ik de Navy gedragingen op geen stukken na volg zoals ik de Koopvaardij tracht te volgen, hoor/lees ik nogal eens van Navy bakkies met van alles en nog wat, onderzee-ers inklusief. Toen ik tijdens mijn scheepswerf dagen bij Halifax Shipyard in de vorige eeuw betrokken raakte bij het bouwen van de MCDV's- mijnenvegers- die ieder 2 Lips Z-drive voortstuwingen hadden toen maakte ik de suggestie om te zorgen dat we tijdens de proefvaart dus wel een sleepbootschipper hadden die met Z-drive varen uit de voeten kon.Ik werd min of meer van tafel gelachen WANT dat was al geregeld, DAT deed een gepensioneerde Captain van de Canadian Navy. Toen ik iets mompelde van " DAT bedoel ik nou net".toen werd ik toch een beetje gemeen aangekeken.Het trieste maar WARE feit IS dattie de komplete BB achter verschansing er KATS afvoer toen ie bij het eerste vertrek aan het verkeerde pookje rukte, pookjes waar je dus NIET aan "rukt" maar heel zachies tussen duim en wijsvinger hele gekontroleerde draaitjes aangeeft " en dan NOG"........eeen schipper van een sleepboot!! PPPppppfffft!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

heppik een mindshift nodig??
Een mind-reset wil ook wel eens helpen, Harry. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een mind-reset wil ook wel eens helpen, Harry
Wacht nou eens even JossieUno.........bij een "re-set" kommie toch weer terug op het ouwe programma....niettan?? bij een " shift" Komen er nieuwe zaken onder de zon...toch?? :lol:
Ik kan me trouwens helegaar nait heug'n dat we vroegaah op de Christelijke Nederlandse Oliepotten Langen Omvaart tijdens " HET Potje na de wacht" en dan specifiek " Het Na de Hondewacht Potje" zo tegen half 5 in de ochtend na " a hard shift" met net een paar kouwe kletsen in de mik EN " the mind" zo helder als glas! :lol: :roll: .......dat we dan veeel mind-shifts....mind set's of re-set's hadden :roll: .....maaaar jaaaa, ik had in die dagen ook veel minder aandacht " for details"...dus wie het weet mag het zeggen! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Taal en zo...

Bericht door Wim Plukker »

Harry G. Hogeboom schreef: 05 okt 2017 23:41 dood gewone burghers
Nou ja gewoon :roll: Crowley, Maersk en BP zie oa hier:
https://news.usni.org/2017/09/06/secnav ... ion-review

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou ja gewoon Crowley, Maersk en BP zie oa hier
Dat zijn toch ook " gewone Burghers" Wim?.......Nou ben ik wat dit soort ( en/of andere?? :roll: zaken) toch misschien wel een ietwat vervelend gozertje, maar bij het noemen van "Maersk" moet ik toch even denken aan recent 2 stuks gezonken Blauwe slepers achter hun eigenste Blauwe bootje onderweg naar de sloop, op een wijze aan elkaar en aan de sleper geknoopt, waar mijn ouwe Mentor Schipper Appe de Vries van "De Goede Verwachting" vroegaah geen goed woord voor had gehad!??? Of ben ik nou zeikerig Wim?? en bij BP denk ik dan even aan een recente Biljoenen $$ " screw up optima forma" in de Golf van Mexico. Van Crowley zou ik ook best wat Arctische scheve schaatsen uit mijn archiefje kunnen vogelen.......en ik vraag me dus af???.......tjaaa wat vraag ik me nou weer af?? :roll:

PS.je:Nou bedenk ik zomaar plotsklaps zonder " wie dan ook" een veer in het uitlaatgassen kanaal te willen steken, dat ik als eenvoudig Sallands Massinissie - op mijn sloffen- zomaar een paar e-mail adresjes van MIJ persoonlijk bekende Hopper Kapiteins uit de wereld van " HET Slijk der Aarde" uit de mouw kan schudden, die dan die US Navy boys heel fijn kunnen vertellen hoe je dat in elkaar moet knutselen om die aanvaringen te voorkomen, daar hebben "we" voornoemde " gewone Burghers" die rekeningen met een vork schrijven, dan niet bij nodig! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Taal en zo...

Bericht door Bob R.I.P. »

In alle kranten en ook in de nieuwsberichten op de TV werd melding gemaakt van het feit dat de postzegel duurder wordt. Ik moest vandaag een postzegel kopen van 80 cent. Ik legde een euro neer en kreeg keurig 20 cent terug. De postzegel was helemaal niet duurder geworden. Of zou de porto bedoeld worden? Schrijf/zeg dat dan.
Nog zo iets. Als bijvoorbeeld een auto een zuiniger motor krijgt dan zijn voorganger had dan zou dit goed voor het milieu zijn. Bedoeld wordt minder slecht.
Is dit mierenneuken van mij? :roll:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Taal en zo...

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De taal der talen:
Grunnings.jpg
Grunnings.jpg (142.71 KiB) 9252 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Taal en zo...

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog een Taal der talen (De Nederlandse Taal)
20171106_204938-1.jpg
20171106_204938-1.jpg (298.2 KiB) 9091 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door jdbvos »

Zo is 't maar net !
En dat wordt bij elke inburgeringscursus ook helemaal uitgelegd, en is een 'hoofdvak' tijdens het examen..!

...wie snapt dat nou niet.... :roll:
:lol: :lol:

van vriezen komt vroor
maar bij kiezen niet koor
maar omgekeerd: van kiezen komt keuze
waarom van vriezen dan geen vreuze ?
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------
Soms kom je puur toevallig een taaljuweeltje tegen.
In het boek dat ik aan het vertalen ben, wordt een Amerikaans kinderboek genoemd. Gelukkig blijkt dit ook in het Nederlands te zijn vertaald, dus ik kan de eerste regel van het eerste hoofdstuk - want meer heb ik niet nodig - zo overnemen. Dat doe ik altijd het liefste: een bestaande vertaling overnemen. Maar toen keek ik nog eens verder in het oorspronkelijke boek en toen kwam ik onderstaand begin van het derde hoofdstuk tegen. Soms lees ik iets waarvan ik denk: ik wou dat ik het geschreven had. Dit is zo'n stukje tekst. Misschien zien anderen er niets bijzonders in, maar ik vind het prachtig.

--------Afbeelding

Ik denk dat ik maar eens een kinderboek ga kopen. :?
Engels of Nederlands of misschien wel allebei...

----------------------------------------------------------Afbeelding
Wikipedia schreef:Het boek wordt beschouwd als een klassieker en is het bestverkochte kinderboek aller tijden met ruim 45 miljoen verkochte exemplaren.
En de Engelstalige Wikipedia...
Written in White's dry, low-key manner, Charlotte's Web is considered a classic of children's literature, enjoyable to adults as well as children. The description of the experience of swinging on a rope swing at the farm is an often cited example of rhythm in writing, as the pace of the sentences reflects the motion of the swing. In 2000, Publishers Weekly listed the book as the best-selling children's paperback of all time.
Ik had er nog nooit van gehoord.

-----------------


Plaats reactie