Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Ik kom nog even terug op DAT DING op de Tjimenteng (begint op pagina 171). Door verschillende mensen wordt verondersteld dat het misschien wel om een tank gaat.
Nu had ik vanmorgen iemand op bezoek die als stuurmansleerling bij de KJCPL heeft gevaren en die denkt dat het een VALTANK is voor de bemannings- of passagiersonderkomens. Zo'n valtank kan gevuld zijn met water (maar olie voor de machinekamer zou ook kunnen). Hoe hoger zo'n tank geplaatst wordt hoe meer druk. Er hoeft dan geen pomp op geplaatst te worden om druk te krijgen.
Misschien is een tank voor één of andere vloeistof dus toch de oplossing.
groeten
Evert Sikkema
Nu had ik vanmorgen iemand op bezoek die als stuurmansleerling bij de KJCPL heeft gevaren en die denkt dat het een VALTANK is voor de bemannings- of passagiersonderkomens. Zo'n valtank kan gevuld zijn met water (maar olie voor de machinekamer zou ook kunnen). Hoe hoger zo'n tank geplaatst wordt hoe meer druk. Er hoeft dan geen pomp op geplaatst te worden om druk te krijgen.
Misschien is een tank voor één of andere vloeistof dus toch de oplossing.
groeten
Evert Sikkema
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Dank je Anne. Dankzij de vele bijdrages van ex-collega's en voor de nog steeds zo'n 50 bezoekers per dag.
Ik hoop het nog lang te mogen doen.
Groet,
Robert
Ik hoop het nog lang te mogen doen.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Hoi,
Zojuist zag ik wat foto's van mijn vader (Arie Niehof) voorbij komen.
Ik vroeg me af of jullie misschien nog meer foto's (of wellicht video's) van hem hebben?
Zojuist zag ik wat foto's van mijn vader (Arie Niehof) voorbij komen.
Ik vroeg me af of jullie misschien nog meer foto's (of wellicht video's) van hem hebben?
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Zaterdag 14 oktober paketvaartlunch op de " Witte Zwaan " in Groningen.
Tot ziens aan boord,
Anne
Tot ziens aan boord,
Anne
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
In 1979 eens een reis in de CHIWAS dienst gemaakt met de toen NEDLLOYD KOREA, ex STRAAT KOREA, KLOOSTERKERK.
Laten we maar in HongKong beginnen. Daar lagen we binnen van 1/5/ - 5/5. Compleet nieuwe Chinese crew aan boord. Taiwan (Het Nationalistisch China) kon in deze dienst niet aangelopen worden. Dus wordt koers gezet naar Japan. In Japan worden aangelopen Kobe 9/5 - Nagoya - Yokohama - inclusief drie dagen dokken bij ASANO met vertrek
Yokohama 22/5. wordt vervolgd
Aan strakke vaarschema's werd en kon ook niet zo de hand worden gehouden. Laten we maar in HongKong beginnen. Daar lagen we binnen van 1/5/ - 5/5. Compleet nieuwe Chinese crew aan boord. Taiwan (Het Nationalistisch China) kon in deze dienst niet aangelopen worden. Dus wordt koers gezet naar Japan. In Japan worden aangelopen Kobe 9/5 - Nagoya - Yokohama - inclusief drie dagen dokken bij ASANO met vertrek
Yokohama 22/5. wordt vervolgd
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Vervolg CHIWAS reis 1979 met NEDLLOYD KOREA.
Kobe waren we gebleven. Soms maakte je na Kobe een "kleine hafenrundfahrt" naar Osaka. In Yokohama was er wat meer vermaak aan de wal. Wie kent er niet de Windjammer of the Checkers club.
Anton Geesink kwam vaak in de Checkers.
Bij vertrek Yokohama was vaak wel de Mnt Fuji zichtbaar. Busan 24/5 - 25/5 Shanghai 26/5 - 6/6 (26/5 tot 2/6 buiten ten anker) Helaas heb ik van Shanghai zelf bijna geen beeld materiaal.
HongKong 8/6 - 12/6
Kobe waren we gebleven. Soms maakte je na Kobe een "kleine hafenrundfahrt" naar Osaka. In Yokohama was er wat meer vermaak aan de wal. Wie kent er niet de Windjammer of the Checkers club.
Anton Geesink kwam vaak in de Checkers.
Bij vertrek Yokohama was vaak wel de Mnt Fuji zichtbaar. Busan 24/5 - 25/5 Shanghai 26/5 - 6/6 (26/5 tot 2/6 buiten ten anker) Helaas heb ik van Shanghai zelf bijna geen beeld materiaal.
HongKong 8/6 - 12/6
- Bijlagen
-
- HongKong 04.jpg (139.01 KiB) 9530 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Prachtige afbeeldingen van deze trip en tegelijk mooie herinneringen aan de STRAAT KOREA. (april '72 tot okt.'720)
Benieuwd naar het vervolg!
Harry
Benieuwd naar het vervolg!
Harry
Varen is hunkeren naar land.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Vervolg CHIWAS reis 1979 met NEDLLOYD KOREA
We waren dus de 8/6 terug in HongKong. Op de boeien.
Lossen en laden en 'China' hun handel laden. Al met al een komen en gaan van
(ver)koop lui. Seiko Piet, de kleermakers, kamferkisten, sausi sausi, etc Een uitstapje naar Macau kon ook geen kwaad. Macau de casino stad van het Verre Oosten. Nadat alles aan boord was vertrek op 12/6 met bestemming Singapore.
De star ferry vaart anno 2017 nog steeds hoor. Kost HK$ 2,70 een enkeltje, een 25 euro cent.
In 1979 is ook het begin van de metro in gebruik genomen. Of de tunnel van HongKong eiland
naar Kowloon er toen al was kan ik me zo niet herinneren.
HongKong is zo veranderd de laatste 30 jaar. Nieuw vliegveld en trein-metro verbindingen.
Singapore aankomst 16/6. Clifford pier zoals het in die tijd was.
wordt vervolgd
We waren dus de 8/6 terug in HongKong. Op de boeien.
Lossen en laden en 'China' hun handel laden. Al met al een komen en gaan van
(ver)koop lui. Seiko Piet, de kleermakers, kamferkisten, sausi sausi, etc Een uitstapje naar Macau kon ook geen kwaad. Macau de casino stad van het Verre Oosten. Nadat alles aan boord was vertrek op 12/6 met bestemming Singapore.
De star ferry vaart anno 2017 nog steeds hoor. Kost HK$ 2,70 een enkeltje, een 25 euro cent.
In 1979 is ook het begin van de metro in gebruik genomen. Of de tunnel van HongKong eiland
naar Kowloon er toen al was kan ik me zo niet herinneren.
HongKong is zo veranderd de laatste 30 jaar. Nieuw vliegveld en trein-metro verbindingen.
Singapore aankomst 16/6. Clifford pier zoals het in die tijd was.
wordt vervolgd
- Bijlagen
-
- Singapore - Clifford Peer.jpg (139.3 KiB) 9300 keer bekeken
-
- Singapore - Clifford pier 2.jpg (123.33 KiB) 9300 keer bekeken
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Vervolg CHIWAS reis 1979 met NEDLLOYD KOREA.
25/4 was het vertrek van Singapore naar HongKong en nu terug in Singapore 16/6
in het kort gezegd dus
S'pore 25/4
Hkong 1/5 - 5/5
Japan 9/5 - 22/5
Pusan 24/5 - 25/5
Shanghai 26/5 - 6/6
Hkong 8/6 - 12/6
S'pore 16/6 - 18/6
Ter vergelijking zo een rond reisje Far East in de Scan Dutch 1990 met de NLL HOORN
S'pore 30/3
Hkong 2/4 - 3/4
Kobe 6/4
Tokio 7/4
Nagoya 8/4
Pusan 10/4
Hkong 13/4
S'pore 17/4 - 18/4
Maar nu weer terug naar de CHIWAS
In deze tijd werd er wel het volgend gezegd, al met het oog op de toekomst van Singapore
"Sip a sling at the Raffles, but sip it quick, before it evaporates like the rest of the old "Lion City".
Vertrek Singapore 18/6 met bestemming Port Louis (Mauritius) Port Louis 27/6 ten anker tot 2/7
3/7 gemeerd en zou er begonnen worden met lossen. Maar is niks gedaan, want waren geen gangen beschikbaar.
4/7 ook niets gedaan. Deze dag waren er wel gangen beschikbaar, maar geen transport aan de wal.
5/7 1 Cntr 20'' gelost en 5T hout van de totaal 1250T aan dek.
Uiteindelijk was de lossing de 19/7 gereed. En werd koers gezet naar west Afrika.
Bij Kaapstad werden op 25/7 op de rede nog wat stores aan boord genomen en werd post ontvangen. De eerste haven op de west Afrikaanse kust was
Point Noire 29/7 - 30/7
Lagos 1/8 - 4/8 Dat viel dus nog wel mee wat betreft de congestie. Wordt vervolgd
25/4 was het vertrek van Singapore naar HongKong en nu terug in Singapore 16/6
in het kort gezegd dus
S'pore 25/4
Hkong 1/5 - 5/5
Japan 9/5 - 22/5
Pusan 24/5 - 25/5
Shanghai 26/5 - 6/6
Hkong 8/6 - 12/6
S'pore 16/6 - 18/6
Ter vergelijking zo een rond reisje Far East in de Scan Dutch 1990 met de NLL HOORN
S'pore 30/3
Hkong 2/4 - 3/4
Kobe 6/4
Tokio 7/4
Nagoya 8/4
Pusan 10/4
Hkong 13/4
S'pore 17/4 - 18/4
Maar nu weer terug naar de CHIWAS
In deze tijd werd er wel het volgend gezegd, al met het oog op de toekomst van Singapore
"Sip a sling at the Raffles, but sip it quick, before it evaporates like the rest of the old "Lion City".
Vertrek Singapore 18/6 met bestemming Port Louis (Mauritius) Port Louis 27/6 ten anker tot 2/7
3/7 gemeerd en zou er begonnen worden met lossen. Maar is niks gedaan, want waren geen gangen beschikbaar.
4/7 ook niets gedaan. Deze dag waren er wel gangen beschikbaar, maar geen transport aan de wal.
5/7 1 Cntr 20'' gelost en 5T hout van de totaal 1250T aan dek.
Uiteindelijk was de lossing de 19/7 gereed. En werd koers gezet naar west Afrika.
Bij Kaapstad werden op 25/7 op de rede nog wat stores aan boord genomen en werd post ontvangen. De eerste haven op de west Afrikaanse kust was
Point Noire 29/7 - 30/7
Lagos 1/8 - 4/8 Dat viel dus nog wel mee wat betreft de congestie. Wordt vervolgd