Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Da Silva »

Excuses voor mijn later reactie op het bericht van Leo, over de flexibele hoogte instelling van die bus. Ik zat een paar dagen zonder internet,en dat is in Belgie niet zo maar gerepareerd. Maar we zijn er weer, gelukkig.
Er zijn heel wat mooie foto's voorbij gekomen. Die Opels op dat scheepsdek vind ik ook speciaal. Bij Opel hadden ze in die jaren de gewoonte de nieuwe modellen (of wijzigingen zoals hier), in de zomervakantie van het voorgaande jaar te tonen. Ik vermoed, dat dit plaatje in de schoolvakantie is gemaakt. Deze Olympia/Record is van het modeljaar 1956 (uitgebracht in de zomer van 1955). Ik weet niet wat de reden, van het transport (per schip) naar Antwerpen was. In die jaren woonde ik nog in Rotterdam. mijn buurman werkte bij Spoormaker. dat was toen de dealer van Opel in Rotterdam. Hij vertelde me, dat er mensen waren die alleen een Opel uit Duitsland wilde! Feit of fabel, ik weet het niet. Van dit model hebben ze overigens, in 1954, 1955 en 1956 de grille gewijzigd. De kenners hadden geen boekje nodig om het bouwjaar te achterhalen. In 1958 heb ik bij Eversteijn in Rotterdam, mijn rijbewijs gehaald in dit model. Drie versnellingen !!
Heel leuk allemaal, ik ben weer helemaal terug in mijn (bouwjaar 1940) jeugdjaren.

Bedankt, ik vind ze allemaal prachtig.

Grt.

Mario

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Da Silva »

Deze twee Opels stonden enige tijd geleden in Middelburg. Het draadje boven het kleppensdeksel loopt van het dashboard naar de rolhoes voor de radiateur.

Grt.

Mario.
Opel-1500.jpg
Opel-1500.jpg (282.92 KiB) 5312 keer bekeken
Opel Record met rolhoes voor radriator.jpg
Opel Record met rolhoes voor radriator.jpg (193.71 KiB) 5312 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Hallo Mario,
ter verduidelijking, deze foto is gemaakt in aug 1955 dat staat tenminste achterop de foto.
Mijn vader vervoerde in die jare regelmatig auto's van Opel uit Rüsselsheim naar de Opelfabriek in
Antwerpen.Ook had hij regelmatig Fordauto's uit Keulen voor naar Rotterdam die soms werden overgeslagen
op zeeschepen.(waar die heen gingen weet ik niet,ik was pas 13 jaar :wink:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Da Silva »

Hallo Jacob,

Dat zal wel kloppen hoor. Deze modelwijziging is van juli 1955. Heel bijzonder die foto, prachtig. De mogelijkheid van overladen op een zeeschip had ik niet aan gedacht. Maar dat gebeurde natuurlijk ook. Nogmaals bedankt, geweldig dat dit bewaard is gebleven.

grt.

Mario
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Old 3.jpg
Old 3.jpg (168.74 KiB) 5854 keer bekeken
Nu we het toch over Opels hebben, dit was mijn eerste Opel in 1965 waarmee ik met vakantie was
op Ibiza , het was toen nog niet zo Hot als nu :lol: Het transport van Barcelona naar Ibiza was al
een happening op zich zelf. :)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

old 2.jpg
old 2.jpg (141.5 KiB) 5853 keer bekeken
Dit was het einde van mijn allereerste auto in 1963 :x die ik met moeite tijdens mijn zeereizen
bijelkaar had gespaard voor dat ik weer met studieverlof zou gaan.Gelukkig liep het af met alleen
een paar tanden door mijn lip. Maar een groter geluk was dat ik geen passagiers bij me had want daar had
het slechter mee afgelopen, ze hebben de vangrail er uit moeten zagen om hem te kunnen verplaatsen. :shock:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Da Silva »

Jacob, prachtig die Opel. Mijn vader had er ook zo een. Gekocht bij Van Twist in Dordrecht. Dat waren inderdaad nog eens trips. Mijn vader had nog een broer in Lissabon wonen. ieder jaar als hij verlof had, ging hij met mijn moeder daar op bezoek. Ze namen dan allerlei spullen van hier mee, omdat het toen in Portugal nog niet zo welvarend was. Om die reden had hij een soort opblaasbare schokbrekers laten monteren, om het doorhangen te verminderen. Als ze dan op reis gingen kon hij met een voetpomp de druk verhogen. Apart in die auto vond ik de snelheidsmeter. Afhankelijk van de snelheid verkleurde de aanwijzer.

Jammer van die VW-ponton, ook een mooie wagen. Volgens mij was dit het eerste "andere model" naast de kever. Leuk hoor die auto's uit die tijd.

Grt.

Mario
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Jacob had mazzel dat het niet frontaal was, daar voor zit niets behalve een wiel en een tank vol benzine.
Soms legden we er een zakje zand in als ballast :)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Die zandzak lag er bij mij ook in :-D
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Er komen hier zoveel foto's en verhalen voorbij uit mijn eerste autoperiode, dat ik ook maar eens wat schrijf en laat zien.

Mijn eerste auto was een donkerrode 2CV AZ 1959 (een van de laatsten met ribbeltjesmotorkap), als vervanging van mijn prachtige rode Heinkel-scooter.

Afbeelding

Ik dacht toen dat een auto altijd beter was dan een scooter, ja wist ik veel.
Aangezien ik op de vlb. Leeuwarden “lag”, moest er wekelijks mee heen en weer gereden worden naar mijn ouderlijk huis in Doesburg. Er waren al een paar stukken snelweg, maar het grootste deel was toen nog éénbaans (1967/68). En dat is niet goed voor je bloeddruk met 9 (twijfelachtige) kW. 12 pk klinkt al een stuk leuker. Het adrenaline-gehalte steeg elke keer bij het je laten lanceren door het zog van een vrachtwagen en dan maar hopen dat de boeggolf het niet alsnog tot een kansloze inhaalmanoeuvre maakte. Een poging om de compressie en daarmee het vermogen wat op te peppen door montage van z.g. “tijger”zuigerveren, was ook jammerlijk mislukt.
Statistiek: gereden van 108 500 naar 118 000 km in 8 maanden. Aankoop ƒ 450, verkoop ƒ 100

Na driekwart jaar was ik de Eend spuugzat. Ik wilde nu wel eens rijden in iets wat niet tochtte, lekte, rammelde, trilde, gierde en wel een hoeveelheid vermogen bezat dat hoorde bij het begrip automobiel.
De keus viel op een inruiler van de Doetinchemse Opeldealer. Een werkelijk schitterend voiture voorzien van alle luxe en gemakken voor die tijd, zoals een binnenspiegel met anti-verblindingsstand, een dashboardklokje, een doorlopende voorbank, een mistlamp, enz, enz.

Afbeelding
Afbeelding
Opel Rekord P1. 40 kW (54 pk), 1488 cm3, b.j. 1958
Statistiek: gereden van 80 000 naar 115 000 km in 3 jaar. Aankoop ƒ 1000, verkoop ƒ 50 (sloopwaarde).

Daarna alleen maar Frans, voornamelijk Citroën, gereden.

Adri


Plaats reactie