Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door v+d »

Je ziet dit systeem nog wel op tjalken waar het stuursysteem gemoderniseerd is d m v een hydraulische cilinder. Er schuift een bronzen bus over een stalen buis terwijl aan het eind een stopplaat zorgt dat de bronzen bus er niet af kan schieten. De bevestiging van de ketting zat vaak aan de ogen die in het gietstuk van het glijblok zaten. In dat blok zit dus die bronzen bus.
Als je een wat duidelijker foto kan vinden is er nog wel een vakman die zoiets voor je kan maken.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

op tjalken waar het stuursysteem gemoderniseerd is
Da's een mooie ouwe foto van een geklonken onderlosser Stortbak met mederne stuurmachine! Bedankt, het gaat in mijn stuurmachines archief. Heppie nog meer van dat soort fraaie plaatjes??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
stortbak

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door stortbak »

v+d schreef: 07 okt 2017 13:36 Als je een wat duidelijker foto kan vinden is er nog wel een vakman die zoiets voor je kan maken.
Geweldig, dit soort opmerkingen maken je verregende dag weer goed.
Als ik een beter foto met meer detail zou hebben, had ik hier niet hoeven bedelen om details om het zelf te maken.. :-D :-D :-D
stortbak

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door stortbak »

Harry G. Hogeboom schreef: 07 okt 2017 15:03 Heppie nog meer van dat soort fraaie plaatjes??

jazeker
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door v+d »

Stortbak, helaas moet ik je zo aanspreken maar ik bedoelde goed :wink:
Ik kan wel een schetsje voor je maken als dat zou helpen, heb je het nodig voor modelbouw of het echte werk?
Ik neem aan modelbouw. Tussen het blok en de kettingeinden zit een spanner aan beide zijden opdat je het spul netjes strak kan zetten.
Het blok loopt dus tussen twee aanslagen op de helmstok heen en weer als je van bakboord aan boord naar stuurboord aan boord gaat.
Klein fortuintje snap je samen met je foto nu al hoe het werkt en bouw je dat zo even na.
stortbak

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door stortbak »

v+d schreef: 07 okt 2017 17:39 Stortbak
Sorry, mijn doordeweekse naam is Harm.
Ik kan me zo voorstellen dat er om de helmstok een kubus zit met onder en boven een pen er aan.
Dan heb je een rechthoekig frame (als een deurkozijn met links en rechts ipv het slot een gat ter grootte van de pen, onder en boven zitten dan de kettingen; kantel dat deurkozijn en je hebt de rechthoek die ik in gedachten heb.

Ja het gaat om modelbouw schaal 1 op 25
Als ik dit (zie foto onder) kan maken, moet zo'n simpel schuifbusje makkelijk gaan.
Want moeilijker dan een nestenschijf ontwerpen en maken voor een reeds gekochte ketting, zal het echt niet zijn.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door v+d »

Ja dat heb je goed, zoiets werd ook vaak niet in serie gemaakt maar per opdracht.
Het is dus maar de vraag of er nog een werktekening van te vinden is, maar als je het principe weet kan je het voor je eigen project wel invullen denk ik.
Mooie oude blauwdruk heb je daar.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door v+d »

Als je het makkelijk wilt maken neem je een onder en een bovenplaat, daar tussen aan bakboord twee rollen en twee aan stuurboord, de helmstok loopt da n tussen de rollen en gaat lichter( minder wrijving).. Als je de foto sterk vergroot lijkt het alsof de bak op jouw foto ook dat systeem heeft.
Maar zoals gezegd er waren meerdere oplossingen. Je moet dan wel de ketting laten aangrijpen precies tussen de rollen.
stortbak

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door stortbak »

Ik heb het een paar keer moeten lezen, maar ik kan me er nu wat bij voorstellen.
Ik zal eens kijken of ik jouw 2 halve(?) rollen met de ketting ertussen kan vervangen door 2 diabolo's, met de ketting(spanners) op exrta pennen.
Je krijgt dan in de midscheeps mogelijk wel wat meer ruimte op de helmstok.
Dank voor het meedenken.
Dit is zeker makkelijker dan die stroeflopende glijdende bus in een kubus.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

neem je een onder en een bovenplaat,
dan die stroeflopende glijdende bus in een kubus.
Er zijn meerdere wegen die van de helmstok naar de stuurlier leiden in deze, ik denk dat de werkelijkheid hier zo eenvoudig was als:
en boven en een onderplaat, met daartussen twee hardhouten helften met een gat er in gedraaid met de diameter van de helmstok + 1 mm.( Als de onderlosser op een goed wurffie was gebouwd dan waren 2 stukkies pokhout, maar d'r is ook niks mis met een " goed hard stukkie eiken")...de hele hap zit goed opgesloten "in de bouten" en de rest wordt gedaan door op tijd een fikse lik vet, na een poossie is die helmstok en dat stukkie eiken zo glad als een aal in een emmer snot! :lol: Jan zijn oplossing is voor een baggeraar met " veul geld" :lol:
Als ik vroegaah met de kano op de Beulaker of op de Belter een lift kon pikken op een bagger bak die vv kachelden van het Zwarte Water, via het Meppelerdiep en de Beukerschutsluis, dan hadden die bagger bakken ook zo'n meloochumpie, ik heb ze wel gestuurd.Even een notitie!....aaan dek een zand-modderbende in het roeffie in het achteronder "kon je van de vloer eten" en kwam je slechts op je sokken voor een baksie...d.w.z. als je netjes en beleefd tegen de bakken schipper was! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie