Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------
------------------------------------------------------Afbeelding


Ik ben een nieuwsfreak. Ik volg het nieuws de hele dag, van zeven uur 's morgens tot acht uur 's avonds op het internet en daarna via de tv. Als ik na Pauw of Jinek of een andere late talkshow eigenlijk naar mijn nest wil, kan ik het toch niet laten om zo tegen één uur mijn tijd nog even het late journaal af te wachten, want je weet tenslotte maar nooit... :wink:
Het zal wel een afwijking zijn, maar zo ben ik vanuit dit dorp van niks op het platteland van Noord-Griekenland om mij moverende redenen ook nog altijd geïnteresseerd in wat er zoal in Noord-Nederland gebeurt en dan wel speciaal in Delfzijl, Appingedam en de stad Groningen. En dus verzuim ik niet om 's morgens na het nieuws van de NOS op het internet en na de website van de Griekse kwaliteitskrant Kathimerini te hebben bekeken, onmiddellijk over te gaan naar de website van de Eemsbode en vervolgens naar het Dagblad van het Noorden. Daarbij trok vanmorgen deze kop mijn aandacht...
Video: Vader verdronken matroos (19) verwijt reder ‘dood door schuld’
Deze kop stond boven DIT artikel in de Leeuwarder Courant dat begint met...
14 december 2010 kapseisde visserijschip Frisia (HA38) op de Noordzee boven Terschelling. De complete bemanning stierf bij die scheepsramp, onder wie Steven van den Broek. De 19-jarige Groninger werkte nog maar enkele weken werkte als matroos.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kwam met een schokkend rapport over de oorzaak van de ramp. Voor Erik van den Broek, vader van Steven, reden om aangifte te doen tegen de rederij uit Zoutkamp wegens ‘dood door schuld’.
Maandag komt de rechtbank naar Zoutkamp om zich daar ter plaatse op de hoogte te stellen en 23, 24 en 25 oktober dient de zaak in Leeuwarden. Dat is niet niks: zeven jaar na dato drie dagen voor een dergelijke zaak uittrekken, een ramp die drie man het leven kostte. Lees HIER meer daarover in het Dagblad van het Noorden.

Voor mij was het aanleiding om dat rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid eens te downloaden - je vindt dat HIER. Een degelijk en heel interessant rapport. Die mannen doen bepaald geen half werk; 134 pagina's met veel foto's waarop goed te zien is wat er allemaal niet deugde. Een rapport waar je eens even goed voor moet gaan zitten en dat doe ik misschien nog wel. Maar wat me trof was de conclusie op pagina 64 en dat was tegelijk ook de aanleiding om dit nieuwe topic te openen. Daar staat namelijk onder meer...

Afbeelding

En even verderop...

Afbeelding

Toen ik dit las, moest ik onmiddellijk denken aan de ramp met de EL FARO waar we nu al twee jaar mee bezig zijn. Daar klopte er allemaal niks van, de US Coast Guard schoot tekort en ABS schoot tekort en de reder/manager maakte er een zootje van. Daar konden we het allemaal wel over eens zijn, dacht ik. En dan weet ik niet hoe het anderen vergaat, maar dan heb ik in elk geval zo'n idee van: bij "ons" gaat dat allemaal anders. Bij ons is dat allemaal veel beter geregeld en wordt dat allemaal veel beter gecontroleerd. Dat is een ingeroeste gedachte. Dat is wat je een mindset zou kunnen noemen. Het was in elk geval wat ik bedoelde toen ik dat stukkie over mindsets afsloot met de vraag of wij dat soort mindsets bij de Nederlandse koopvaardij kenden. Ik geloof het wel. Dus tijd voor een mindshift.

Wat er bij de El Faro gebeurde, kan heden ten dage ook in Nederland gebeuren. Dit was geen containerschip bij de Bahamas, in een hurricane, met 33 mensen aan boord, maar een bootje van niks met maar een klein beetje wind bij Terschelling met drie man die op een akelige manier aan hun einde kwamen. Dat maakt in feite niets uit. Als het met zo'n snik kan gebeuren, kan het ook bij een veel groter schip gebeuren, vooral als de economische belangen - lees: de centen - nog veel groter zijn. In Nederland klopt er klaarblijkelijk in bepaalde gevallen en onder bepaalde omstandigheden ook geen bliksem van. Ik vind dat een ontluisterende gedachte.

Wie de laatste gesprekken van de schipper van de HA38 met de Brandaris wil horen, moet HIER klikken.
De eigenaar van de site zet erbij dat het als schokkend kan worden ervaren.

------------------------------

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door jdbvos »

Mooi stukkie, Theo !
En ja! Je hebt gelijk. Bij 'ons' komt dat ook voor, en is ook altijd al voorgekomen.... Pa zei dan (met boosheid in z'n stem) "Het geld, dat stom is, maakt recht wat krom is"
Afijn, jij kent dat spreekwoord ook wel....

En idd: als je bovenstaand rapport leest zijn alle betrokken entiteiten (personen, instellingen enz) zeer -en onbegrijpelijk- nalatig geweest, stuk voor stuk...
Dus die getergde vader kan best in het gelijk gesteld gaan worden. Niet dat het het verlies goed zal maken, maar een dergelijke lering geeft wellicht toch wat rechtvaardigheidsgevoel....
Ik vind het met een dergelijke conclusie van het onderzoek dan ook heel erg raar dat dat helemaal geen gevolgen heeft gehad voor de betrokken partijen...
Maar ik vrees dat dat reeds aangehaalde spreekwoord ook daarbij een rol heeft gespeeld, maar dat is uiteraard speculatief...
De 'mantel der liefde' is vaak gemaakt van bankpapier....

Je stukkie drukt het neusje wel ff op de feiten: wij Europeanen zijn geen haar beter....
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Gert Schouwstra »

Heb dat stuk vanmorgen ook gelezen Theo. Ik ben in 2008 nog aan boord van de FRISIA geweest toen hij werd omgebouwd. Op zo'n moment is het gewoon nieuwsgierigheid omdat er een interssant schip opgeknapt en verbouwd wordt. Geen idee meer met wie ik toen aan boord gesproken heb, maar later denk je dan wel: zouden dat dezelfde mensen geweest zijn? Ik lees nu in het rapport dat dat niet zo was.
Bijlagen
Frisia 1.jpg
Frisia 1.jpg (153.26 KiB) 9119 keer bekeken
Frisia 2.jpg
Frisia 2.jpg (122.58 KiB) 9119 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny »

Vd week dat stuk over die Fara gelezen, dit is ongeveer hetzelfde.
En wat de 'rust' in de stem aangaat van de schipper, iemand die de mensen en hun volksaard kent kan dat misschien beter inschatten..
Misschien had de Brandaris even moeten doorvragen?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vind dat een ontluisterende gedachte.
Ai ai ai........MEER dan ontluisterend :( ......een duidelijk geval van mindset en de noodzaak tot mindshift van ondergetekende.......zeer waarschijnlijk niet op te lossen met een " mind re-set!!!.Ik ga hier volgende week eens even voor zitten!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Wim Plukker »

Ik ben toch geneigd om te zeggen dat het bij ons beter is geregeld, zie alleen al het aanvullende onderzoek naar de opvolging:

https://onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/ ... atie#fasen

De eigenaar van de "Frisia" heeft inmiddels alles onder NL vlag verkocht en heeft het rederen er ook maar aangegeven...

Hoewel ik het eerste rapport niet geheel doorgespit heb wist ik wel van deze ramp af, de 2 opvarenden zijn immers door de TSHD "Ostsee" uit het water gehaald, een hopper uit de VO vloot.

Als het echt zo beroerd zou zijn was er in die tussenliggende periode wel wat meer aan de hand geweest maar bij het naspeuren van de rapporten is er niet 1 geval wat een zelfde conclusie onderschrijft. Behalve misschien het vergaan van het zeilschip "Astrid":

https://onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/ ... -juli-2013

Maar die valt onder het inspectie regime van Register Holland waar ook al wat over te doen is na het recente ongeluk waarbij 3 passagiers omkwamen door het afbreken van een doorgerotte mast. Vreemd genoeg is daar geen rapport van te vinden. De "Frisia" werd beschouwd als een visserschip varende onder NL vlag en als zodanig gehouden aan eisen IVW (nu ILeNT). Die sector is toch wel vaker gelieerd aan overtredingen op het gebied van b.v. onvoldoende papieren aan boord en andere onverkwikkelijke zaken.
Theo Horsten schreef: 07 okt 2017 09:07 kan het ook bij een veel groter schip gebeuren
Voor wat de zeescheepvaart onder NL vlag aangaat geloof ik niet dat er zulke hiaten in de controle van de voorschriften zitten noch in de uitgifte van de certificaten. Ik geloof best dat er hier en daar op het randje geopereerd wordt maar niet dat er willens en wetens totaal onzeewaardige schepen, zoals wat de "El Faro" was, naar zee worden gestuurd.


M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny »

Ik geloof best dat er hier en daar op het randje geopereerd wordt maar niet dat er willens en wetens totaal onzeewaardige schepen, zoals wat de "El Faro" was, naar zee worden gestuurd.
Als je het rapport leest, valt de Frisia wel degelijk in die catagorie..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is toch een keiharde conclusie:
Het ongeval met de Frisia kon gebeuren doordat het gehele systeem dat de veiligheid in de zeescheepvaart moet waarborgen, niet of onvoldoende heeft gewerkt.
Dus, als het daar gebeurt, kan het overal gebeuren. Ik heb dat natuurlijk moeten nakijken, maar koopvaardij en visserij vallen onder dezelfde inspectie, tegenwoordig de ILT - Inspectie Leefomgeving en Transport. De vroegere Scheepvaartinspectie is aanvankelijk opgegaan in de IVW, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, en die bestond nog ten tijde van het ongeluk met de Frisia HA38. Vandaar dat daar steeds van wordt gesproken. Op 1 januari 2012 is de IVW opgegaan in de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Het is allemaal hetzelfde overheidsapparaat dat toezicht moet houden op de koopvaardij, de binnenvaart en de visserij. Als het helemaal fout kon gaan bij de inspectie die toezicht moest houden op de zeewaardigheid en verantwoordelijk was voor de certificering van de HA38, dan kan het ook ergens anders fout gaan.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door schokker »

IVW heeft al meer dan 10 jaar geleden de inspecties voor koopvaardij uitbesteed aan klasse. IVW komt dus niet meer aan boord, ook niet met groot survey. De visserij valt nog wel onder IVW en krijgt die wel jaarlijks aan boord.
De meeste mensen van klasse waar ik mee te maken heb gehad tot nu toe zijn mensen die ook hebben gevaren en heel goed weten waar ze over praten. In 25 jaar heb ik één keer iemand gehad van klasse met een survey die heel theoretisch was en er weinig van snapte.

Groeten

Henk
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

IVW heeft al meer dan 10 jaar geleden de inspecties voor koopvaardij uitbesteed aan klasse.
Zoals de US Coast Guard de inspecties al jaren aan ABS heeft uitbesteed. Dat systeem heeft volgens het eerste onderzoeksrapport in het geval van de El Faro gefaald. Bij de HA38 komt de Onderzoeksraad tot de conclusie dat...
...het ongeval met de Frisia kon gebeuren doordat het gehele systeem dat de veiligheid in de zeescheepvaart moet waarborgen, niet of onvoldoende heeft gewerkt.
Het was die overeenkomst die me trof en die me op de gedachte bracht dat mijn ik ideeën dat het "bij ons" allemaal veel beter is geregeld, misschien een tikje moet bijstellen.
In 25 jaar heb ik één keer iemand gehad van klasse met een survey die heel theoretisch was en er weinig van snapte.
Ik ben bang dat dat steeds vaker voor zal komen. Ik heb uit gewoonlijk zeer betrouwbare bron vernomen dat er steeds meer jonge Class Surveyors zijn die een uitstekende technische opleiding hebben genoten maar wier vakkennis daarnaast beperkt is tot een fabelachtige kennis van de regels en voorschriften - die ze uiteraard op hun iPad bij zich dragen. Natuurlijk zijn er nog altijd gepokt en gemazelde surveyors met een uitgebreide praktische kennis en ervaring - plus een gedegen kennis van de regels en voorschriften - en die zullen zonder enige twijfel een schip als de Koningsdam voor hun rekening nemen en er streng op toezien dat die volledig gecertificeerd en veilig en volgens alle voorschriften naar zee gaat. Maar als het om een ouwe kuster met vier man aan boord gaat? Ik weet het niet, hoor en ik wil niet te pessimistisch zijn, maar zo'n geval als die HA38 en wat daar dan allemaal uitkomt, geeft mij te denken. Er is tegenwoordig zoveel fout en dan bedoel ik ook buiten de scheepvaart. Dingen die volledig toe te schrijven zijn aan gebrek aan vakkennis en aan slonzigheid, gebrek aan interesse, noem het zoals je wilt. Plus de centen. Bezuinigen tot in het levensgevaarlijke. Dat ongeluk in Mali dat twee man het leven en een minister en de bevelhebber der strijdkrachten hun baantje kostte, is daar een sprekend voorbeeld van. Het is "bij ons" klaarblijkelijk ook niet allemaal zo goed geregeld, dat is mijn punt.

-------------------


Plaats reactie