Smit & Co
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Arie.
Beiden de mooiste
Groet Bob.V.
Beiden de mooiste
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- c6bebd5d13367f789a383896e1848dc5.jpg (101.77 KiB) 6251 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo,
Hier nog een mooie van de Zwarte Zee.
Groet Bob.V.
Hier nog een mooie van de Zwarte Zee.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- Zwarte Zee foto komt van pinterest.jpg (246.21 KiB) 6102 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
In de echte Smit kleuren is hij toch mooier, dan in het blauw en geel.
groet Arnold.
groet Arnold.
Re: Smit & Co
Helaas is het nu vies grijs of menie rood
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Smit & Co
In mijn werkzame leven was ik betrokken bij het tekenkamerarchief van (nu Koninklijke) IHC, de erfgenamen van IHC Smit, L. Smit en J.&K. Smit.
Opvallend is dat de Zwarte Zee I, II en IV bij J.&K. zijn gebouwd en de beroemdste van allemaal de III, bij L.
Regelmatig kregen we nog verzoeken, meestal van modelbouwers, voor een algemeen plan en lijnenplan van de IV en soms ook nog van de III. Dus de archivaris wist feilloos die tekeningen uit de koker te trekken. Het zal nu allemaal wel gedigitaliseerd zijn, dus nog gemakkelijker.
In 1966 werden J.&K. en L. Smit samengevoegd tot Smit Kinderdijk, later IHC Smit, onderdeel van IHC Holland. Je kan dat wel op papier doen, maar in de harten van het personeel gaat dat niet zo snel. Het "ja, dat is maar een L.er (of J.&K.er)", lag nog bestorven op ieders lip. Zo grensden de machinefabrieken aan elkaar, dus de scheidingsmuur werd weggehaald, maar iedereen wist nog precies waar vroeger de 2 losse machinefabrieken hadden gestaan. En als je een jubileum- of afscheidspraatje hield, moest je je bijzonder goed laten informeren van welke bloedgroep hij afkomstig was, want een verspreking werd niet op prijs gesteld.
"Gelukkig" sterft zoiets vanzelf uit.
Oh ja, de Smitten in de scheepvaart en scheepsbouw, zijn allemaal verwant aan elkaar met als stamvader Fop Smit (Alblasserdam, 11 oktober 1777 – Nieuw-Lekkerland, 25 augustus 1866).
Adri
Opvallend is dat de Zwarte Zee I, II en IV bij J.&K. zijn gebouwd en de beroemdste van allemaal de III, bij L.
Regelmatig kregen we nog verzoeken, meestal van modelbouwers, voor een algemeen plan en lijnenplan van de IV en soms ook nog van de III. Dus de archivaris wist feilloos die tekeningen uit de koker te trekken. Het zal nu allemaal wel gedigitaliseerd zijn, dus nog gemakkelijker.
In 1966 werden J.&K. en L. Smit samengevoegd tot Smit Kinderdijk, later IHC Smit, onderdeel van IHC Holland. Je kan dat wel op papier doen, maar in de harten van het personeel gaat dat niet zo snel. Het "ja, dat is maar een L.er (of J.&K.er)", lag nog bestorven op ieders lip. Zo grensden de machinefabrieken aan elkaar, dus de scheidingsmuur werd weggehaald, maar iedereen wist nog precies waar vroeger de 2 losse machinefabrieken hadden gestaan. En als je een jubileum- of afscheidspraatje hield, moest je je bijzonder goed laten informeren van welke bloedgroep hij afkomstig was, want een verspreking werd niet op prijs gesteld.
"Gelukkig" sterft zoiets vanzelf uit.
Oh ja, de Smitten in de scheepvaart en scheepsbouw, zijn allemaal verwant aan elkaar met als stamvader Fop Smit (Alblasserdam, 11 oktober 1777 – Nieuw-Lekkerland, 25 augustus 1866).
Adri
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Heren.
Deze vond ik op pinterest de twee zusters toen nog in volle glorie aan de werf,
volgens mij in Singapore.
Groet Bob.V.
Deze vond ik op pinterest de twee zusters toen nog in volle glorie aan de werf,
volgens mij in Singapore.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- Twee Zusjes..jpg (172.53 KiB) 5599 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Leuk is dit zoek de verschillen ?
Groetjes John
Groetjes John
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo.
Hier nog twee vergane glorie
Groet Bob.V.
Hier nog twee vergane glorie
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- 0bfb6aaa8f2e62f0ade18cd4b08a0010.jpg (89.4 KiB) 5293 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Een foto van de "Maas". Geen idee of deze al op de site staat.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
Re: Smit & Co
De Bever van (Smit) Tak tijdens de berging van de LPG-tanker Claude september 1969 in het Engels Kanaal.
Owner: v.a. 1965 NV W.A.van den Tak’s Bergingsbedrijf v.a. 1972: Smit-Tak Internationale Bergingsbedrijf NV NLD Rotterdam IDNo: 5272311 Year: 1956
Name: PAVO Type: Salvage vessel Flag: VEN DWT: 406
Country of build: GBR Builder: Ferguson Bros Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
65 BEVER
BU Zwijndrecht 1.77 [Motorenbedrijf Kerkhove]
IDNo: 6711455 Year: 1967
Name: CLAUDE Type: Tanker (LPG) Flag: SWE DWT: 1588
Country of build: DEU Builder: Jos.L.Meyer Location of yard: Papenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
82 CARIBGAS 20 - 88 EUROGAS ONE - 88 WHITE STAR - 89 ANDREA CORSALI - 93 ZHE PING JI 151 - 95 ANDRAE 1 - 98 HAO XIA
deleted 17.11.11
HIER staan meer gegevens en een HR-foto.
In 1969, the small Swedish LPG tanker Claude, having collided with freighter Darlington in the Channel, was abandoned by her crew and shortly thereafter by her pilot (who supposed the crew must know what was good for them). Claude drifted under reverse power, went aground, then capsized and partially sank under tow. Refloated by Bever and moved to Fawley refinery to have a charter vessel pump off the cargo. But when one hose sprang a leak, Claude was hastily abandoned by that vessel, rupturing all the hoses and pipelines. It was only luck and the courage of a few remaining crewmen that got the valves shut before the gas cloud ignited, for a bleve could well have seriously damaged the refinery.
Owner: v.a. 1965 NV W.A.van den Tak’s Bergingsbedrijf v.a. 1972: Smit-Tak Internationale Bergingsbedrijf NV NLD Rotterdam IDNo: 5272311 Year: 1956
Name: PAVO Type: Salvage vessel Flag: VEN DWT: 406
Country of build: GBR Builder: Ferguson Bros Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
65 BEVER
BU Zwijndrecht 1.77 [Motorenbedrijf Kerkhove]
IDNo: 6711455 Year: 1967
Name: CLAUDE Type: Tanker (LPG) Flag: SWE DWT: 1588
Country of build: DEU Builder: Jos.L.Meyer Location of yard: Papenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
82 CARIBGAS 20 - 88 EUROGAS ONE - 88 WHITE STAR - 89 ANDREA CORSALI - 93 ZHE PING JI 151 - 95 ANDRAE 1 - 98 HAO XIA
deleted 17.11.11
HIER staan meer gegevens en een HR-foto.
In 1969, the small Swedish LPG tanker Claude, having collided with freighter Darlington in the Channel, was abandoned by her crew and shortly thereafter by her pilot (who supposed the crew must know what was good for them). Claude drifted under reverse power, went aground, then capsized and partially sank under tow. Refloated by Bever and moved to Fawley refinery to have a charter vessel pump off the cargo. But when one hose sprang a leak, Claude was hastily abandoned by that vessel, rupturing all the hoses and pipelines. It was only luck and the courage of a few remaining crewmen that got the valves shut before the gas cloud ignited, for a bleve could well have seriously damaged the refinery.