Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Wat moeten we nou voor 'het decorum' bedenken....
Er even van uit gaand dat Theo niet meer een passend uniform in de kast heeft hangen...

DE outfit destijds op de KHV was óf een pet met anker&margriet-kwalster, óf een alpinopet... :-D
de GHV kende (ook niet eens bij alle rederijen) het koopvaardij-uniform (oa strepen van 10mm ipv de marine-12mm)

4 Mei kan nog aardig koud zijn... Ik zou het houden op de gabardine (lange overjas) en witte sjaal, met epauletten en de pet-met-kwalster... Stel je voor dat je gevraagd wordt bij de kranslegging te zijn....

De militaire groet kent de zeeman niet: in m'n voorschriftenblaadje destijds van de MSvS te Harlingen dienden we groeten bij diverse gelegenheden, en volgens de directeur dhr Prins "..te groeten als een goed zeeman betaamt: met 2 rechtervingers aan de pet..."
Maar de tekst op de scan is anders dan ik mij herinner.....
We kregen ook andere regelementen: 1 x toen de zwarte winterkap werd afgeschaft, en nog een keer...misschien is dat de reden voor de verschillen...

Maar die 2 vingergroet heb ik altijd raar gevonden: je draagt een niet-van-militair-te-onderscheiden uniform, en dan moet je groeten als een padvinder ??? Moeten we er dan ook "dipdip" bij zeggen ???
Bijlagen
Schoolvoorschriften MSvS Harlingen.jpg
Schoolvoorschriften MSvS Harlingen.jpg (383.89 KiB) 6691 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Theo, geweldig dat je zo'n brief hebt geschreven en dat een je reactie hebt ontvangen.

@Theo, onderstaande link ken jij uiteraard, maar er zullen er ook zijn die de link niet kennen.
Hieronder de link van Marhisdata betreffende het schip JOLA, 1950-09-29 herdoopt in JAN KREUMER

>>> JAN KREUMER - ex Jola
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

JAN KREUMER


Jan Kreumer.jpg
Jan Kreumer.jpg (154.61 KiB) 6594 keer bekeken
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Ja, dat is de mooiste foto van het Potje van mijn Tante. :-D
De man daar aan stuurboord die naar het vliegtuig zwaait, is stuurman Kalkman. Een heel vreemde man. Jehova's Getuige. Tevens de beste staaldraad- en vooral ook herculessplitser die ik heb meegemaakt. Een lange splits die je echt niet meer terugvond in een hercules om er een kabelaring van te maken, is voorwaar geen kattenpis, maar dat deed hij zomaar even in een poep en zucht. Zie HIER wat er al komt kijken bij een veel eenvoudiger oogsplits in hercules en al die mooie hulpmiddelen hadden we natuurlijk niet. Als er tijdens het aan- of afmeren een draad brak, splitste hij daar zomaar even, ter plekke, over zijn knie, in recordtempo, een nieuw oog aan.
Mij zie je niet, maar ik ben er wel. Ik sta aan het wiel. :roll:

Maar voor een goed begrip wat dit met oorlogsherinneringen te maken heeft: het schip was vernoemd naar mijn oom Jan Kreumer, kapitein bij de Rotterdamsche Lloyd en samen met ruim negentig van zijn bemanningsleden afgeslacht door de Japanners nadat zijn schip, de Langkoeas, was getorpedeerd. Begin jaren vijftig streek elke Lloydboot die we tegenkwamen de vlag voor ons. Dat was voornamelijk het geval als we de Waterweg op- of afvoeren, in de tijd dat er nog om de haverklap een Lloydboot naar binnen of naar buiten voer. We moesten daar steeds op verdacht zijn, om de groet te beantwoorden.
-------------
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Wat moet dat elke keer weer een emotionele gebeurtenis geweest zijn. Bij de gedachte alleen al springen bij mij haast de tranen in de ogen. Maar ik merk dan ook dat je bij het stijgen der jaren je emoties makkelijker laat gaan.

Ik vraag me af of iets dergelijks gebeurde met de Shell-tanker Ondina na de oorlog. Het lijkt me wel passend, want de overeenkomsten met de Langkoeas zijn treffend. Een ontmoeting met de Japanse marine en een even meedogenloze afslachting van overlevenden in de sloepen. De Ondina smaakte dan nog het wrange genoegen dat ze een Japanse hulpkruiser naar de oceaanbodem hadden gezonden.

Hier: Varen in oorlogstijd beschreef ik mijn connectie met deze tanker.

Adri
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Afbeelding

Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Bob R.I.P. »

Onderstaande link als geheugensteuntje voor de dodenherdenking in Engeland.
https://www.visitlondon.com/things-to-d ... xymGlW4.97
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door warbout »

Een gedicht die wij tijdens de vakantie in juni 2009 ( 'Rememrance')
hebben gekregen van een Brits officier nadat hij dit heeft voorgedragen op het plein van St Marie Eglise.

I'am not there.

Do not stand at my grave and weep
I am no there, I do not sleep

I, am a thousand winds that blow,
I am the Diamond that glints on snow,

I am the sunlight on ripened grain
I am the Gentle Autumn Rain

When you awaken in the morning's hush,

I am the swift uplifting rush
Of quite birds in circled flight,

I am the soft star that shine at night,

Do not stand at my grave and cry
I am not there I did not die.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ik hoor zojuist dat op tv een documentaire komt, binnenkort, dat gaat over het vergaan van de Van Imhoff.
Bij deze -mij onbekende scheepsramp- zijn vele Duitse burgers met het schip ten onder gegaan.
Nabestaanden zien het als een oorlogsmisdaad, en het schijnt in NL nogal 'in de luwte' te zijn gehouden...
Op internet vind je het bij de 1e klik, dus geheim was het blijkbaar niet....
Hier (2e klik) de link (en datums) van de documentaire...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

VAN IMHOFF

Van Imhoff.JPG
Van Imhoff.JPG (175.2 KiB) 5878 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie