Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gert Schouwstra
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 12 okt 2017 19:47

Jazeker Jan, dat is de BRUINVISCH, 7 oktober 1964.
Op watererfgoed.nl stond in de nieuwsbrief van de BRUINVISCH het volgende verhaal:
Op 7 oktober 1964 in de middag kwam het 999 ton metende Duitse vrachtschip MARIA ALTHOFF, onderweg van Polen naar Frankrijk met een lading graan in moeilijkheden op 40 mijl west-noord-west van Hoek van Holland. Ten gevolge van de zware najaarsstormen ging de lading schuiven en kreeg het schip slagzij. De sleepboot HUMBER van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst was op dat moment slechts 12 mijl van het in nood verkerende schip verwijderd en zette onmiddellijk koers naar de vrachtvaarder, waarvan de bemanning, behalve de kapitein in de sloepen was gegaan. De kapitein verliet later ook het schip vanwege de verslechterende omstandigheden. Gelukkig werden de schipbreukelingen gered door de PRINSES BEATRIX van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die onderweg was naar Hoek van Holland. Bij de MARIA ALTHOFF aangekomen werd ,ondanks het zeer slechte weer, de sloep van de HUMBER gestreken en enkele bemanningsleden van de sleepboot wisten aan boord van het in nood verkerende schip te komen. Om kwart over zes 's avonds kon kapitein Groen aan het hoofdkantoor melden, dat de MARIA ALTHOFF was vastgemaakt. De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen. De Europoort sleepboot STEENBANK maakte achter op het schip vast en de BRUINVISCH, die ook ter assistentie was uitgevaren, meerde langszij af. Ter hoogte van Rood 3 werd de HUMBER afgelost door de havensleepboten KIJKDUIN en KAPELLE. Bij Schiedam namen de
havensleepboten PHOENIX en POSEIDON de taak van de STEENBANK over. De BRUINVISCH bleef langszij totdat het schip veilig was afgemeerd in de Maashaven Rotterdam.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 12 okt 2017 21:01

Bedankt voor de aanvullingen, Jan en Gert! :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Drentenier » 12 okt 2017 21:45

De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen.
En hier dan nog een tweede foto waarbij het schip toch echt naar bakboord helt :shock:
Tja...
Maria Althoff.PNG
Maria Althoff.PNG (876.02 KiB) 2566 keer bekeken
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 12 okt 2017 23:20

Scherp gezien, Hans. :-D
Daar heb ik helemaal overheen gelezen. :|
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 13 okt 2017 20:50

Zelandia bouwjaar 1883.


Zelandia.jpg
Zelandia.jpg (196.3 KiB) 2354 keer bekeken
IDNo: 1089637 Year: 1883
Name: PARADOX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 594
Country of build: GBR Builder: Millwall GD Location of yard: Blackwall
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1C-
[engine from LADY ANN of 1878, fitted 1.85] - [LD as SWILLINGTON by Wm Gilbert & Co, #2 & completed by the executors of Wm France at Millwall] - 04 ZELANDIA
wrecked Warkworth 31.10.05 [Ghent-Warkworth, ballast]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 16 okt 2017 14:28

De C.A.Bancks 1913


C.A.Banck.jpg
C.A.Banck.jpg (252.34 KiB) 2151 keer bekeken
C.A. Banck-1.jpg
C.A. Banck-1.jpg (151.04 KiB) 2151 keer bekeken
IDNo: 3007459 Year: 1913
Name: LIBRA Type: Cargo ship Flag: NOR Tons: 1838
Country of build: NOR Builder: Sorlandets Location of yard: Fevig
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
[cpl by Fredriksstad MV, Fredrikstad] - 15 GOGSJO - 19 KAPOLNA - 28 C.A.BANCK
wrecked 4nm S Ijmuiden 1.3.49 & BU Hendrik-Ido-Ambacht 8.49
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door rspeur » 16 okt 2017 16:13

Dit heeft Beeld en geluid van die stranding in 1949. Overigens is dat nogal een leeftijd. 1913 - 1949!
René
https://www.beeldengeluid.nl/en/media/9 ... -weer-vlot
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny » 16 okt 2017 16:44

Misschien dat ie daarom direct afgevoerd is?
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 16 okt 2017 17:05

Mooi René, bedankt! :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 27 okt 2017 22:32

De Feltore (1917-1930).

Feltore-1.jpg
Feltore-1.jpg (170.13 KiB) 1753 keer bekeken
Feltore-2.jpg
Feltore-2.jpg (132.29 KiB) 1753 keer bekeken
IDNo: 2215733 Year: 1917
Name: FELTORE Type: Ore carrier Flag: USA Tons: 7117
Country of build: USA Builder: Bethlehem SB Corp Location of yard: Sparrows Point
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-10
wrecked Cruz Grande 1.8.30 [Sparrows Point-Cruz Grande, ballast]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 28 okt 2017 09:47

Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
En waarom staan ze op ruim 1 na allemaal open ? Ze voer in ballast, dus 'ruimen ff geruimd door de locals' gaat hier niet op...en varen met open luiken was ook niet bepaald 'as usual'...
Aan het water te zien, lekt ze behoorlijk olie....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander » 28 okt 2017 11:35

Laat ik nou gedacht hebben, dat die luiken de voorlopers waren van het huidige laadsysteem van doosjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: .
groeten
Jan van der Pluijm

Gert Schouwstra
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 28 okt 2017 21:15

Een bijzonder bootje die Feltore. Ik lees dat ze drie ruimen had en vijf luikhoofden. In de oorlog gebouwd als erts-carrier, maar toen ze in 1917 van de Bethlehem-werf kwam werd ze ontdekt voor het transport van oorlogsmaterieel. Europa was in oorlog en er moesten o.a. locomotieven geleverd worden. Die werden tot dan altijd gedemonteerd en in onderdelen geleverd en vervolgens in Europa weer in elkaar gezet. De Feltore had zulke grote luiken dat de locomotieven in 1 keer geladen konden worden. In 1918 werd een succesvolle proefreis gedaan met 33 locomotieven, die in het ruim op rails werden geladen, met bijbehorende tenders en los materieel. Daaromheen werden strobalen ter bescherming geplaatst. Ze had ook passagiersaccomodatie, dat zie je nu niet meer op een bulkfiets.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31483
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 28 okt 2017 22:44

Waar heb je dat gelezen, Gert?
Ik ben wel benieuwd naar meer gegevens van dit schip, maar kon het nergens vinden.
Leeg naar zee met de ruimen open is, zoals Jan Vos al stelde, niet de gewoonte.
Maar mooi weer en voldoende vrijboord, die klapluiken dichtgooien en openen zal 100 jaar geleden niet zo makkelijk gegaan zijn. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Patru
Berichten: 1807
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Patru » 29 okt 2017 08:51

jdbvos schreef:
28 okt 2017 09:47
Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
De tankers "Joseph Frering" (1936, Skaraas) en "Louis Lantz" (1931, Skotaas) van WmH Müller&Co hadden ook zulke klapluiken. Deze waren er denk ik op geplaatst bij de aankoop uit Noorwegen en de verbouwing bij de Howaldtswerke in 1956 t.b.v. het ertsvervoer uit Monrovia.
Alleen de Joseph Frering had rolluiken op het ruimhoofd vóór de brug. In 1962 heb ik op dit schip gevaren.
Op deze wat wazige plaat, gemaakt bij de Hoogovens, zijn de opgeklapte luiken te zien.

Joseph Frering-4.jpg
Joseph Frering-4.jpg (44.36 KiB) 3130 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 29 okt 2017 10:41

Dank je Paul..
Idd een opvallend, niet veel gebruikt systeem, dus...
En dat in tijden dat de Ellebogen-McGregor nog volop in gebruik was.
Men experimenteerde blijkbaar al met systeemluiken.....zou die Feltore ook een Norsk produkt zijn ?
Ik heb er nog geen gegevens van gevonden, en zit net als Jos daar een beetje op te wachten...
Zou best wel eens willen weten hoe het systeem heet, en vooral: hoe dat uitgevoerd was; die middennaad afdichten zal niet eenvoudig zijn geweest, denk ik zo....
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie