Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo Arie.

Beiden de mooiste :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
c6bebd5d13367f789a383896e1848dc5.jpg
c6bebd5d13367f789a383896e1848dc5.jpg (101.77 KiB) 6125 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo,
Hier nog een mooie van de Zwarte Zee.

Groet Bob.V.
Bijlagen
Zwarte Zee foto komt van pinterest.jpg
Zwarte Zee foto komt van pinterest.jpg (246.21 KiB) 5976 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Smit & Co

Bericht door ArnoldW »

In de echte Smit kleuren is hij toch mooier, dan in het blauw en geel.
groet Arnold.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Smit & Co

Bericht door leo-shof »

Helaas is het nu vies grijs :roll:of menie rood
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze »

In mijn werkzame leven was ik betrokken bij het tekenkamerarchief van (nu Koninklijke) IHC, de erfgenamen van IHC Smit, L. Smit en J.&K. Smit.
Opvallend is dat de Zwarte Zee I, II en IV bij J.&K. zijn gebouwd en de beroemdste van allemaal de III, bij L.
Regelmatig kregen we nog verzoeken, meestal van modelbouwers, voor een algemeen plan en lijnenplan van de IV en soms ook nog van de III. Dus de archivaris wist feilloos die tekeningen uit de koker te trekken. Het zal nu allemaal wel gedigitaliseerd zijn, dus nog gemakkelijker.

In 1966 werden J.&K. en L. Smit samengevoegd tot Smit Kinderdijk, later IHC Smit, onderdeel van IHC Holland. Je kan dat wel op papier doen, maar in de harten van het personeel gaat dat niet zo snel. Het "ja, dat is maar een L.er (of J.&K.er)", lag nog bestorven op ieders lip. Zo grensden de machinefabrieken aan elkaar, dus de scheidingsmuur werd weggehaald, maar iedereen wist nog precies waar vroeger de 2 losse machinefabrieken hadden gestaan. En als je een jubileum- of afscheidspraatje hield, moest je je bijzonder goed laten informeren van welke bloedgroep hij afkomstig was, want een verspreking werd niet op prijs gesteld.
"Gelukkig" sterft zoiets vanzelf uit.

Oh ja, de Smitten in de scheepvaart en scheepsbouw, zijn allemaal verwant aan elkaar met als stamvader Fop Smit (Alblasserdam, 11 oktober 1777 – Nieuw-Lekkerland, 25 augustus 1866).

Adri
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Deze vond ik op pinterest de twee zusters toen nog in volle glorie aan de werf,
volgens mij in Singapore.

Groet Bob.V.
Bijlagen
Twee Zusjes..jpg
Twee Zusjes..jpg (172.53 KiB) 5549 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Smit & Co

Bericht door John Baar »

Leuk is dit zoek de verschillen ?
Groetjes John
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo.

Hier nog twee vergane glorie :(

Groet Bob.V.
Bijlagen
0bfb6aaa8f2e62f0ade18cd4b08a0010.jpg
0bfb6aaa8f2e62f0ade18cd4b08a0010.jpg (89.4 KiB) 5243 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Smit & Co

Bericht door ArnoldW »

Een foto van de "Maas". Geen idee of deze al op de site staat.
maas.jpg
maas.jpg (122.4 KiB) 4947 keer bekeken
Groet Arnold.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Bever van (Smit) Tak tijdens de berging van de LPG-tanker Claude september 1969 in het Engels Kanaal.

Bever-Claude-1.jpg
Bever-Claude-1.jpg (174.15 KiB) 4715 keer bekeken
Bever-Claude-2.jpg
Bever-Claude-2.jpg (177.45 KiB) 4715 keer bekeken
Owner: v.a. 1965 NV W.A.van den Tak’s Bergingsbedrijf v.a. 1972: Smit-Tak Internationale Bergingsbedrijf NV NLD Rotterdam IDNo: 5272311 Year: 1956
Name: PAVO Type: Salvage vessel Flag: VEN DWT: 406
Country of build: GBR Builder: Ferguson Bros Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
65 BEVER
BU Zwijndrecht 1.77 [Motorenbedrijf Kerkhove]

IDNo: 6711455 Year: 1967
Name: CLAUDE Type: Tanker (LPG) Flag: SWE DWT: 1588
Country of build: DEU Builder: Jos.L.Meyer Location of yard: Papenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
82 CARIBGAS 20 - 88 EUROGAS ONE - 88 WHITE STAR - 89 ANDREA CORSALI - 93 ZHE PING JI 151 - 95 ANDRAE 1 - 98 HAO XIA
deleted 17.11.11

HIER staan meer gegevens en een HR-foto.

In 1969, the small Swedish LPG tanker Claude, having collided with freighter Darlington in the Channel, was abandoned by her crew and shortly thereafter by her pilot (who supposed the crew must know what was good for them). Claude drifted under reverse power, went aground, then capsized and partially sank under tow. Refloated by Bever and moved to Fawley refinery to have a charter vessel pump off the cargo. But when one hose sprang a leak, Claude was hastily abandoned by that vessel, rupturing all the hoses and pipelines. It was only luck and the courage of a few remaining crewmen that got the valves shut before the gas cloud ignited, for a bleve could well have seriously damaged the refinery.


Plaats reactie