Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Wie weet ?

Bericht door Lemans »


Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Wie weet waarom binnenvaartschepen bijna altijd zwart geschilderd zijn?
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Wie weet ?

Bericht door peter arendz »

Goedkoper?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Teer....
Nu Tenco..

Teer (en tenco) zijn elastisch... In tegenstelling tot een zeeschip passeert een binnenschip per dag een x-tal bruggen en/of sluizen, en meert vaker af...
De verf moet dus wat krasbestendiger zijn, terwijl op de zeevaart de roestbescherming prevaleert
Teer is roestwerend én elastisch....een wrijfhoutje is dus al gauw voldoende zonder de teerlaag erg aan te tasten
Waar men wat meer licht wenste, zoals in het ruim, teer met (gekookte) lijnolie gemengd, laten drogen, en daarover silverpaint (alu-paint)
Mooie elastische bedekking, die nu ook licht reflecteert
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

De zwarte buitenkant werd op den duur wel grijs.
Voor het Ecotijdperk gebruikten we afgewerkte olie om het weer een beetje bij te kleuren. :roll:
Als je dat nu zou doen ga je als grote crimineel een zware pijp roken. :)
Maar ja toen mocht je ook nog over de reling p.... :lol:
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Dank!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Zoals we allemaal weten, is er op een schip altijd een reserveschroef aanwezig. Deze was dan niet van een (zeer dure) koperlegering, maar (meestal) van gietijzer (nodulair-, geloof ik...en soms stellitisch-)
Hier bijv van die Zwitserse boot van Pete 'Shipwis' bij topic "Foto's gezocht"
Alpina.jpg
Alpina.jpg (66.81 KiB) 5207 keer bekeken
Ik weet van maar enkele schepen die ooit onderweg de schroef verloren, én op zee de schroef vervingen...
Een grote prestatie, maar die door de veranderde bevestigingstechnieken tegenwoordig niet meer gedaan zou kunnen worden....
Is er op moderne schepen nog steeds zo'n reserveschroef ??
Ik bedoel: de schroeven zijn nu voor elk type motor zowat gestandaardiseerd, en kunnen dus op korte termijn door schroefgieterijen (alom) worden gemaakt. De noodzaak voor het meesleuren van een tijdelijke vervanger (cq eventuele gietmal) is toch eigenlijk een beetje overbodig, denk ik.....
Iemand ??

Persoonlijk heb ik die reserveschroef om genoemde redenen altijd vreemd gevonden.....incl de "kompassleutel".
De kans op geknakte laadbomen is vele malen groter, maar zie/zag je ooit een schip met een setje reservebomen ?
Een noodanker, dat kan ik begrijpen... maar een schroef ??? Waarom dan ook niet een reserveroer ?? Gezien de Windoc , een reserve-stuurhut ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Jan, een schroef kan je eigenlijk nooit op zee wisselen voor een reserve schroef.
Wat ik wel een keer meegemaakt heb op de Ommenkerk dat er een sleepboot in Amsterdam op de nog draaiende schroef klapte.
Twee schroefbladen volledig naar de kloten en de sleepboot zwaar beschadigd.
Ik denk dat de meeste schade aan schroeven niet op zee ontstaat maar in havens.
Het is dan gemakkelijk als je dan een reserve schroef bij je hebt want hoe kom je anders zo gauw aan een nieuwe schroef.
Overvliegen lijkt mij onmogelijk voor een flinke schroef.
Aan de andere kant, hoe vaak heb je grote schade aan een schroef?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------
hoe vaak heb je grote schade aan een schroef?
Niet zo vaak, maar als het zover is, is even dokken - of, als dat eenvoudig kan, kroppen - en een reserveschroef erachter hangen een fluitje van een cent. De kosten van een gietijzeren schroef vallen in het niet bij de kosten van het tijdverlies als je op een nieuwe schroef moet gaan liggen wachten. Op andere schepen heb ik er nooit op gelet, maar grote tankers hadden zonder uitzondering ook een extra schroefas aan boord, een voornaam item op de checklist van mijn inspectie omdat dat materiaal veel geld waard was. Zo was ook het item: "Spare propeller cast or bronze?" een belangrijk punt. Een enkele keer kwam ik toch wel een bronzen reserveschroef tegen. Uit eentje - ergens in Griekenland - had iemand alvast een klein monstertje gezaagd. :-D Maar de Taiwanezen waren erg blij als ik op mijn rapport vermeldde dat er een spare tailshaft aan boord was, een bronze spare propeller, bronze decklines en bronze pump casings. Mooi hoor, als daar zomaar 50 of 60 ton nikkel-aluminium-brons aan dek lag. :shock:
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Zelf heb ik het in de winter 1962/1963 op de Papendrecht meegemaakt dat we de schroef in het ijs in de Ooostzee kapot hebben
geslagen.Uiteinden van de bladen waren krom, met een sleepboot door het Kielerkanaal getrokken en op de
Noordzee met veel gehobbel en gerammel alleen doorgestoomd naar Vlissingen om de schroef te wisselen.
We hadden een reserveschroef achter op de poop liggen, of het brons of gietijzer was weet ik niet meer.
In Vlissingen was het ballast pompen in het voorschip, kontje omhoog en schroef verwisselen.Daarna de reis
hervatten. Ik ben zelf na 13 maanden in Vlissingen afgemonsterd.


Plaats reactie