Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 30 okt 2017 20:17

Er schijnt nu een verzorgingsteam aan boord te zijn om de zeezieke bemanning bij te staan.
Uit doorgaans toch wel betrouwbare bron. :wink:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185453/Vr ... -Waddenzee
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer » 31 okt 2017 01:59

Toch vreemd. Als een schip aan de grond zit, zit er geen of nauwelijks nog beweging in en is de zeeziekte snel over. Bestaat zo'n bemanning tegenwoordig alleen maar uit watjes?

Groeten, K.Brouwer

v+d
Berichten: 4825
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d » 31 okt 2017 08:56

Koert, jij zegt het maar ik vraag mij dat eerlijk gezegd ook af.
Nu zal, als alles uitgevallen is, het wel geen pretje zijn op zo'n doodschip en rollen zal het ding wel niet veel meer.
Waarschijnlijk zit er toch wel beweging in of ze zijn echt koud en angstig, je weet maar nooit.
We liepen ooit eens met zo'n tanker in het ijs tegen een voorligger op, ook een tanker, je staat er echt van te kijken hoeveel mensen dan toch anders reageren als verwacht en voor getraind.
Dat trainen viel in onze tijd overigens wel mee, een beetje klooien met mooi weer in een sloepje en een brandweercursus bij de ROTEB in Rotjeknor.
Ik ben, achteraf, toch wel blij dat het nooit echt spannend is geworden , wij hadden een kurkenzwemvestje en geen overlevingspakken.
Zeker ben ik er ook niet van, dat alle sloepen wel bruikbaar zouden zijn en of onze, toen der tijd rode, Chinezen wel alles begrepen weet helemaal niemand :lol:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5750
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 31 okt 2017 10:20

Je hebt "doeners" en je hebt "bevriezers" en je hebt "vluchters", heb ik dat fenomeen altijd genoemd
De doeners zijn de mensen die een fractie van een seconde de situatie inschatten, en reageren daar meteen op, en je hebt mensen die stokstijf blijven staan... De vluchters zijn weg, maar komen doorgaans wel terug; het is nou eenmaal een primaire reactie totdat de rede weer ingrijpt...
Die bevriezer kan dan nog weer in 2 groepen worden geclassificeerd: de ene deinst als verlamd achteruit en kan niets doen, en de tweede groep komt door een roep van een doener of het zien van de doener tot z'n positieven en 'doet' mee.
En de doener bij 1 incident kan de bevriezer zijn bij een 2e.
In de calamiteiten waarbij ik betrokken ben geweest was ik een doener...bij eentje op de centrale was ik een eerstegroeper van die bevriezers, moet ik bekennen: ik wist eventjes werkelijk niet wat er gebeurde.
Dat 'doen' of 'bevriezen' is bijna niet te voorspellen: elke situatie is een nieuwe uitdaging (zal ik maar zeggen)

Maar een collectief bevriezen vanwege een gronding is volledig nieuw voor mij, en zal wel weer een verplichte actie worden van overheden om in te kunnen grijpen: zeelui: da's immers het laagste allooi, die vooral van de drank en sigaretten moeten worden gehouden, die jaarlijks door overheden moeten worden getraind om enig vakmanschap te verkrijgen zodat ze buiten het zicht van deskundige overheden op oceanen niet tegen elkaar caramboleren, en die middels strenge controles van de drugstransporten moeten worden gehouden, en nu dus ook bij calamiteiten gepamperd moeten worden als zaken een beetje misgaan.... :?

...dat er nog niet een gecertificeerd bedrijf aan boord is gezet om de mk over te nemen.... :shock: :shock:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door renirie » 31 okt 2017 15:24

Containerschip de Demeter van duitse eigenaar onder nigeriaanse vlag gekaapt onder nigeriaanse kust.
Zes bemanningsleden waaronder de kaptein gegijzeld.

Info van vesseltracker

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny » 31 okt 2017 15:36

Dat van je doeners enz klopt, in het Engels spreek je over de drie F's.
Fight
Flight
Freeze

En je kan slecht inschatten wie je bent..
Eea hangt ook af van de bekendheid met de materie waarmee je te maken hebt.
Leuk voorbeeld in de onderstaande jijbuis.
https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI

Zelf ben ik een doener over het algemeen.
Vorig jaar met de kermis hier op het dorp dacht een half dronken droppie onder mijn rok mij in mijn kruis te grijpen..
Die vond zichzelf terug onder de viskraam...
Mijn lief had waarschijnlijk bevroren..

Ik heb ooit ook eens met een brandende plastic 5l kan benzine in mijn handen gestaan, die schoot door een terugslag in de brand. (heel verhaal, maar ik weet iets van motoren en techniek)
Ipv los te laten en weg te hollen ben ik walmend en rookmelders ontwijkend naar buiten gewandeld.
De kan op de stoep gezet en gewacht tot iemand anders een brandblusser had gevonden..

Ik kan me niet heugen dat ik ooit op moment zelf in paniek ben geraakt.
Wel na afloop trillen en huilbuien..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Martinus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Martinus » 01 nov 2017 13:57

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1001924 ... en-vergaan
Turks schip vermist in de Zwarte Zee

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 01 nov 2017 23:42

Kabels van 1,5 kilometer moeten vastgelopen vrachtschip lostrekken

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185566/Ka ... lostrekken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 02 nov 2017 09:23

Vastgelopen schip in Duits Waddengebied is losgetrokken

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185588/Va ... sgetrokken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

TonyfH
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door TonyfH » 02 nov 2017 09:31

En voor degenen die Duits kunnen lezen:

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... og416.html

Een hele rij berichten over deze stranding.

Teun.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2174
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko » 02 nov 2017 10:38

Dus als je nog een beetje oudijzer zoekt.
. Die beiden Anker, die am Sonntag im Orkan nicht hielten, wurden über Bord geworfen, um das Schleppmanöver nicht zu behindern

Groet
Hans
.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13327
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 02 nov 2017 23:31

Höegh Traveller transports out-of-gauge cargo from Germany to Australia

Recently Höegh Autoliners was asked to transport the first two of four Bombardier trams from Germany to Australia for the extension of the Gold Coast Light Rail System (GCLR).
H 1.jpg
H 1.jpg (70.02 KiB) 924 keer bekeken
Caption: Bombardier trams discharged from Höegh Traveller - Image courtesy of Höegh Autoliners.

The project involves extending the northern line of the GCLR system to connect with the main Brisbane to Gold Coast train line ahead of the 2018 Commonwealth Games.
DB Schenker, global freight forwarder tasked to handle Bombardier’s logistic operations, in turn chose Höegh Autoliners to provide the ocean transportation with their experience in handling out-of-gauge cargo and providing customised RoRo solutions.
H 2.jpg
H 2.jpg (95.97 KiB) 924 keer bekeken
Caption: 34.5m long trams on board the vessel - Image courtesy of Höegh Autoliners.

With each tram comprising of a length of 43.5 metres, this presented a challenge, as the units could not be placed on a single roll-trailer, which has a maximum length of 24.4 metres.
Geir Paulsen, Global Breakbulk Operation Manager says, “We came up with a unique solution – the extended rolltrailer concept – which involves placing two railed rolltrailers in front of each other and connecting them with our Höegh Bridge. These have been tested and approved and the prototype was used for this operation”
Geir continues, "The railcars were loaded on a special truck trailer at the factory in Austria and driven directly on board Höegh Traveller in Bremerhaven. On board the vessel, the trams were pulled from the 50 metre long truck trailer to the extended rolltrailer concept.”
H 3.jpg
H 3.jpg (98.86 KiB) 924 keer bekeken
Caption: Höegh Bridge used to load trams from roll trailer to truck trailer - Image courtesy of Höegh Autoliners.

Breaking a record, this was the first time a tram of this size has been loaded in one piece on a RoRo vessel. The railcars were successfully discharged in Brisbane following their six-week, 14 000 nautical mile sea journey.
Geir continues, “With the success of this shipment it proves that our development in customised solutions offer higher quality and less risk for new types of cargo which would not have normally been loaded on a RoRo vessel in the past.”

Source: Höegh Autoliners
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13327
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 08 nov 2017 21:30

Bond wil naar rechter omdat Boskalis van Nederlanders af wil
fair.jpg
fair.jpg (57.58 KiB) 719 keer bekeken
foto Wikimedia Commons ©
Boskalis is van plan de bemanningen van vijf van zijn ( FAIRMOUNT ) schepen te vervangen door goedkopere krachten uit lagelonenlanden. Vakbond FNV Nautilus heeft gedreigd naar de rechter te stappen om dit te voorkomen.
Het gaat om ruim twintig bemanningsleden van Fairmount Marine, de zeesleep-divisie van het Papendrechtse maritieme bedrijf.
Boskalis rapporteerde in maart een verlies over 2016 van 563 miljoen euro, na een jaar eerder nog een winst van 440 miljoen te hebben geboekt. Het bedrijf had last van de malaise in de olie- en gassector en kondigde maatregelen aan.
In mei maakte Boskalis bekend 230 banen te schrappen op het hoofdkantoor.
Volgens een woordvoerder van Boskalis is afgewacht of de markt zich zou herstellen, maar nu dat onvoldoende is gebeurd, wordt de reorganisatie bij Fairmount Marine doorgezet.
Hij benadrukt dat de OR akkoord is en dat er 'zorgvuldig en netjes' wordt omgegaan met de betrokken medewerkers.
FNV Nautilus zegt dat de OR nooit de informatie gekregen heeft waar het reorganisatieplan op gebaseerd is. De vakbond gaat Boskalis opnieuw vragen om die documenten.
Boskalis op zijn beurt heeft de vakbond uitgenodigd om het hoe en waarom van de reorganisatie uit te leggen.
Source : RTV Rijnmond.
Afbeelding

Jancorjoh
Berichten: 667
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 13 nov 2017 20:49

PHOTOS: Stricken Kea Trader Breaks in Two Off New Caledonia
DOgjnOlWsAEcrpY-1.jpg
DOgjnOlWsAEcrpY-1.jpg (80.37 KiB) 540 keer bekeken
November 13, 2017 by Mike Schuler
kea trader breaks in half
The 2017-built MV Kea Trader seen broken in two off New Caledonia.

Severe weather in the South Pacific has caused the grounded Kea Trader to break in two over the weekend, further complicating an already difficult salvage operation that is now in its fifth month.

The Maltese-flagged MV Kea Trader was just a few months old when it ran aground on Durand Reef in New Caledonia on July 12, and it has remained stuck there ever since. Several attempts to refloat the vessel have been unsuccessful.

Last month, the owner of the vessel, Lomar Shipping, declared the ship a total loss and said it would have to be scrapped.

Although crews were able to remove the the bulk of the fuel and cargo on board, the vessel still contains an unspecified amount of residual oil and about 100 containers below deck.

Authorities said a few containers were lost overboard when it broke up over the weekend.

According to officials all salvage personnel had been evacuated from the ship in anticipation of the severe weather.

The cause grounding is still under investigation.
DOgjnOrW4AAERz8.jpg
DOgjnOrW4AAERz8.jpg (36.77 KiB) 540 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13327
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 14 nov 2017 20:00

Kawasaki Heavy Industries seeks anchor for shipbuilding unit in China

Kawasaki Heavy Industries is dramatically overhauling its traditional shipbuilding business, shifting a large part of commercial shipbuilding to China in what could be a model for other ailing Japanese shipbuilders.
The main goal of Kawasaki's reorganization is to make better use of its shipyard in China, which is larger than its facilities in Japan, and better laid out, allowing for more efficient shipbuilding. Domestic production will be reduced to around 25% from 40%, with China picking up the rest.
kaw.jpg
kaw.jpg (145.74 KiB) 383 keer bekeken
Located in a vast area along the Yangtze River in Nantong, Jiangsu Province about 130km from Shanghai, is Nantong Cosco KHI Ship Engineering, or Nacks, a 50-50 joint venture between China Cosco Shipping and Kawasaki Heavy.
Nacks has a proven track record of building state-of-the-art car carriers and other ships. It has built more than 100 ships since its inception in 1995, including China's first super-large tankers and large container vessels.

Shipbuilding processes are arranged according to workflow, from the delivery, cutting and processing of steel plates to parts manufacturing, assembly and coating of hull blocks and welding at the docks.
Nacks' clean layout is a marked contrast to Japanese shipyards, where processes are often separate from one another as equipment has been added gradually in confined spaces.
Nacks' productivity is symbolized by the assembly yard next to a 500-meter dock, where super-large hull blocks are assembled in a large area about the size of a dock 80 meters wide. The blocks are then loaded into the hull space using two portal cranes.

"We can speed up the overall shipbuilding time by increasing the workload outside the dock," said Masakazu Kusuyama, vice president of Nacks.

Kawasaki Heavy was founded in 1878, when Shozo Kawasaki opened a shipyard in Tokyo's Tsukiji district, which is famous today for its fish market and sushi restaurants.
Japan once accounted for half of the tonnage of global shipbuilding, but now accounts for only about 20%. Only a few attempts have been made to move production overseas, unlike other industries, due to the fact that Japan's shipping-related industries are knit closely together in "clusters," including marine equipment manufacturers, steelmakers and financial institutions that provide the funding. But that may need to change if the industry is to survive and succeed.

Source: NIKKEI
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13327
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 14 nov 2017 20:01

Tsakos Energy Navigation (TEN) announces completion of 15-vessel newbuilding program

TEN, Ltd. (TEN) (NYSE: TNP) today reported the delivery of the ice-class Aframax tanker Bergen TS, the last in the 15-vessel, pre-employed on long-term business, growth program, which increased the size of TEN's fleet by 30% over the last 18 months.
ten.jpg
ten.jpg (71.03 KiB) 383 keer bekeken
Caption: Crude oil tanker Bergen TS - Image courtesy of Adi Man/Shipspotting

With 65 vessels fully operational, the fleet's minimum revenue backlog comes to $1.3 billion with average contract duration of 2.5 years.
"With the largest growth in the Company's history, successfully and timely completed, TEN is well positioned to take advantage of market opportunities as they will appear," Mr. Nikolas P. Tsakos, President & CEO of TEN stated. "The fully employed renewal program is expected to significantly contribute to TEN's bottom line and solidify the fleet's income visibility and cash generation from now and into the future," Mr. Tsakos concluded.
ten2.jpg
ten2.jpg (67.44 KiB) 383 keer bekeken
Source: TEN
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten