Scheepvaartfoto's diversen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Die telegraaf zou misschien ook gebruikt kunnen zijn als brandalarm en het sluiten van de waterdichte schotten.
Maar "Klar Schotten" lijkt me dan niet zo urgent...
Het blijft voor mij nog een raadsel, misschien komen we er nog uit.
Maar "Klar Schotten" lijkt me dan niet zo urgent...
Het blijft voor mij nog een raadsel, misschien komen we er nog uit.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
De kabellegger Retriever 1961, een fraai jacht!
IDNo: 5293494 Year: 1961
Name: RETRIEVER Type: Cable ship Flag: GBR Tons: 4218
Country of build: GBR Builder: Cammell, Laird & Co Location of yard: Birkenhead
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2DE-15
95 RIEVER
BU Alang 17.4.95
IDNo: 5293494 Year: 1961
Name: RETRIEVER Type: Cable ship Flag: GBR Tons: 4218
Country of build: GBR Builder: Cammell, Laird & Co Location of yard: Birkenhead
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2DE-15
95 RIEVER
BU Alang 17.4.95
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Almirante Saldanha, schoolschip en daarna hydrografisch onderzoeksschip van de Braziliaanse marine.
Gebouwd in GB, werf Vickers Armstrong Ltd., als viermast schoener zeilschip met dieselmotor. 19 Zeilen. Tewaterlating 1933
Bron: http://www.naval.com.br/ngb/A/A044/A044.htm 1964: 1990 verlaten:
Gebouwd in GB, werf Vickers Armstrong Ltd., als viermast schoener zeilschip met dieselmotor. 19 Zeilen. Tewaterlating 1933
Bron: http://www.naval.com.br/ngb/A/A044/A044.htm 1964: 1990 verlaten:
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Jammer van zo'n trots schip.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Custódio de Mello 1954 - 2002
Gebouwd door Ishikawajima Heavy Industries Co. Ltd, Tokio, Japan
Troepentransportschip
Voortstuwing 2 ketels Foster-Wheeler/Ishikawajima a 350º C, 2 stoomturbines Ishikawajima, 4.800 shp, 2 assen.
Bemanning 127, vervoerde troepen 497, of 1.972 voor korte periode.
Op het eerste gezicht leek het schip op een conventioneel vrachtschip. Bron: http://www.naval.com.br/ngb/C/C117/C117.htm
Gebouwd door Ishikawajima Heavy Industries Co. Ltd, Tokio, Japan
Troepentransportschip
Voortstuwing 2 ketels Foster-Wheeler/Ishikawajima a 350º C, 2 stoomturbines Ishikawajima, 4.800 shp, 2 assen.
Bemanning 127, vervoerde troepen 497, of 1.972 voor korte periode.
Op het eerste gezicht leek het schip op een conventioneel vrachtschip. Bron: http://www.naval.com.br/ngb/C/C117/C117.htm
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik vraag me af waar ze mee bezig zijn op deze boot.
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hallo Jos,
Ik heb even gegoogeld met die foto en daar kwam onderstaande uit:
Het schijnt een kettingboot te zijn met de volgende verklarende tekst:
Kettingsleepboot, kettingboot:
Soort sleepboot, die zich aan een, op de bodem van het vaarwater liggende, ketting voorttrekt.
Ter informatie: deze vorm van slepen is in Nederland in de 19de eeuw beperkt in gebruik geweest. Kettingboten voeren onder andere op de Zuiderzee om zeeschepen langs Pampus te trekken, tussen Rotterdam en Lobith (tot ca. 1873) en het kanaal Gent naar Terneuzen (tot 1869). Eind 20ste eeuw voeren er alleen in Frankrijk nog kettingboten (Toueur in het Frans). De eerste kettingboten werden door een paardentredmolen bewogen, de laatsten veelal door electromotoren.
Deze kettingboot zal dus, zo te zien, wel door een stoommachine aangedreven worden.
Ik heb even gegoogeld met die foto en daar kwam onderstaande uit:
Het schijnt een kettingboot te zijn met de volgende verklarende tekst:
Kettingsleepboot, kettingboot:
Soort sleepboot, die zich aan een, op de bodem van het vaarwater liggende, ketting voorttrekt.
Ter informatie: deze vorm van slepen is in Nederland in de 19de eeuw beperkt in gebruik geweest. Kettingboten voeren onder andere op de Zuiderzee om zeeschepen langs Pampus te trekken, tussen Rotterdam en Lobith (tot ca. 1873) en het kanaal Gent naar Terneuzen (tot 1869). Eind 20ste eeuw voeren er alleen in Frankrijk nog kettingboten (Toueur in het Frans). De eerste kettingboten werden door een paardentredmolen bewogen, de laatsten veelal door electromotoren.
Deze kettingboot zal dus, zo te zien, wel door een stoommachine aangedreven worden.
Groet,
Hans
Hans
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik dacht eerst dat de boot beide oevers dichter bij elkaar wilde trekken zodat er een kortere en dus goedkopere brug gebouwd kon worden
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Er varen nog steeds kettingslepers op de Franse kanalen, ze trekken op bepaalde trajecten recreatiebootjes en binnenvaartschepen door de tunnels.
En er gaat ook nog wel eens iets verkeerd, op YouTube is er wel iets van te vinden. Zoekwoorden: Toueur, kettingsleper, Franse kanalen en tunnels.
In de tunnel zit aan het plafond een leiding die spanning voert voor de op het schip geplaatste motoren. Hoewel je de motor van je schip niet mag gebruiken i.v.m. de rook die slecht uit de tunnels trekt, blijkt het soms wel verstandig je motor (stiekem) stand-by te houden.
Soms bij een lange sleep, en een schipper die het niet helemaal begrijpt, wordt het achterliggende schip strak tegen de kanaal wand getrokken of nog erger in het remmingswerk net voor de tunnel.
Het samenstellen van een sleep is soms een langdurig karwei.
En er gaat ook nog wel eens iets verkeerd, op YouTube is er wel iets van te vinden. Zoekwoorden: Toueur, kettingsleper, Franse kanalen en tunnels.
In de tunnel zit aan het plafond een leiding die spanning voert voor de op het schip geplaatste motoren. Hoewel je de motor van je schip niet mag gebruiken i.v.m. de rook die slecht uit de tunnels trekt, blijkt het soms wel verstandig je motor (stiekem) stand-by te houden.
Soms bij een lange sleep, en een schipper die het niet helemaal begrijpt, wordt het achterliggende schip strak tegen de kanaal wand getrokken of nog erger in het remmingswerk net voor de tunnel.
Het samenstellen van een sleep is soms een langdurig karwei.