Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Da Silva schreef: 25 sep 2017 17:49 Heeft waarschijnlijk haar geld wel opgebracht.
TOMINI-TEXEL-ex KAMERLING ONNES-(LIB-EC2SC1-(1943-KRL)-(TRITON)-1545.jpg
Ik heb bij Triton prima gevaren, op de Goeree, de Walcheren en de Voorne, dit waren bulkfietsen.
Kreeg daar 17% tantième per jaar (winstdeling) dus toen het in 1970 HBT werd had ik het daar wel bekeken. :(

De Tomini.

Tomini.jpg
Tomini.jpg (128.9 KiB) 7918 keer bekeken
En nogmaals de Texel

Texel.jpg
Texel.jpg (120.25 KiB) 7918 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Malabar 1943

Malabar.jpg
Malabar.jpg (128.93 KiB) 7749 keer bekeken
IDNo: 1169814 Year: 1943
Name: SAMDEE Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: Jones Construction Location of yard: Brunswick
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 MALABAR - 61 OMONIA
BU Hirao 8.67
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Malabar 1943
Het blijven facinerende schepen.....misschien slechts voor onze generatie??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Liberty "Ridgefield".


Ridgefield-1.jpg
Ridgefield-1.jpg (109.08 KiB) 7496 keer bekeken
Ridgefield-2.jpg
Ridgefield-2.jpg (128.79 KiB) 7496 keer bekeken
IDNo: 2247162 Year: 1945
Name: JAMES A.BUTTS Type: Cargo ship Flag: USA DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: New England Location of yard: Portland (West)
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 LONE STAR STATE - 55 ANNISTON - 57 CALDWELL - 58 RIDGEFIELD
wrecked 19.18N/81.50W 18.12.62 [Maracaibo-US Gulf ports, ballast]
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva »

Jos, dit is ook weer een mooie (mooi van lelijkheid misschien). Voor mij blijven het toch hele bijzondere schepen.

Grt.

Mario
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Mario, mooi van eenvoud wellicht? Meer heb je niet nodig om spullen van A naar B te brengen :wink:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door gerard tenerife »

Harry G Hogeboom schreef :
Het blijven facinerende schepen.....misschien slechts voor onze generatie??
Voor mij zeker, ik heb er op gevaren en ken de history, maar voor mijn kinderen en kleinkinderen is het een boot en niet eens zo,n mooie, die gaan liever met en Cruiseliner :(

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos »

Het hele 'plaatje' van alle omstandigheden rondom de V's en de L's is naar mijn mening verantwoordelijk voor de emoties rondom deze schepen....
Waarom ze werden gebouwd, weten we allemaal...en hoe ze voeren met een bij elkaar gebrachte mengelmoes aan bemanning, weten we ook...
Alle konvooien met alle strijd en de verliezen, is ook bekend...
Er zijn gewoon in de hele historie geen andere scheepstypes doe zoveel hebben meegemaakt, én hebben bereikt.
Vroegere schepen die nu nog steeds tot de verbeelding spreken waren de Linieschepen, de OI-vaarders, en de windjammers als de klippers...
De hele automatisering is op L's en V's schoorvoetend begonnen, en de technische sprongen die werden gemaakt (aan beide zijden), zijn alleen al respect afdwingend....
Ook de jongere generaties met weliswaar andere-, zo niet het ontbreken ervan-, gevoelens over schepen, zullen dit soort feiten toch erkennen...
Ook voor hen zal er bewondering zijn voor de snelle bouw van die schepen die eerder in uren valt uit te drukken dan de gebruikelijke maanden, de omstandigheden waaronder ze opereerden, wat ze zowel in- als ná de oorlog hebben bereikt, de tragiek van die 'battle of the Atlantic', de lange diensttijd die veel van die schepen hadden...
Dergelijke zaken zullen nog lang tot de verbeelding spreken, denk ik
Zo langzaam aan zijn er weinig mensen meer op dit forum die zelf nog voeren in die tijd, maar wij hebben nog met dergelijke mensen gevaren, en gepraat...sterker nog: sommigen hebben nog op dergelijke schepen gevaren... (ik niet, overigens: mijn oudste schip (afgezien van pa's schip) was de Karakorum van '58...

Tijden veranderen, en zelfs oorlogen worden vergeten... Wie in NL -afgezien van ons- weet nu nog van de gevallen NLse zeelui in WW1...??
Nu wordt de WW2 nog breeduit herdacht, maar als er wéér een oorlog uitbreekt, verwatert eveneens die WW2....

Maar vanuit historisch oogpunt betreffende ontwikkelingen, zal de WW2, naast de wapentechnologie, L en de V nog lang te boek staan als de grote start van snelle ontwikkelingen. De Bailey-boards, de 1e radars, de (spraak-)radio-communicatie, om maar eens iets te noemen...
En die L's en V's waren qua ontwerp snoepjes, tóch ?? Nog lang is het rompmodel in aangepaste (schaalvergroting) vorm gebruikt

Mijn idee hoor....
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva »

Zeker eenvoudig waren ze ook. De "liefde"voor deze schepen heeft ook met onze leeftijd te maken en met de geschiedenis , dat is zeer juist. Ik ben bij W.F. op verschillende aan boord geweest. In die tijd voeren er nog genoeg rond. Of het voor de opvarenden, ook van die fantastische schepen waren durf ik niet te zeggen. Het zullen van mij wel valse sentimenten zijn.
Zaterdag was ik in Lelystad nog in het Luchtvaartmuseum "Aviodrome". Er staat daar binnen een hele mooie Lockheed Constellation en een "Dakota". Ik heb in mijn werk, de nadagen van die toestellen nog meegemaakt. Prachtig vindt iedereen die, maar toen ik die lekbakken onder de motoren zag staan wist ik het weer. Een DC 8 of Boeing 707 was toch prettiger om aan te werken. En vermoedelijk is het met deze schepen ook zo. Ondanks alles, ik vind ze prachtig. Zo'n SD-14 was ook simpel, maar voor mij als leek, was dat het toch net niet.

Grt.

Mario.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Liberty's...
nooit op gevaren, maar je kwam ze vroeger nog vaak in het wild tegen. :wink:
Met slecht weer gierden ze als een dronken zeeman, om maar een voor Kombuispraat toepasselijke vergelijking te maken.
Met pijn en moeite werden er nog 10 knoopjes uitgeperst.
Het liefst zo dicht mogelijk passeren om alles uitgebreid te kunnen bekijken.
Dan kwam er soms een morsig mannetje op de brugvleugel kijken die vaak niet eens de moeite nam om terug te zwaaien.
Tja, als zo'n grote tanker met 17 knoopjes voorbij komt stuiven en daar ergens boven op de brugvleugel een of andere rare knakker staat te zwaaien.... :)
Oude versleten werkpaarden waren het en ik was toch maar blij op een moderne tanker te varen.
Op de PG-route kwamen we toen ook regelmatig Amerikaanse speedvictories tegen, in mijn herinnering voeren ze altijd leeg met de schroef gedeeltelijk boven water en altijd Full Speed.
Maar ik heb toch een zwak voor de Good Old Liberty. :wink:


Plaats reactie