Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alles wat wij hierover kunnen lezen staat op internet,
Dat is immers prachtig? Vroeger wist je niks en moest je alles uit een blaadje halen dat een keer per maand of zo verscheen. Nu kun je alle ontwikkelingen volgen. Is wel wat leeswerk, maar dat heb ik er graag voor over. Ik volg het zoveel mogelijk. Waarom bouwen ze zo? Wat zijn de vernieuwingen? Waar gaat het heen? Hoe zit het met de ontwikkeling van onbemande schepen? Hoe krijgen ze het brandstofverbruik steeds verder naar beneden? Als ik lees dat ze een snelheid van 12 knopen voor die Egbert Wagenborg ruim voldoende vinden, dan begrijp ik dat en zie ik de parallellen met vroeger, toen ze bij Wagenborg zo innovatief waren om de Balticborg en de Bothniaborg te bouwen, twee houtslepers die een herleving betekenden, of liever: die doorborduurden op de houtslepers van Vinke Houtvaart die ten onder waren gegaan aan de concurrentie van de kleine handelsvaart. Ook die schepen hadden nauwelijks vermogen en terecht. Een dag of tien liggen laden en soms drie weken lossen in Engeland, dus waarom zou je dan met een pleurisgang dat stukkie gaan varen? Die relatief lage snelheid van dit nieuwe schip is een weloverwogen beslissing.
Maar dat kunnen we immers allemaal lezen en volgen en met onze eigen vakkennis beoordelen - vooropgesteld dat we die die door de jaren heen voldoende hebben bijgehouden - en er vervolgens een mening over geven? Dat zal lang niet iedereen interesseren en in dat geval is het beter om je buiten de discussie te houden. Vergelijken met vroeger heeft geen enkel nut. Bekijk het heden en beoordeel het heden. Probeer het te begrijpen. Niets gebeurt in de scheepvaart zomaar zonder reden.

Ik vind Facebook geen innovatie. Ik heb er weinig of niets te zoeken omdat het voor mij niets toevoegt. Ik heb wel een account, maar alleen om wat mensen te kunnen volgen. Kinderen, kleinkinderen, wat kennissen. Ik mis er niets. Ik geef de voorkeur aan dit forum dat ik een zeer warm hart toedraag en ik wil graag mijn steentje proberen bij te dragen om het in leven te houden. Er is meer op de zeven zeeën dan de KPM, het Potje van mijn Tante en slooptankers waar ik nog vele pagina's mee zou kunnen vullen. Met mooie verhalen van vroeger. :wink:

--------------

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------Afbeelding

De hoofdmotor van de EGBERT WAGENBORG is een MAK 6 M32C.
Volgens opgave van Wagenborg levert die 2999 kW bij 1500 rpm. Bij een snelheid van 11,5 knoop wordt het verbruik opgegeven als 8 ton HFO per etmaal. Ik neem aan dat dit dan bij een belasting van 85% is en verder wordt aangegeven dat dit is bij vlakke zee, geen stroom, windkracht 2 bft, een maximum temperatuur van het buitenboordswater van 29°C en de asgenerator ingeschakeld.
Als het inderdaad 85% vermogen is - dus, pakweg, 2500 kW - dan komt dit neer op een specifiek brandstofverbruik van ongeveer 135 g/kWh. Dat lijkt me wel heel erg weinig.
MAK geeft voor een belasting van 85% zelf een verbruik van 176 g/kWh op, wat neerkomt op 10,5 ton/etmaal. Dus hoeveel vermogen moet dat schip dan draaien om aan die 135 gram te komen en tóch die snelheid van 11,5 knoop te halen?
Het is mij niet recht duidelijk. Maar ik ben dus een in brandstofverbruik geïnteresseerd nauticus en geen technicus. Het verschil moet er volgens mij in zitten dat hij met weinig vermogen toch die snelheid kan halen - onder die gunstige omstandigheden zoals aangegeven, dat spreekt.
De EasyMax is een innovatief eigen scheepsontwerp, waarbij de kunst van het weglaten is toegepast. Met enkel essentiële scheepsuitrusting, te kijken naar beladingsmogelijkheden en de accommodatie in het voorschip te verwerken, is een goedkoop en lichtgewicht schip ontstaan. Met een indrukwekkend laadvermogen van 14.300 ton en een ruimvolume van 625.000 cft verbreekt de EasyMax alle records van vergelijkbare schepen die ooit zijn gebouwd in Noord-Nederland. De zeer lage weerstand door een optimale rompvorm, zowel boven als onder water, resulteert in een brandstofverbruik van slechts 9 t/d bij 11 knopen. Dit maakt de EasyMax wereldkampioen efficiëntie en duurzaamheid in haar scheepsklasse. EasyMax heeft een netwerk waarop meeste systemen benaderbaar zijn vanaf diverse plaatsen aan boord. Ook zijn systemen bereikbaar vanaf de wal voor diagnostisering of storingshulp. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten, minimale down-time en betrouwbaardere dienstverlening. Met de EasyMax introduceert Wagenborg de nieuwe standaard voor duurzaam ondernemen in de Nederlandse zeescheepvaartsector.
Ik kan nergens het aantal bemanningsleden vinden, maar ik denk dat dat met 8 man wel bekeken zal zijn en daar sleur je dan 14.000 ton lading mee over zee. Vroeger, toen geluk nog heel gewoon was, hadden we voor 10.000 ton toch wel een mannetje of veertig nodig. Dat is iets wat mij telkens weer treft. Ik bekijk dagelijks de foto's die Ruud Coster plaatst van schepen in IJmuiden en het Noorzeekanaal. Ik vind het dan leuk om het deadweight van die schepen te schatten en ik ben zo blij als een kind als ik het dan keer op keer precies goed blijk te hebben. Een onschuldige afwijking. :-D
Maar als ik dan in het topic "Mooie vrachtschepen" die schepen van vroeger zie, met al die luikhoofden en bomen en zware spieren en een opbouw van hier tot gunter, dan denk ik ook vaak: hoe was het in godsnaam mogelijk dat we zoveel schip en zoveel mensen nodig hadden om zo'n klein beetje lading over zee te brengen.
Woonde ik nog in Holland, dan zou ik met mijn petje in de hand bij Wagenborg gaan vragen of ik alsjeblieft een reisje met dat schip mee zou mogen. :oops:
-------------
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Ahoy schipper,

We moeten met al die optimistische brandstofverbruik cijfers, gewichten en snelheden wel een beetje oppassen natuurlijk, in de praktijk zal moeten blijken wat er van klopt.
Ik heb, aan het eind van mijn diensttijd als machinefabrikant, veel gewerkt voor projecten die met subsidie uit Brussel tot stand kwamen.
Die subsidie kon aardig oplopen als iets als nieuw en innovatief voorgesteld werd er waren(of zijn) speciale bureaus voor om zo'n project optimaal te begeleiden wat het financiële betreft.
Zelf stond ik er van te kijken hoeveel techniek er in een nieuw jasje gestoken kon worden om de Brusselaars het bos in te sturen.
We zullen er verder niet over uitweiden omdat dat zelfs nu nog gevoelig ligt.
Juichende kritieken en hoge productiecijfers, er werd soms echt wat bereikt en gewonnen maar even zo vaak viel het een beetje tegen.
Wagenborg steekt haar nek uit en dat is prima en zal ook moeten om te kunnen overleven in die sector.

Als ik dan lees dat anderen het zoeken in goedkoper personeel dan denk ik dat juist dat de verkeerde weg is, immers dat personeel zal beter opgeleid moeten worden en daarna moeten ze beter betaald worden en zo gaat het dan maar door. Daar is dus niet zoveel te winnen vooral niet omdat er maar weinig personeel aan boord is en dat steeds minder gaat worden.

Toen ik mijn machinefabriekje begon staken we een bepaald aantal machines in elkaar met 15 man, dat was in de jaren zeventig.
Wij kochten als een van de eerste in onze omgeving een cad/cam systeem en gaven al onze aandacht aan slim en slank produceren.
Aan onze machines zat echt niets overbodigs en al helemaal geen luxe of iets om het mooi te maken.
We exporteren nu nog die dingen naar Japan, Taiwan en China, ze hebben er daar helemaal geen zin in om die dingen zelf te gaan bouwen.
We zijn ook heel snel begonnen met het automatiseren van de complete installatie, zodat zo'n spulletje onbemand kon draaien.

Ik zeg het wel eens vaker, vroeger was niets beter, hooguit gezelliger of persoonlijker in de omgang met anderen.
Van mijn vroegste werktijd, waar ik overigens goede herinneringen aan heb, weet ik nog prima dat we 12 op 12 af liepen, zaterdag en zondag gewoon doorwerkten en dat ik pas na een jaar weer voor het eerst thuis kwam :)
Er zullen niet veel achttienjarigen zijn tegenwoordig die het ook zo vergaat, en er zullen er nog minder zijn die zoiets ambiëren.

Dus we zullen wel moeten wil Nederland aan de bak blijven en dat is prima en uitdagend, ik vind het mooi om mee te mogen maken.

We kunnen natuurlijk vroeger op geen enkele wijze vergelijken met nu. Ik heb helaas nooit op potjes gevaren, maar wel op van die kleine kustbootjes van de HWAL op West-Afrika. Wij moesten daar lossen en laden met eigen laadgerei in lichters en vaak op rede.
Ik ben het er direct mee eens dat er teveel personeel op zo'n scheepje zat, de eerste stuurman, de hwtk, de verpleger, de Sparks, een stel leerlingen, wat bediendes en dek-personeel had wellicht thuis kunnen blijven. Toen ik daar aan boord zat had ik dacht echt wel door.
Er werd toen ook al driftig aan gesleuteld en in de jaren zeventig ging het opeens snel, mij heeft het nooit verbaasd.

Als je nu werkelijk graag een reisje met dat mooie nieuwe schip mee wilt moet dat toch te regelen zijn ? Hier is er wel belangstelling voor een mooi verslag van zo'n reis(je).
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Theo, het brandstofverbruik is bij alle vormen van transport altijd een belangrijk en interessant onderwerp. Ik ken uw bron niet, maar in de branche waar ik heb gewerkt wordt dit meestal opgegeven bij 100% belasting. Op de site bij MAK vond ik onderstaand tabelletje. Mogelijk verklaart dit voor een deel het verschil in verbruik.
MAK .jpg
MAK .jpg (71.96 KiB) 7000 keer bekeken
Interessant onderwerp, ik ben ook zeer benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Grt.

Mario
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Theo Horsten schreef: 09 nov 2017 09:00 alsjeblieft een reisje met dat schip mee zou mogen.
Eerst deze doorworstelen Theo:
np231-admiralty-guide-to-the-practical-use-of-encs.jpg
np231-admiralty-guide-to-the-practical-use-of-encs.jpg (104.29 KiB) 6991 keer bekeken
En dan nog de manual van de fabrikant van de ECDIS... :lol:

P.s. Voor innovatie in de scheepvaart moet je natuurlijk op de Europoort tentoonstelling zijn die dit weekeinde gehouden wordt. Voor wie niet kan of wil is het mogelijk een aantal artikelen te lezen op de website van "Schuttevaer"die vanwege die tentoonstelling niet zoals normaal enkel voor abonee's
toegankelijk zijn oa Alewijnse en Radio Holland.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------
Net zoals het benzineverbruik van je auto altijd veel gunstiger wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is, zal dat ook hier wel niet anders zijn. Maar dat verwacht ik dan wel van MaK en niet onmiddellijk van Wagenborg. Welk belang zouden ze daarbij hebben? Ja, als ze hem zouden willen vercharteren, misschien, maar dat lijkt me niet aan de orde. Het verschil tussen wat MaK zegt en wat Wagenborg opgeeft is te groot. Ze moeten met weinig vermogen toch die snelheid kunnen halen, een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet. Laat het nu eens geen 135 gram/kWh zijn, maar 140, dan is het verschil nog steeds te groot. Je zou er zelf bij moeten zijn om aan de weet te komen hoe het werkelijk is. Ik ben daar verzot op: verbruiken meten. :-D In de shipdelivery was dat zo ongeveer het belangrijkste: brandstofverbruik. Verbruik per mijl, waar ik meer aan heb dan aan verbruik per uur.
Reken erop dat ik een mooi verslag van zo'n reis zou kunnen schrijven. Niet één, maar wel meer ook. Ik heb er graag een vliegticket voor over, maar ik zie het niet gebeuren.
Ik ben het er direct mee eens dat er teveel personeel op zo'n scheepje zat, de eerste stuurman, de hwtk, de verpleger, de Sparks, een stel leerlingen, wat bediendes en dek-personeel had wellicht thuis kunnen blijven. Toen ik daar aan boord zat had ik dacht echt wel door.
Dat had ik al door toen ik van het Potje van Mijn Tante van 300 ton zo op de Leto van 10.000 ton stapte. Ik zou nog eens moeten tellen, maar ik meen dat we 42 man aan boord hadden. Wat een machinekamerpersoneel bij die 4000 pk. Een kapitein en een hoofdmachinist die echt geen reet uitvoerden. En wat een civiele dienst. Waarom moest er een godsnaam een functionaris zijn die jouw nest opmaakte? Twee tweede machinisten en een elec. Bootsman, bootsmaat, timmerman, negen matrozen en een zeun. En dat alles om 10.000 ton kolen of erts of graan over de Atlantic te brengen. Het is nu nauwelijks nog te geloven.
Wim Plukker schreef:Eerst deze doorworstelen Theo.
Waar zou dat voor nodig zijn, Wim? Ik wil alleen maar mee als belangstellend toeschouwer. Kijken, luisteren, aantekeningen en foto's maken en wat bescheiden vragen stellen.

Mario, ik haal mijn cijfers over de MaK 6 M32C uit de documentatie van Mak. Die geven 179 g/kWh bij 85% belasting.

---------------
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Theo, dat is best mogelijk die 85%. Maar het tabelletje (van MAK) dat ik geknipt en geplakt heb, staat 100 %. Ik moet nu even met moeder overste op stap. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. Blijft een interessant schip.
Zou dat nou zo moeilijk zijn, om jou mee te laten varen? Ik neem aan, dat met zo'n staat van dienst ze je nog niet zijn vergeten.

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Ik zei 179, maar het is 176 en het verschil met 100% belasting is ook nog te verwaarlozen. :?

---------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Ik ben daar verzot op: verbruiken meten
Ja...daar hebben we het op andere topics ook al eens over gehad...
Ook ik, net zoals zo velen, heb dat ook vaak geprobeerd...
Maar zelfs bij een spiegelgladde zee zie je nog steeds de brandstofstand-aanwijzer heen-en-weer lopen, en grillig zijn in de daarbij horende cijfertjes...
Onder laboratorium-condities (aangepaste vaste omgevingstemperatuur en luchtdruk helpen al) kunnen ze dergelijke verbruiken (momentopnames) dan ook bewijzen.
En welke brandstof gebruiken ze daarbij ? Geen gasolie, denk ik.... Ik denk dan eerder aan GTL... (Gas To Liquid), met een iets hogere verbrandingswaarde...
Ja het gesjoemel met de brandstofcijfertjes....al-dan-niet eerlijk verkregen....
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Maar als simpele ziel begrijp ik iets niet.
Als we nu in de jaren 70 ongeveer 42 mensen nodig hadden om 10000 ton te vervoeren en daar nu in 2017 nog maar 8 voor nodig zijn, waar zit hem dan het voordeel?
Toen verdienden er 32 mensen meer hun brood met het vervoeren van deze lading ( en was het waarschijnlijk een stuk gezelliger aan boord )en ook toen werd er door de reders nog winst gemaakt.
Waar zit dan de economische innovatie ? Is dat dan alleen het elimineren van de mens in het proces? Zodat uiteindelijk de schepen geheel geautomatiseerd en autonoom kunnen varen? En welk voordeel hebben we dan uiteindelijk bereikt? Ik snap het echt niet.


Plaats reactie