Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Dat er in die tijd bij Wagenborg de beste mensen op de nieuwe schepen werden geplaatst kan ik mij ook nog wel herinneren. ( Nee, het gaat niet over mij zelf :-) )
Tijdens het in dienst stellen van de Scheldeborg voer ik toen zelf op de Oranjeborg.
Onze bootsman Piet Klanker werd van de Oranjeborg op de Scheldeborg geplaatst.
Piet was echt een geweldige bootsman, goed in zijn werk maar ook een aangename scheepsmaat.
Wij vonden het echt jammer dat hij vertrok. Ben later nog wel eens bij hem aan boord geweest in een of andere haven, maar was zelf niet zo onder de indruk van de Scheldeborg.
Vond die oudere schepen toch leuker om op te varen, maar goed, dat is persoonlijk en ik ben in het vervolg op steeds oudere schepen gaan varen, gewoon omdat ik de sfeer daar leuker vpnd.
De Oranjeborg kreeg toen trouwens ook zijn eerste buirenlandse matroos aan boord, een Kaap Verdier met als nasm Antonio.
Aardige man, sprak geen Nederlands en een klein beetje Engels.
Maar was rampzalig om in het begin mee te werken.
Gemonsterd als matroos, maar had volgens ons nog nooit eerder een boot gezien.
Dat is geen succes op zo,n houten luiken boot om mee dicht of open te gooien.
Dan ben je als je op 5 cm biems staat boven een leeg laadruim om dicht of open te gooien toch afhankelijk van hem om niet omlaag te lazeren.
Natuurlijk leerde hij in de loop van de tijd wel bij, maar wij begrepen aan boord echt niet wat Wagenborg bezielde om die gasten allemaal meteen als matroos te monsteren.
Zal wel te maken hebben gehad dat ze anders niet kwamen voor minder geld., maar aan dek waren wij er niet blij mee.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Wat wel toeval zou zijn, in het boek Boegwater komt ook een kaapverdische matroos voor, ook Antonio.
Een reis op zee gedaan, niet geschikt voor zee.
Zal heel veel toeval zijn als je het over dezelfde matroos hebt...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Berichtje voor Theo Horsten.
Daar ik je geen PB kan sturen, ik het een artikel (dode bomen style) voor je over zelf varende schepen.
Stuur even een email aub naar info apending jinnys-electro punt nl
Zal ik een aan je doen toekomen.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
schuttevear
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2011 23:12

Re: Innovatie

Bericht door schuttevear »

Jinny schreef: 24 nov 2017 17:52 Wat wel toeval zou zijn, in het boek Boegwater komt ook een kaapverdische matroos voor, ook Antonio.
Een reis op zee gedaan, niet geschikt voor zee.
Zal heel veel toeval zijn als je het over dezelfde matroos hebt...
Jinny, de in het boek beschreven matroos is niet de zelfde matroos als hier boven word beschreven ,
de matroos in het boek Boegwater is op 15 jarige jonge op de binnenvaart terecht gekomen en heeft in middels diverse schepen varen op de Rijnvaart waar onder een tankschip...................... ik heb dit boek met veel plezier gelezen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

artikel (dode bomen style) ... over zelfvarende schepen
Leuk aangeboden, Jinny, maar heb je geen link naar dat artikel? Of alleen de titel en waar(in) het verschenen is?
Chris schreef:Onze bootsman Piet Klanker
Piet Klanker uit Koedijk. Een gouden vent. Ik had hem op de Delfborg aan boord. Piet is kapitein geworden bij Spliethoff.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Maandblad Motorboot, november 2017.
Ik ben geabboneerd op dat blad.
Artikel niet online helaas.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Van mij uiteraard geen verkeerd woord over redactie en medewerkers van het maandblad Motorboot, maar voor informatie over autonoom varende schepen, de techniek die daarbij hoort en de impact die dat uiteindelijk zal hebben op de handelsvaart, lijkt me dat toch niet het aangewezen adres. Mogelijk zit dat artikel best goed in elkaar, wat alleen maar kan als de schrijver of schrijvers de juiste bronnen hebben geraadpleegd. Maar het is natuurlijk veel beter om die bronnen zelf te raadplegen. en dat kan, zoveel je maar wilt. Ga rechtstreeks naar de mensen die bezig zijn met het ontwikkelen van deze schepen zoals Oskar Levander van Rolls Royce. Klik HIER. Of ga naar MUNIN, een research project van de Europese Commissie over onbemande schepen.
De techniek is er, de regelgeving komt ook; dit gaat sneller gebeuren dan menigeen denkt.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Dat is nu net wat dat blad ook meld, plus dat er (in het klein) al schepen autonoom ronddobberen.
Ik had je het artikel graag ter info aan je willen doen toekomen, maar zo lukt me dat niet helaas...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof »

Theo, je uiteenzetting als oudgezagvoerder en verantwoordelijk om het schip zo snel en veilig mogelijk op de paats van
bestemming te brengen, dan snap ik dat je deze nieuwe automatiseringen omarmt.Voor mensen die in de machinekamer
werkzaam zijn vind ik het persoonlijk minder interessant omdat wij gewend waren zelf de beslissingen te nemen
van wat er gedaan moest worden aan technisch onderhoud zonder inmenging van walpersoneel vanuit een luie stoel
op grote afstand en /of computerschermen.
Als wij nieuw op een schip kwamen was een van de eerste opdrachten , overall aan en zo snel mogelijk onder de plaat
en leidingschema's nalopen en afsluiters op tekening zetten.Niks een knopje indrukken en een schema zien verschijnen
op een groot scherm in de controlekamer. Waarschijnlijk heb ik altijd onder een goed gesternte gevaren , ik heb het nooit
meegemaakt dat we ergens lagen te drijven wegens technische problemen, ik vermoed dat dat kwam omdat we zelf het
onderhoud deden en we zelf wisten waarmee we bezig waren. In de havens was het voor ons wel steeds behoorlijk aanpoten
om het spulletje draaiende te houden.
Ik heb ooit 2 PG reizen gemaakt op een nieuwe turbinetanker, toen vond ik het al snel dat dit niets voor mij was, ik was
gewend aan allerlei bewegende onderdelen te zien. Ik werd ook weer snel overgeplaatst op motorschepen.
De opmerking over een stelletje alcohollisten aan boord van een chef TD vind ik nogal cru, een potje na de wacht moest
kunnen.Bij ons aan boord was het dagelijkse rantsoen : 2 biertjes per dag en de gratis fles ouwe jenever per week werd
door de hofjood beheerd en alleen uitgeschonken in de salon mits je geen wachtdienst had. Het drankmisbruik onder
de reis viel dus wel mee.
Aan het einde van mijn walleven voor mijn pensionering die ik heb afgesloten als directeur van een tankbouwbedrijf was
de enige automaat een lasrobot om de grote tankdelen samen te lassen .De rest was en is nog steeds handwerk van
fotolassers.
Maar nogmaals , Theo , het is niet dat ik iets heb tegen de moderne techniek ,ik probeer het zoveel mogelijk bij te houden,
mijn kinderen en kleinkinderen zorgen daar wel voor. De nostalgie van het oude varen kan ik echter nog steeds niet loslaten,
dat was echt mijn mooiste tijd , deze zou ik zo weer overdoen. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
----------------------------------------------Afbeelding
----------------------------------------------------Foto Theo Horsten - 1963 - Ferry Kronprins Harald in slecht weer

Jacob, ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ook begrijp ik dat veel werktuigkundigen de scheepvaart, of juister gezegd: het varen aan boord van een schip, door deze innovaties niet meer zien zitten, simpelweg omdat het niet interessant genoeg meer is, te weinig vráágt van die paar mensen - en soms maar één man - in een moderne machinekamer. Ik had het daar alweer lang geleden over naar aanleiding van een nieuwbouw die ik had bekeken in ik heb dat hier, op pagina één van dit topic herhaald:
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
Ik vergis me daar dus duidelijk niet in. Toch komt het mij voor dat er ook, of misschien wel juist nu, erg veel interessant werk en dus ook interessante banen in de scheepswerktuigkunde zullen zijn en altijd zullen blijven. Anders dan vroeger, dat wel, maar alles verandert nu eenmaal.

Dat is ook voor de nautici, voor de mensen op de brug, het geval. Dat varen is ook heel anders dan vroeger. En dan rijst er een even eenvoudige als interessante en belangrijke vraag: wat maakte dan dat dat varen vroeger zo mooi was, terwijl er nu voor velen klaarblijkelijk niks meer aan is? Het meest gehoorde antwoord is dan: "De gezelligheid van vroeger is er niet meer." En dan gaat het over stappen in vreemde havens en het potje na de wacht en de bar aan boord en een messroom met bediendes en een barbecue aan dek en een Neptunusceremonie, nu allemaal oude foto's in het album en hier op Kombuispraat veelvuldig getoond. Ik zal dan wel een uitzondering zijn, maar voor mij is dat altijd bijzaak geweest. Voor mij heeft vanaf dag één het werk voorop gestaan. Het interessante, het veelzijdige van dat werk. Het moge duidelijk zijn dat ook ik graag terugdenk aan vroeger en er nog veel liever over vertel. Heel breedvoerig, ik kan het ook niet helpen. :wink: Maar kijk al mijn lange bijdragen na en daarbij zal blijken dat het ook daarin steeds over het werk gaat en het interessante van dat werk en alleen bij uitzondering over al die andere dingen die ik hierboven naast elkaar zette. Mind you: ook daar zou ik lange verhalen over kunnen schrijven, over stappen en belevenissen aan de wal - en nog veel meer over de tijd toen ik niet zelf voer, maar in de periferie van de scheepvaart werkzaam was - maar dat doe ik niet omdat het me veel minder interesseert dan het werk zelf; omdat het bijzaak was. Dat zal ook de reden zijn waarom ik het zo lang heb gedaan en eigenlijk nooit naar iets anders heb verlangd: het werk was en bleef interessant - en zoals ik al vaker heb gezegd: het was en is het enige waarvan ik durf te zeggen dat ik het volledig beheerste. Het was en is mijn vak.

Vandaar dat ik het morgen weer zou gaan doen, onder al die veranderde omstandigheden. Omdat het nog steeds bar interessant is en misschien nog wel veel interessanter dan vroeger om met al die prachtige hulpmiddelen een schip met zijn lading goed en economische en veilig over zee te brengen. Een zee die nog helemaal niet veranderd is en ook nooit zal veranderen. En daar ging en gaat het immers om? Om de vaart over die zee. Ik zou het helemaal zien zitten om met anderhalve man en een sprekende papegaai of een genetisch gemanipuleerde chimpansee met zo'n modern schip te varen. En als ook die anderhalve man en die papegaai niet meer nodig waren, zou ik best in die gemakkelijke stoel aan de wal willen zitten om die chimpansee aanwijzingen te geven, maar meer nog zou me de techniek erachter me interesseren. Al die schepen varende houden en veilig en economisch naar hun bestemming te loodsen. Want ook dat zal nooit veranderen: Navigare necesse est.
En ook daar zullen altijd scheepswerktuigkundigen voor nodig zijn. Ook anders dan vroeger, maar ook nog altijd bijzonder interessant - en uitdagend.
-----------------


Plaats reactie