Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Cornelia B II - 1966.

Cornelia B II.jpg
Cornelia B II.jpg (151.89 KiB) 4077 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny »

Vraagje, wat is het nut van die halfronde opening in de verschansing?
Is dat om het tonnage naar beneden te brengen als Theo Horsten al eens uitlegde?
Ik vind het nl als leek nogal een stomme actie..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Fluks »

Bedoelt u de waterpoorten? Groet,Arie.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door leo-shof »

Arie ik denk dat ze die halve cirkel er net boven bedoeld
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

halfronde opening in de verschansing
Het is geen opening in de verschansing; het dek is bij luik 2 omhoog gebracht en dus is de verschansing daar ook verhoogd. Het is een schip met een "raised quarterdeck". Google daar maar op en dan niet alleen op raised quarterdeck, maar ook als drie woorden "raised quarter deck". Zoek met die termen ook hier op dit forum en bij de buren, op het Kustvaartforum, dat zal een en ander duidelijk maken. Opnieuw een uiteenzetting over scheepsmeting en verschillende manieren om meer laadvermogen te creëren en toch onder de vroegere KHV-grens van 500 brt te blijven, is me op dit moment wat te veel en is ook niet nodig. Het is allemaal te vinden. En het is allemaal historie. Nu zoekt men andere manieren om de brt laag te houden, enkel en alleen om de havenkosten te drukken. Zie de eerdere berichten over containerfeeders en de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door de in feite dwaze manier van havengelden en andere heffingen berekenen aan de hand van het bruto tonnage.

Met die 500-tongrens was dat een andere zaak. Boven de 499,999 werd het Grote Handelsvaart en dat bracht dan allerlei eisen met zich mee, vooral wat de bemanning betrof en de diploma's die de kapitein, stuurlieden en machinisten dan moesten hebben. Nogmaals: historie.

Overigens kon je vroeger ook met dezelfde bedoeling het voordek verhogen en er een half-shelterdecker van maken. Klik HIER om te zien hoe dat schip, nadat de 500-ton grens was vervallen en vervangen door een lengtemaat, werd verbouwd.

-------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny »

Dus wat ik al vermoedde, thks Theo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Overigens kon je vroeger ook met dezelfde bedoeling het voordek verhogen en er een half-shelterdecker van maken.
Raised quarter deck en half shelterdek . . .
In feite allemaal kuilen, die zich manifesteerden als vergaarbak voor "groen water aan dek" in de storm. En het schip er niet bepaald veiliger op maakten: al dat water kon instabiliteit veroorzaken. Of bemanningsleden overboord spoelen.
Had er nou nooit iemand bedacht dat een railinkje boven die "halve cirkel" in elk geval die veiligheid wat had kunnen verbeteren?

Och. Theo weet het antwoord vast wel, vermoed ik.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door v+d »

Hoezo, je loopt toch keurig achter de verschansing ? Op tankers(de kleinere) was het ook niet erg veilig aan dek, ja je had wel een kippenloop, maar aan dek zelf kon het wel eens spannend worden. Met een beetje opletten ging het toch wel vaak redelijk goed.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------
Tja, de verschansing was in die kuil net zo hoog als op alle andere plaatsen aan dek. En bij overkomend water ga je over het luik naar voren en niet door het gangboord met iets van dertig centimeter uitwatering. Zo'n kuil verminderde de stabiliteit echt niet, ook niet als hij helemaal vol met water stond, dus daar zat het gevaar ook niet in. Het zat hem er veel meer in dat de zee met groot geweld in die kuil donderde en dan naar achteren veel minder goed weg kon dan bij een gladdekker. Bij een schip waarbij luik 1 verhoogd was, was dat gevaar veel minder aanwezig. Daar stond dan weer tegenover dat je daar - nog meer dan bij een gladdekker - link uit moest kijken met voor de zee weglopen.

Ik gaf de voorkeur aan een gewone gladdekker. Maar zolang je nog altijd met houten luiken voer, waren ze geen van allen echt veilig. Dat wil zeggen: je moest heel goed weten wanneer je de handdoek in de ring moest gooien en met de kop op het zeetje moest gaan liggen. Niet klaar voor onderwater en gewoon dom doordouwen, want dat was levensgevaarlijk. Vandaar dat meer vermogen in zo'n klein schip zetten de veiligheid al evenmin verhoogde. Een gladdekker met 225 pk was veiliger dan diezelfde gladdekker met 450 pk. Hoeveel visserlui hebben de prijs wel niet betaald voor die steeds grotere vermogens in toch kleine schepen? Dat hadden ze nodig om die netten over de bodem te sleuren, maar als ze daarmee in slecht weer volle kracht naar huis stoomden, kon dat heel verkeerd uitpakken.

Het is jammer dat ik het niet meer mee kan maken, maar ik zou graag nog eens zelf willen ervaren hoe moderne korte-vaartschepen, zonder zeeg, met stalen luiken waar niks mee kan gebeuren en relatief veel vermogen zich in werkelijk slecht weer gedragen - en dan hebben we het dus over windkracht 9 of 10 en nog een tikkie meer in de buien en een hoge zee, ergens op de noordelijke Noordzee of zo. Ik kan wel naar YouTube filmpjes kijken en die zijn vaak zeer indrukwekkend, maar zoiets kun je toch alleen maar zelf voelen. Wat voor een gevoel geeft je schip je dan? Praten die moderne schepen ook nog altijd tegen je zoals vroeger een ouwe kuster in stormweer? Dat was bij de zeilvaart heel normaal en dat wist iedereen, maar dat was met de stoomvaart echt niet afgelopen en ook niet met de komst van kop-en-kontbootjes met een Brons of een Deutz van een paar honderd pk erin. Maar mogelijk begrijpen ze tegenwoordig totaal niet meer waar een ouwe zak als ik over lult. :-D
Ach, mijn goede vriend Tony Goldsmith praatte met de tankers die hij voor ons naar de sloop voer. En soms met een van de vroegere kapiteins die hem dan verschenen, meestal naast zijn kooi, om hem te vertellen dat er iets niet in de haak was. Maar ja, Tony was ook een beetje rare gozer, net als ik. :roll:
-------------------
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny »

Het gevaar met kotters kwam (ik kaap nu even een stukje topic, sorry) met het boomkorvissen.
Voor die tijd voeren ze met een net welke vrijwel recht achter het schip gesleept werd.
Met de komt van de boomkor hingen er twee netten opzij van het schip.
En werd het heel spannend als er een van de twee vastliep.
Hoe groter het vermogen, tot 4000 PK op een scheepje van tussen de 30 en 40 meter, hoe sneller het fout ging als er een net vastliep.
Menig kotter is daarop omgegaan.

Ik debiteer dit niet uit eigen ervaring, maar uit gesprekken met mijn oom, die van zijn 14de of zo gevist heeft.
De man loopt nu tegen de 80.
Hij heeft met enkel net gevist en daarna de hele opkomst van het boomkorvissen met de PK wedloop meegemaakt...

[/topickaap]
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie