Mooie Coastertjes
- janvanduin
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
- Locatie: noordwijk
- Contacteer:
Re: Mooie Coastertjes
Nou,er zijn er ook genoeg omgegaan met thuisstomen hoor.
ik weet van de wat wij de veronica kotters noemden( waren van de radiozender organisatie).
daar stond 450/600 pk stork ricardo in.
zijn er toch wel een paar van omgegaan.
en dat was voor de boomkorren.
o a sch 225 en de kw 219.
ik weet van de wat wij de veronica kotters noemden( waren van de radiozender organisatie).
daar stond 450/600 pk stork ricardo in.
zijn er toch wel een paar van omgegaan.
en dat was voor de boomkorren.
o a sch 225 en de kw 219.
grts jan.
Re: Mooie Coastertjes
---
Het geheugen is een merkwaardige zaak. Lang, lang geleden kwam ik met een 500-tonner vol met klei vanuit de Limfjord in Colchester aan, een reis die we meerdere keren per jaar met alle 500-tonners deden. Tussen Thyberøn en de Thames hadden we bar slecht weer gehad en ik was dan ook later dan verwacht in Colchester. John Fieldgate, de agent in Colchester, kwam even aan boord en daar hadden we over het slechte weer en die kleine schepen met een Brons van 225 pk erin. John Fieldgate was een aardige vent en een soms nogal diepzinnig mens. Ik meen dat hij vrijmetselaar was. Maar John zei toen dat meer vermogen in die 500-tonners misschien beter zou zijn geweest. Ik deed toen - ongewild - een diepzinnige uitspraak door te zeggen: "The more power you have, the more common sense you need, John."
John keek me aan en zei: "That's a very true word, captain."
"Power" betekent niet alleen vermogen, maar ook "macht" en vandaar die opmerking van John, maar zo is het natuurlijk wel.
Die kotters hadden dat relatief grote vermogen nodig om goed te kunnen vissen, maar als ze er in slecht weer mee thuisstoomden, moesten ze hun gezond verstand gebruiken en gas terugnemen. Dat boomkorren met veel vermogen was inderdaad link als er een net vastliep, maar minstens zo link was het om met het boomkortuig nog uit volle kracht naar huis te stomen. Ook dat was een kwestie van gebrek aan gezond verstand. Onder die omstandigheden hadden de gieken aan dek moeten liggen. En er was nog meer bij dat boomkorren, zoals het verzwaren van de netten, maar dat voert helemaal te ver van de mooie coastertjes.
De twee schepen die Jan van Duin noemt, De Sch 225 "Willem Senior" en de KW 219 "Jacomina" waren levensgevaarlijke schepen, In 1964 gebouwd bij de scheepswerf Vooruit in Zaandam, bleken ze niet voldoende stabiliteit te hebben. Pas bij de invoering van het Schepenbesluit 1966 werden de stabiliteitsvoorschriften ook van kracht voor schepen beneden de 200 brt. Toen bleek bij een helling- en stabiliteitsproef dat die twee schepen daar bij lange na niet aan voldeden. Er werd 7,6 ton ballast in aangebracht, het maximale gewicht dat mogelijk was in verband met de uitwatering, maar nadat ze beide waren gekapseisd, rees de vraag of dat wel voldoende was geweest.
En nu weer snel een mooi coastertje. Misschien heeft hij hier al eens gestaan, maar dat geeft niet.
-------
LUKAS M, gebouwd in 1948 als HOOGELAND bij Doornbos in Tjamsweer, voor Jan Kuiper, Groningen.
200 brt - 220 dwt - 3 cilinder 120 pk Industrie - 8 knopen. 36 meter lang, 6,25 m breed en 2,28 m diep.
In 1963 nieuwe motor: 2TE 3 cil. Alpha-Diesel (230x400) 220 rpk. 8,5 knopen
In 1953 gekocht door Lukas Meertens in Groningen.
In 1959 naar de gebroeders Hendrikus en Martinus Meertens uit Delfzijl.
In 1970 naar Alban Bonvecchio, Las Piedras, Venezuela.
Ik kwam op een morgen, eind zeventiger jaren, terwijl we op de rede van Puerto Cabello, Venezuela, lagen aan dek en wie zie ik daar naast ons ten anker liggen? De Lukas M.
Over dat schip en de gebroeders Meertens zou een aardige schelmenroman te schrijven zijn. Those were the days...
--------------
Hoewel dit ver buiten het bestek van "Mooie Coastertjes" valt, toch een reactie. Meer vermogen kan een schip onveiliger maken. Dat is echter alleen maar het geval als de mensen die met zo'n schip moeten varen niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Dat kwam vroeger voor en dat komt ook vandaag nog voor.Met de komst van de boomkor hingen er twee netten opzij van het schip. En werd het heel spannend als er een van de twee vastliep.
Hoe groter het vermogen, tot 4000 PK op een scheepje van tussen de 30 en 40 meter, hoe sneller het fout ging als er een net vastliep. Menig kotter is daarop omgegaan.
Het geheugen is een merkwaardige zaak. Lang, lang geleden kwam ik met een 500-tonner vol met klei vanuit de Limfjord in Colchester aan, een reis die we meerdere keren per jaar met alle 500-tonners deden. Tussen Thyberøn en de Thames hadden we bar slecht weer gehad en ik was dan ook later dan verwacht in Colchester. John Fieldgate, de agent in Colchester, kwam even aan boord en daar hadden we over het slechte weer en die kleine schepen met een Brons van 225 pk erin. John Fieldgate was een aardige vent en een soms nogal diepzinnig mens. Ik meen dat hij vrijmetselaar was. Maar John zei toen dat meer vermogen in die 500-tonners misschien beter zou zijn geweest. Ik deed toen - ongewild - een diepzinnige uitspraak door te zeggen: "The more power you have, the more common sense you need, John."
John keek me aan en zei: "That's a very true word, captain."
"Power" betekent niet alleen vermogen, maar ook "macht" en vandaar die opmerking van John, maar zo is het natuurlijk wel.
Die kotters hadden dat relatief grote vermogen nodig om goed te kunnen vissen, maar als ze er in slecht weer mee thuisstoomden, moesten ze hun gezond verstand gebruiken en gas terugnemen. Dat boomkorren met veel vermogen was inderdaad link als er een net vastliep, maar minstens zo link was het om met het boomkortuig nog uit volle kracht naar huis te stomen. Ook dat was een kwestie van gebrek aan gezond verstand. Onder die omstandigheden hadden de gieken aan dek moeten liggen. En er was nog meer bij dat boomkorren, zoals het verzwaren van de netten, maar dat voert helemaal te ver van de mooie coastertjes.
De twee schepen die Jan van Duin noemt, De Sch 225 "Willem Senior" en de KW 219 "Jacomina" waren levensgevaarlijke schepen, In 1964 gebouwd bij de scheepswerf Vooruit in Zaandam, bleken ze niet voldoende stabiliteit te hebben. Pas bij de invoering van het Schepenbesluit 1966 werden de stabiliteitsvoorschriften ook van kracht voor schepen beneden de 200 brt. Toen bleek bij een helling- en stabiliteitsproef dat die twee schepen daar bij lange na niet aan voldeden. Er werd 7,6 ton ballast in aangebracht, het maximale gewicht dat mogelijk was in verband met de uitwatering, maar nadat ze beide waren gekapseisd, rees de vraag of dat wel voldoende was geweest.
En nu weer snel een mooi coastertje. Misschien heeft hij hier al eens gestaan, maar dat geeft niet.
-------
LUKAS M, gebouwd in 1948 als HOOGELAND bij Doornbos in Tjamsweer, voor Jan Kuiper, Groningen.
200 brt - 220 dwt - 3 cilinder 120 pk Industrie - 8 knopen. 36 meter lang, 6,25 m breed en 2,28 m diep.
In 1963 nieuwe motor: 2TE 3 cil. Alpha-Diesel (230x400) 220 rpk. 8,5 knopen
In 1953 gekocht door Lukas Meertens in Groningen.
In 1959 naar de gebroeders Hendrikus en Martinus Meertens uit Delfzijl.
In 1970 naar Alban Bonvecchio, Las Piedras, Venezuela.
Ik kwam op een morgen, eind zeventiger jaren, terwijl we op de rede van Puerto Cabello, Venezuela, lagen aan dek en wie zie ik daar naast ons ten anker liggen? De Lukas M.
Over dat schip en de gebroeders Meertens zou een aardige schelmenroman te schrijven zijn. Those were the days...
--------------
Re: Mooie Coastertjes
Wie weet de naam van dit potje?
Zie ook topic Mooie Vrachtschepen.
Zie ook topic Mooie Vrachtschepen.
Re: Mooie Coastertjes
Jos, the small German coaster is the BOREAS, IMO No. 6400032, Built in 1963 at Stade.
Smooth Seas
Leslie
Smooth Seas
Leslie
Re: Mooie Coastertjes
...was al halverwege de "A" met zoeken....maar ik ben allang blij dat ze gedetermineerd is...
Stade, dus..... close met m'n Elsfleth, maar no cigar ! Je zal maar aanleggen in Elsfleth met lading voor Stade....
Maar met de zoektocht blader je weer door héél wat 'glorie', uit een tijd toen tijd geen factor was....
Deze, vond ik bijv. weer.....wát een prachtig plaatje...
Gemaakt door -vast-en-zeker- hele goede kennis, want anders is zó dichtbij komen een dikke nono....
Stade, dus..... close met m'n Elsfleth, maar no cigar ! Je zal maar aanleggen in Elsfleth met lading voor Stade....
Maar met de zoektocht blader je weer door héél wat 'glorie', uit een tijd toen tijd geen factor was....
Deze, vond ik bijv. weer.....wát een prachtig plaatje...
Gemaakt door -vast-en-zeker- hele goede kennis, want anders is zó dichtbij komen een dikke nono....
- Bijlagen
-
- Aldo1939.jpg (122.73 KiB) 4361 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Coastertjes
Daar verdienden destijds vijf, zes mensen hun brood mee! En al was het best afzien, misschien, tegenwoordig is iedereen "Consultant", "Manager", "Adviseur", "Coach" of "Coördinator". Wat er nog gemaakt of vervoerd wordt gebeurt louter door mensen uit exotische landen. . . .De Coria, ex Marie Christine 1952
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)