Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Vandaag (30-11) in het nieuws van 20.00 uur een bericht over varen zonder bemanning. In R'dam is men daar mee bezig.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

In de tijd dat ik aan de wal vaak geautomatiseerde installaties moest opstarten( toen ging men er nog van uit dat je elke idioot met zo'n kostbare installatie kon leren werken), had ik wel eens het idee dat ik door een pratende papagaai gestuurd was naar een hok vol gemanipuleerde chimpansees. Boeiend, maar dat viel niet altijd mee schipper! Taal problemen, geen schema kunnen lezen, geen motivatie, en soms echt geen substantie waar je iets mee kon beginnen in de bovenkamers. Die mannen en soms ook vrouwen konden daar echt niets aan doen, tegenwoordig is dat al veel beter gelukkig. En inderdaad is het interessant om te weten hoe dat alles geregeld wordt en nog mooier is als je het ook begrijpt.
Echt een groot probleem gaat worden al die mensen, die de boot op de een of andere manier missen, tevreden te houden.
Lijkt wel aardig zo'n vaste vergoeding voor iedereen, te veel om af te peigeren en te weinig om je echt te kunnen vermaken.
Er gaat toch niets boven interessant werk om de dag door te komen, ook nu nog steeds.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jan stolp »

Dat laatste wordt nog het allergrootste probleem!
Groeten
jan
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje »

Ik heb weinig verstand van dit soort bootjes met 40 mtr masten, maar qua innovatie doen ze wel lekker mee 8)
De loods (met oranje jas) had niet al te veel in te brengen :shock: , gewoon 1 om 1 V&A afmeren in de Zuidersluis met vletterlui :lol:
https://www.boatinternational.com/yacht ... ius--22361
Bijlagen
20171204_100206_resized_1.jpg
20171204_100206_resized_1.jpg (115.96 KiB) 3380 keer bekeken
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje »

Weer even "on topic" ,

Ik vaar nog steeds op bootjes met "onbemande" machinekamers.
De Cat's MAK's en Wärtsilä's hebben allemaal dusdanig veel alarmpuntjes waardoor er niet continue een Hwtk beneden dient te zijn.
Maar het rondje maken... daarvoor is nog steeds geen oplossing gevonden 8)
Als ouderwets meestertje zet ik een filter om voordat de toeter gaat!
Je kunt alle parameters aanpassen en kritischer stellen dan vereist maar, er zal te allen tijde na een melding fysiek actie ondernomen moeten worden.
Bij het zware olie bedrijf ben ik erg benieuwd hoe de zelfschietende seperatoren en smo filters zichzelf gaan herstellen 8)
Aardfouten, doorgeschavielde stroomkabels en bv vocht in regel- / stuurluchtleidingen.... hoe gaan ze dit binnen de komende 40 jaar automatiseren :)
Machinare nesse est!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

hoe gaan ze dit binnen de komende 40 jaar automatiseren :)
Binnen de komende veertig jaar... Je kunt maar beter op een termijn van tien tot twintig jaar gaan denken, Meestertje. Je volgt de ontwikkelingen klaarblijkelijk niet en dat is dan iets wat ik niet zo goed begrijp omdat je op dit moment nog vaart. Ben je dan niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen op je eigen vakgebied? Dat hoeft natuurlijk niet; je kunt ook denken: het zal mijn tijd wel duren en dat doet het waarschijnlijk ook wel. De generatie na jou krijgt hiermee te maken, maar als je nog een poosje mee moet of mag of graag mee wil, dan ga je het werkelijk nog meemaken, hoor. Binnen twintig jaar is het zover. Nu is dat ook binnen de komende 40 jaar, dat is natuurlijk waar. :wink:
Rolls-Royce, which is working on autonomous technology in the maritime sector, envisages a remotely-operated local vessel being in operation by 2020 and a remotely-operated autonomous vessel in international waters by 2025. Fully autonomous unmanned ocean-going ships could be around by 2035, it says.

In Japan, shipping companies are working with shipbuilders to develop self-piloting cargo ships, which could also be in service by 2025. In the Baltic Sea, the One Sea ecosystem project, founded in 2016, is aiming to enable fully remote-controlled vessels in three years and to achieve autonomous commercial maritime traffic by 2025.

Meanwhile, on a smaller size scale, one of the most ambitious timelines involves an effort by Automated Ships and Kongsberg Maritime to build Hronn, the first unmanned and fully automated offshore supply vessel, and have it on the water in 2018.
Als jij als eerste aan filters en separatoren denkt, dan denken de lieden die hier dagelijks aan werken daar immers ook aan? Je kunt dat allemaal heel simpel terugvinden in zeer recente publicaties van diezelfde lieden en dan hebben we het over Rolls Royce, Kongsberg en MUNIN.
En wat dacht je van de verzekeraars? Niet alleen van hull & machinery, maar ook van de P&I-clubs. Die volgen dit uiteraard op de voet en bekijken wat dit voor hun betekent. En die zien alleen maar voordelen.
De ongevallen met en aan boord van schepen zijn voor 75 tot 96 procent te wijten aan menselijke fouten. De grote Duitse verzekeraar AGCS - beter bekend als ALLIANZ - onderzocht 15.000 verzekeringsclaims en kwam daarbij tot de conclusie dat in 75 procent van de gevallen menselijke fouten de oorzaak waren. In geld uitgedrukt kwam dat neer op 1,6 miljard dollar. Dat is erg veel geld. Bij autonoom varende schepen heb je daar geen last van. Onbemande schepen zullen veiliger zijn dan de tegenwoordige bemande schepen.
Bemanningskosten vormen 10 tot 30 procent van de exploitatiekosten van een schip. Die kun je besparen, maar er is meer. Ga eens na wat die bemanning allemaal nodig heeft aan ruimte om aan boord te kunnen verblijven en te (over)leven, niet alleen leefruimte, maar ook ruimte voor proviand en drinkwater, verwarming, koeling, reddingsmiddelen en andere veiligheidsvoorzieningen. Dat valt allemaal weg. Gevolg: meer laadruimte. Als je geen rekening meer hoeft te houden met een bemanning en met de veiligheid van de bemanning, kun je heel anders bouwen.

Nogmaals: breng die termijn van veertig jaar maar gerust terug tot de helft. Nog even terug naar de separatoren en filters...

---------
MUN01.jpg
MUN01.jpg (116.34 KiB) 3310 keer bekeken
MUN02.jpg
MUN02.jpg (112.41 KiB) 3310 keer bekeken
Waarschijnlijk zullen er nog vele jaren lang een aantal mensen aan boord van die schepen meevaren. Maar werkelijk nodig zal dat niet zijn en dus hoeven dat ook geen hooggekwalificeerde mensen te zijn. Die zitten aan de wal. Misschien zullen er ook wel een paar hooggekwalificeerde mensen aan boord blijven, wie zal het zeggen? Het enige dat heel zeker is, dat is dat we aan de vooravond van grote veranderingen staan.

Voor het hele stuk van MUNIN waarvan hierboven twee delen van pagina's klik HIER en dan bovenaan.
----------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Onbemande schepen zullen veiliger zijn dan de tegenwoordige bemande schepen.
Veiliger voor wie niet aan boord is. Maar wat als ze een grote ramp veroorzaken want dat zal toch ook wel eens gaan gebeuren?

Ik ben natuurlijk een niet door technische kennis gehinderde totale amateur in dit gebeuren maar toch vraag ik mij steeds af waarom vrachtvliegtuigen nog niet onbemand vliegen, iets wat al heel lang zou kunnen en we wel verwachten dat schepen dat in de nabije toekomst zullen doen.

Ik zie zo'n enorme containerbak van Maersk nog niet onbegeleid zonder bemanning over de zeven zeeën varen. Er kan altijd iets mis gaan met schip of lading waarvoor menselijke aanwezigheid gewenst is.

Op de radio's van Philips stond vroeger altijd "Triomf der Techniek" en dat vond ik als kind al aanmatigend en arrogant.
Philips.jpg
Philips.jpg (30.96 KiB) 3130 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zie zo'n enorme containerbak van Maersk nog niet onbegeleid zonder bemanning over de zeven zeeën varen.
Ik wel. :roll: Niet diezelfde Triple E's die er nu varen, maar een volledig nieuw ontworpen containerschip. Waarschijnlijk kleiner dan diezelfde enorme containerschepen.

Verzekeraars zijn meesters in het inschatten van risico's; dat is immers hun "bread and butter". Als Allianz zegt dat onbemande schepen veiliger zullen varen dan de huidige schepen, dan zuigen ze dat niet zomaar even uit de duim en dan is dat ook geen wishful thinking; dan is dat het resultaat van gedegen onderzoek en 125 jaar ervaring in de business.

Zoals ik al zei: het is zeer wel mogelijk en zelfs hoogstwaarschijnlijk dat er aanvankelijk en misschien nog wel heel lang, toch een paar mensen aan boord zullen zijn. Maar als het goed is, hebben die niets te doen. En als het goed is, worden ze door het systeem overruled als ze iets doen wat ze beter niet kunnen doen. Die kant zal het opgaan.

Wil je precies weten wat Allianz ervan vindt, klik dan HIER. Daar vind je ook dat er waarschijnlijk toch een paar mensen aan boord zullen blijven, net zoals bij vliegtuigen.
---------------
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof »

En we gaan ook schoner varen op LNG in plaats van zware olie.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

varen op LNG in plaats van zware olie.
...om maar eens iets te noemen. :-D
Intussen draait de eerste brandstofcel van ABB op proef aan boord van een cruiseschip van Royal Caribbean, nog maar 100kW, maar het begin is er. Viking Cruises gaat een schip bouwen dat volledig op vloeibare waterstof zal gaan draaien. Verder zijn alle combinaties natuurlijk mogelijk.
Er is hoe dan ook een ontwikkeling gaande die niet meer te stuiten is en daar kunnen we maar beter aan gaan wennen.


Plaats reactie