Ik heb ook shit gezien van Lloyd's, ABS en DNV. Of liever: van mensen van die drie instituten. Nou ja, wat is veel? Niet van horen zeggen, maar uit eigen ervaring met schepen die ik naar zee moest zien te krijgen maar drie gevallen. Maar dat waren er voor mij wel drie te veel en ik vond het ook zeer teleurstellende ervaringen. Maar dat ging drie keer om één surveyor die corrupt bleek te zijn. Daar vind ik werkelijk geen aanleiding in om dan maar gelijk alle rules & regulations van die drie bureaus en de kennis en expertise die ze in huis hebben in twijfel te trekken. Want daar hebben we het hier immers over? Niet over een individuele surveyor ergens op een werf in een land waar men het sowieso al niet zo nauw neemt en gevoelig is voor envelopjes met inhoud. Daarin vind ik geen aanleiding om te schrijven of te zeggen: "Ik heb in al die jaren en verspreid over de wereld drie keer keer te maken gehad met een surveyor die voor een paar centen te koop was, dus die regels die ze nu opstellen zijn écht niet te vertrouwen."Autoriteiten als Lloyds, SI, GL etc?
Teveel shit gezien die ze goedkeurden, te veel incompetente mensen ontmoet wiens ego & machtsvertoon stukken groter was dan hun kennis.
Om daar op te vertrouwen na recente rampen/gebeurtenissen waar hier al veel over is geschreven, lijkt me niet écht verstandig.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de regels die nu worden opgesteld, de kaders die worden aangegeven en de verschillende niveaus van automatisering die nu door diezelfde bureaus worden vastgesteld goed en zorgvuldig doordacht zijn. En verder zijn we immers nog niet?
Het over het hoofd zien van kleine schepen... Tja, dat is een probleem, vooral als er op het grote schip één man in een gemakkelijke stoel zit te suffen. Andere schepen en vooral kleine schepen, moeten uit de speciale shipping lanes blijven die zonder enige twijfel voor autonoom of deels autonoom varende schepen zullen worden vastgesteld. Bovendien worden die schepen uitgerust met camera's die veel meer zien dan het menselijk oog en die doorlopend alert zijn, geen potje na de wacht drinken en niet zitten te appen of porno te kijken. De ontwikkeling van de radar staat nog altijd niet stil. Voor militaire doeleinden zijn er nu al radarsystemen die op grote afstand het verschil kunnen zien tussen een pingpongbal en een basketbal en een laagvliegende drone tijdig kunnen spotten, dus het opmerken van een zeiljacht door een aanzienlijk goedkopere versie van een dergelijk systeem lijkt me niet echt moeilijk. Technisch is het allemaal mogelijk, daar ligt het niet aan. Wat wil je en wat mag het kosten?
Die niveaus van automatisering die intussen al zijn vastgesteld. Laten we beginnen bij zelfrijdende auto's. Dat is toch ook niet echt makkelijk. Wat zou nu eigenlijk makkelijker zijn: een autonoom varend schip waarbij je geen rekening hoeft te houden met het comfort en de veiligheid van de bemanning, met een 100.000 ton lading in de winter, hoog om de noord, via de kortste route, boven het slechte weer langs over de Noord-Atlantic te varen, over een route waar een bemand schip niet zo gauw zal komen en zeker geen klein schip, of een onbemande truck vol met pakjes van BOL op een maandagmorgen in december tussen 7 en 9 met wat miezerig weer van Amsterdam naar Rotterdam te laten rijden?
Voor die zelfrijdende auto's zijn ook niveaus vastgesteld...
-------------------

Voor schepen is om te beginnen vastgesteld waar we het over gaan hebben, welke terminologie we daarbij gebruiken...
-------------------

Daarna heeft Lloyd's de verschillende niveaus van autonomy vastgesteld...
-------------------

Er wordt echt over nagedacht, hoor.

Ongelukken? Vast wel? Een ramp? Misschien, maar wat is een ramp als er geen mensenlevens verloren gaan, alleen maar een schip met zijn lading? Hoeveel rampen zijn er gebeurd voordat er een redelijke betrouwbare verbinding met schepen tussen Nederland en Oost-Indië was? Hoeveel mensenlevens heeft de ruimtevaart tot nu toe gekost en hoeveel zeelieden komen er op dit moment elk jaar opnieuw om? Googel dat eens even op?
De ontwikkeling gaat gewoon door, of we dat nu leuk vinden of niet.
----------------------