Knopen & Splitsen
Re: Knopen & Splitsen
Nou, dat valt wel mee hoor. Ik splits de ogen aan de landvasten zelf en werk ze na het splitsen af met een takeltje. Gewoon uit een boekje geleerd.
Re: Knopen & Splitsen
Ik denk dat het niet meer (aan stuurlui) onderwezen wordt, want het (staaldraad-)stropjes maken op de khv deed ik vaak, zowel voor dek (voor bijv het luiken opentrekken) als voor de mk als hijsstropjes van allerlei maten....
Wanneer de stuurlui of matrozen mij dergelijke stropjes zagen maken (ik ging lekker op een bolder zitten), kwamen ze meteen met een verlanglijstje...
Gewoon ff met de snelle 'patentsplits' zoals die vlgs mij heette...stelde geen f*ck voor: na 2 x voordoen konden ze het zelf ook. Als het héél snel moest: niet de einden insplitsen, maar een kiesje erom; had je toch nog 80% treksterkte
Runners splitsen, of luffers (hingers)...dat was different koek ! Dat kon -afgezien van zo'n klein runner-eindoogje- ik ook niet... Bij méér dan 6 strengen of dikker dan 1/2 duim moest dat maar beter aan een professional worden overgelaten..
Jessus, hoe heette dat tuigbedrijf ook alweer uit Delzijl ? Of die wereldbekende uit Rotjeknor ? Zouden ze nog bestaan ??
Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste, maar is er nooit van gekomen....Omdat er altijd wel 1 matroos was die dat kon...en dan roepen ze meneer-de-hwtk ech nie...
Nu zit er een staaldraad op een tensionwinch voor het meren..
En tegenwoordig zijn voor hijswerk die gekleurde bandstroppen toch veel gemakkelijker ? Innovatie, noemen ze dat
Wanneer de stuurlui of matrozen mij dergelijke stropjes zagen maken (ik ging lekker op een bolder zitten), kwamen ze meteen met een verlanglijstje...
Gewoon ff met de snelle 'patentsplits' zoals die vlgs mij heette...stelde geen f*ck voor: na 2 x voordoen konden ze het zelf ook. Als het héél snel moest: niet de einden insplitsen, maar een kiesje erom; had je toch nog 80% treksterkte
Runners splitsen, of luffers (hingers)...dat was different koek ! Dat kon -afgezien van zo'n klein runner-eindoogje- ik ook niet... Bij méér dan 6 strengen of dikker dan 1/2 duim moest dat maar beter aan een professional worden overgelaten..
Jessus, hoe heette dat tuigbedrijf ook alweer uit Delzijl ? Of die wereldbekende uit Rotjeknor ? Zouden ze nog bestaan ??
Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste, maar is er nooit van gekomen....Omdat er altijd wel 1 matroos was die dat kon...en dan roepen ze meneer-de-hwtk ech nie...
Nu zit er een staaldraad op een tensionwinch voor het meren..
En tegenwoordig zijn voor hijswerk die gekleurde bandstroppen toch veel gemakkelijker ? Innovatie, noemen ze dat
Oost, west...ook best
Re: Knopen & Splitsen
Ik kom af en toe nog wel eens aan boord van een boot van de Koninklijke Marine, tijdens een varende familiedag. Ik heb daar gasten gezien die zware dubbel gevlochten trossen aan het splitsen waren. Vakmanschap bestaat daar nog wel. Vroeger aan boord werd er nog dikwijls staaldraad gesplitst voor het laadgerei, met behulp van lange splitspriemen. Dat was soms wel link werk wegens de spanning op de kabels.Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste, maar is er nooit van gekomen....
Re: Knopen & Splitsen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Knopen & Splitsen
Nee Leo, maar dit is ook heel mooi !
Ik 'naai' zulke lijnen, en dan met een bindsel eromheen afwerken...
Maar dit is ook heel fraai !
Ik bedoelde die grote scheepstrossen van (ons tiet en) nu, met diktes variërende van 75-85 mm. Vaak met kern en 8 strengen eromheen gevlochten...
Heet dat niet Alpha8 of zo ???
Ik 'naai' zulke lijnen, en dan met een bindsel eromheen afwerken...
Maar dit is ook heel fraai !
Ik bedoelde die grote scheepstrossen van (ons tiet en) nu, met diktes variërende van 75-85 mm. Vaak met kern en 8 strengen eromheen gevlochten...
Heet dat niet Alpha8 of zo ???
Oost, west...ook best
Re: Knopen & Splitsen
---------------------
HIER kun je wat mooie dingen zien. Hoe zo'n zware, gevlochten tros wordt gemaakt en het splitsen van een oog in een dunnere versie.
HIER kun je wat mooie dingen zien. Hoe zo'n zware, gevlochten tros wordt gemaakt en het splitsen van een oog in een dunnere versie.
Re: Knopen & Splitsen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Knopen & Splitsen
Ja, dat issum, Leo !
Zie je wel dat dat een ingewikkeld sprotje is ?
Ik heb op de Indianic (kortgeleden issie vastgelopen in de buurt van Gadani) ooit gezien hoe een tros brak, en de (Spaanse) bootsman er op de bak gauw een nieuw oog insplitste. Aan de wal splitste hij later daarna de laatste tieren nog eventjes in.
Vakmanschap !
Trouwens ook van de filmpjes van jou en Theo.....
Gek he, dat vind ik nou mooi om naar te kijken...
Ooit nog van pa geleerd (en nog steeds gedaan !) "Door het rollen met de voet wordt de gemeenste splits weer goed"
Had hij geleerd in dat soort loodsje-met-de-groene-deuren-en-kozijnen in Delfzijl vlakbij de Molenberg...destijds het tuigklaslokaal (en dat tuig sloeg dan op het onderwerp, heren !)
Maar met staaldraad pakte ik toch maar liever een houten hamer bij die stropjes of die RVS jachtdraadjes, en voor het grovere werk een vuistje...
Het goed uitdunnen (in de filmpjes noemen ze dat "schuin afknippen) van een stuk of 5 (staal)draadtieren in de streng, precies aan de binnenkant van ieder 'onderdoorgang', was de grote kunst.
Daarna teren met hete teer, dan drong het goed in, bekleden met persenningstrip, en dan zéér strak bindselen met teertouw mbv de kleedhamer..
Hé !.....ik ben een wtk, hè !
PS m'n vader was niet zo erg blij met die beroepskeuze, maar begreep het wel...
Hier nog dat beriggie van dat vastlopen van de Indianic...
Zie je wel dat dat een ingewikkeld sprotje is ?
Ik heb op de Indianic (kortgeleden issie vastgelopen in de buurt van Gadani) ooit gezien hoe een tros brak, en de (Spaanse) bootsman er op de bak gauw een nieuw oog insplitste. Aan de wal splitste hij later daarna de laatste tieren nog eventjes in.
Vakmanschap !
Trouwens ook van de filmpjes van jou en Theo.....
Gek he, dat vind ik nou mooi om naar te kijken...
Ooit nog van pa geleerd (en nog steeds gedaan !) "Door het rollen met de voet wordt de gemeenste splits weer goed"
Had hij geleerd in dat soort loodsje-met-de-groene-deuren-en-kozijnen in Delfzijl vlakbij de Molenberg...destijds het tuigklaslokaal (en dat tuig sloeg dan op het onderwerp, heren !)
Maar met staaldraad pakte ik toch maar liever een houten hamer bij die stropjes of die RVS jachtdraadjes, en voor het grovere werk een vuistje...
Het goed uitdunnen (in de filmpjes noemen ze dat "schuin afknippen) van een stuk of 5 (staal)draadtieren in de streng, precies aan de binnenkant van ieder 'onderdoorgang', was de grote kunst.
Daarna teren met hete teer, dan drong het goed in, bekleden met persenningstrip, en dan zéér strak bindselen met teertouw mbv de kleedhamer..
Hé !.....ik ben een wtk, hè !
PS m'n vader was niet zo erg blij met die beroepskeuze, maar begreep het wel...
Hier nog dat beriggie van dat vastlopen van de Indianic...
- Bijlagen
-
- Indianic sloop.jpg (286.37 KiB) 3962 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Knopen & Splitsen
Een KnopenHeld :
http://www.snellman.ax/
En een zelfgemaakt 12" rekkertje ,
De 16 tampjes zijn inderdaad afgetaped voordat ik ging splitsen. 16 Spaanse takelingen voor de mooi... op een rekker
In het filmpje van Leo-shof kun je beter niet naar de 2e man luisteren, die helpt je van de wal in de sloot
@jdbvos: die Rotterdammers: Lankhorst ropes of Mennes hijs- en hefmiddelen wellicht?
http://www.snellman.ax/
En een zelfgemaakt 12" rekkertje ,
De 16 tampjes zijn inderdaad afgetaped voordat ik ging splitsen. 16 Spaanse takelingen voor de mooi... op een rekker
In het filmpje van Leo-shof kun je beter niet naar de 2e man luisteren, die helpt je van de wal in de sloot
@jdbvos: die Rotterdammers: Lankhorst ropes of Mennes hijs- en hefmiddelen wellicht?
- Bijlagen
-
- 15192665_1159934054084381_7121496612342477165_n.jpg (62.03 KiB) 3939 keer bekeken
Machinare nesse est!
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Knopen & Splitsen
Van deze Meester zou ik heel graag les gehad willen hebben!
https://www.youtube.com/watch?v=jy2sNiyyxW8
https://www.youtube.com/watch?v=jy2sNiyyxW8
Machinare nesse est!