Het spoor
Re: Het spoor
Dat gele vlak op de botsneus heb ik in combinatie met het Berlijnse blauw nooit erg mooi gevonden. Maar ja, voor de zichtbaarheid was het nodig.
In 1985 heeft de loc nog een revisie gehad en is in de kleuren van de huisstijl geschilderd.
Hier staat hij met een sleep Belgische rijtuigen in Zwolle. Grijs met geel zag er veel beter uit al kon de loc op de foto wel een sopje gebruiken.
Groet, Paul G.
In 1985 heeft de loc nog een revisie gehad en is in de kleuren van de huisstijl geschilderd.
Hier staat hij met een sleep Belgische rijtuigen in Zwolle. Grijs met geel zag er veel beter uit al kon de loc op de foto wel een sopje gebruiken.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Er gloort mogelijk licht voor de eerder deze maand overbodig geworden en de al enige jaren terzijde staande en nog relatief jonge dieselstellen DM'90 Buffel. Naar verluidt zou het grootste deel van de vloot zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans.
Bron: https://www.facebook.com/hashtag/rm351? ... 7184071881 en ook:
http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/913-d ... a-terzijde
De 3426 word museumstel. Wat er met de 3424 gaat gebeuren heb ik nergens gelezen; zou het inmiddels één van de twee gebruikte plukstellen zijn?
Een artikel eerder dit jaar over een Buffel met bijzondere inzet: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/
Op de site van NS Financial Services stonden er vele jaren 27 stuks te koop: http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/
In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Bron: https://www.facebook.com/hashtag/rm351? ... 7184071881 en ook:
http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/913-d ... a-terzijde
De 3426 word museumstel. Wat er met de 3424 gaat gebeuren heb ik nergens gelezen; zou het inmiddels één van de twee gebruikte plukstellen zijn?
Een artikel eerder dit jaar over een Buffel met bijzondere inzet: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/
Op de site van NS Financial Services stonden er vele jaren 27 stuks te koop: http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/
In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Re: Het spoor
Die testtrein voor de reiniging was de DM 3403. Momenteel staat het stel niet meer in Zwolle.OLAU-fan schreef: ↑21 dec 2017 22:19 In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Ik heb vanmorgen nog even gekeken op het opstelterrein.
Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.
Ik ben met je eens dat het mooi ontworpen materieel is.
Vanaf de aflevering waren er wel al klachten over het binnenklimaat. De cabines van de machinisten zijn vrijwel direct voorzien van een airco.
Op de daken van de (passagiers)compartimenten is een witte reflecterende coating aangebracht, zoals hier te zien op de daken van stel 3426 dat gelukkig bewaard blijft. Het binnenklimaat is altijd een moeilijk punt en wordt heel verschillend ervaren.
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet zo gek op airco's. Ik heb daar meestal meer last dan plezier van.
Op hotelkamers is dat ding vaak het eerste dat ik uitzet.
Een link naar deze en een vracht andere mooie foto's van de DM'90.
https://hiveminer.com/Tags/dm90%2Czwolle
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Dank voor je inhoudelijke reactie en de link naar de mooie foto's Paul. Overigens ben ik ook meer een fan van een raam dat open kan i.p.v. airco, echter de modificatie van de ICM vind ik als passagier zeer goed geslaagd: een heerlijk binnenklimaat. Als ICM waaide het zomers door de trein. Nu als ICMm niet meer. Echter bij storing zijn de kleine klapraampjes minimaal. Ik zie dat als engineeringsonvolkomenheid.
p.s. heel af en toe zit ik in treinstel 4014. Al langere tijd merk ik bij het wegrijden dat deze met een "bonk" aanzet.
p.s. heel af en toe zit ik in treinstel 4014. Al langere tijd merk ik bij het wegrijden dat deze met een "bonk" aanzet.
Re: Het spoor
Ik kan me het navragen besparen; beide stellen worden gesloopt.Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.
Op de site Railwiki http://www.railwiki.nl/index.php/DM%2790#Afvoer wordt al het volgende gemeld (zie de laatste zin):
Ik hou het maar bij de herinnering aan de aflevering van de 3401 in Zwolle.
Helaas is van de werkplaats daar ook niets meer van over.
T.z.t. zullen er wel foto's verschijnen van de ritten naar de sloper.
Groet, Paul G.
P.S. Let bij het reizen met de ICM 4014 even op of het misschien steeds dezelfde machinist is.
Re: Het spoor
Geer & Goor hebben voor hun programma "Over De Vloer" eind februari 2006 eens een paar dagen meegelopen bij het spoor in Zwolle.Op de daken van de (passagiers)compartimenten is een witte reflecterende coating aangebracht,
Daarbij zijn ze o.a. ook ingeschakeld bij het wit maken van het dak van de 3420.
Het filmpje van de uitzending op 28 maart 2006 staat achter de navolgende link. Het witten begint op 33'40".
https://www.dailymotion.com/video/x61t7sa
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Dank Paul voor de info over de mooie reportage. Prachtig om te zien. Alle respect voor de NS-medewerkers hoe ze deze twee "flauwe mannetjes" (eufemisme) hebben doorstaan. Wat had het ICM-materieel toen nog de heerlijke degelijke en hygiënische en eenvoudig "nat te reinigen" oranje stoelbekleding. Erg jammer dat onderhoudsbedrijf Zwolle is opgedoekt. Tevens vind ik het nog altijd jammer dat de doorloopkop bij ICM is weggemodificeerd. Ik zat laatst in de trein tussen een aantal NS-medewerkers die in Zwolle naar een vergadering (OR of vakbond) reden en luisterde hun verhalen mee. Eén verhaal ging over ICMm en dat er iemand in de voormalige en voor passagiers niet meer toegankelijke doorloopkopruimte had gepoept.
Enfin, ik hoop dat de NS groot blijft en jullie niet over moeten naar OV-bedrijven met hun slechtere CAO.
Op Youtube staat het stukje verkort, met eronder enig commentaar en iets over het programma met G en G is geregisseerd en de kijker werd genept.
https://www.youtube.com/watch?v=utd4GLNtdIg
Enfin, ik hoop dat de NS groot blijft en jullie niet over moeten naar OV-bedrijven met hun slechtere CAO.
Op Youtube staat het stukje verkort, met eronder enig commentaar en iets over het programma met G en G is geregisseerd en de kijker werd genept.
https://www.youtube.com/watch?v=utd4GLNtdIg
Re: Het spoor
NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen.
In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld.
Dus dit soort warme werkzaamheden om de banden op de binnenwielen te krimpen is straks verleden tijd.
Ik ben benieuwd hoe de museumlijnen dat rebandageren straks gaan doen.
Groet, Paul G.
In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld.
Dus dit soort warme werkzaamheden om de banden op de binnenwielen te krimpen is straks verleden tijd.
Ik ben benieuwd hoe de museumlijnen dat rebandageren straks gaan doen.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Bij de RTM in Ouddorp doen ze dat al vele jaren, of ze het ook
doen voor andere (museum)bedrijven weet ik niet.
Ze bouwen zelfs hun eigen draaistellen, o.a voor de M-67 en MABD 1602
doen voor andere (museum)bedrijven weet ik niet.
Ze bouwen zelfs hun eigen draaistellen, o.a voor de M-67 en MABD 1602
Het leven is geen facebook