Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob
Berichten: 3138
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 06 nov 2017 22:29

Je bent van harte welkom.
Ik vergat te vermelden dat we ook een grote LGB baan ebben voor de kinderen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 205
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het spoor

Bericht door Jinny » 06 nov 2017 22:35

Ik loop er bijna iedere week langs als ik boodschappen ga doen...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 23 nov 2017 17:04

De locomotoren (Sikken) zijn in de loop der tijd over heel Nederland uitgezworven.
De NS 294 (bouwjaar 1938) is in 1969 verkocht aan het Havenbedrijf Rietlanden en heeft tot 1998 dienst gedaan in de Amsterdamse Amerikahaven bij het beladen van kolentreinen. Na een brand in het compartiment van de dieselmotor is hij verkocht aan een particulier en uiteindelijk gesloopt in 2011.
Op de foto in februari 1997.

Voormalige SIK 294.jpg
Voormalige SIK 294.jpg (117.71 KiB) 3262 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 352
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 17 dec 2017 19:02

Helaas is in het NS Reizigersvervoer het dieseltreintype DM90 ofwel Buffel uitgereden sinds vorige week de nieuwe dienstregeling is ingegaan. Jammer voor dit relatief nieuwe materieel dat het waarschijnlijk onder de slopershamer komt. Door de privatisering en de zogenaamde duurzaamheidsdoelstellingen komt dit materieel al op jonge leeftijd in het milieu terecht. :(

De NS behoudt één treinstel -de 3426- als museumstel.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2159
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Het spoor

Bericht door leo-shof » 18 dec 2017 10:46

Hoek van Holland
station  Hoek v Holland.jpg
station Hoek v Holland.jpg (157.5 KiB) 3040 keer bekeken
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 18 dec 2017 19:34

Dat gele vlak op de botsneus heb ik in combinatie met het Berlijnse blauw nooit erg mooi gevonden. Maar ja, voor de zichtbaarheid was het nodig.
In 1985 heeft de loc nog een revisie gehad en is in de kleuren van de huisstijl geschilderd.
Hier staat hij met een sleep Belgische rijtuigen in Zwolle. Grijs met geel zag er veel beter uit al kon de loc op de foto wel een sopje gebruiken.

Zwolle februari 1993.jpg
Zwolle februari 1993.jpg (130.6 KiB) 2982 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 352
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 21 dec 2017 22:19

Er gloort mogelijk licht voor de eerder deze maand overbodig geworden en de al enige jaren terzijde staande en nog relatief jonge dieselstellen DM'90 Buffel. Naar verluidt zou het grootste deel van de vloot zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans.
Bron: https://www.facebook.com/hashtag/rm351? ... 7184071881 en ook:
http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/913-d ... a-terzijde

De 3426 word museumstel. Wat er met de 3424 gaat gebeuren heb ik nergens gelezen; zou het inmiddels één van de twee gebruikte plukstellen zijn?

Een artikel eerder dit jaar over een Buffel met bijzondere inzet: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/

Op de site van NS Financial Services stonden er vele jaren 27 stuks te koop: http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/

In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 23 dec 2017 19:13

OLAU-fan schreef:
21 dec 2017 22:19
In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Die testtrein voor de reiniging was de DM 3403. Momenteel staat het stel niet meer in Zwolle.
Ik heb vanmorgen nog even gekeken op het opstelterrein.
Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.

Ik ben met je eens dat het mooi ontworpen materieel is.
Vanaf de aflevering waren er wel al klachten over het binnenklimaat. De cabines van de machinisten zijn vrijwel direct voorzien van een airco.
Op de daken van de (passagiers)compartimenten is een witte reflecterende coating aangebracht, zoals hier te zien op de daken van stel 3426 dat gelukkig bewaard blijft. Het binnenklimaat is altijd een moeilijk punt en wordt heel verschillend ervaren.
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet zo gek op airco's. Ik heb daar meestal meer last dan plezier van.
Op hotelkamers is dat ding vaak het eerste dat ik uitzet.


DM 3426.jpg
DM 3426.jpg (110.54 KiB) 2846 keer bekeken
Een link naar deze en een vracht andere mooie foto's van de DM'90.
https://hiveminer.com/Tags/dm90%2Czwolle

Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 352
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 23 dec 2017 20:43

Dank voor je inhoudelijke reactie en de link naar de mooie foto's Paul. Overigens ben ik ook meer een fan van een raam dat open kan i.p.v. airco, echter de modificatie van de ICM vind ik als passagier zeer goed geslaagd: een heerlijk binnenklimaat. Als ICM waaide het zomers door de trein. Nu als ICMm niet meer. Echter bij storing zijn de kleine klapraampjes minimaal. Ik zie dat als engineeringsonvolkomenheid.

p.s. heel af en toe zit ik in treinstel 4014. Al langere tijd merk ik bij het wegrijden dat deze met een "bonk" aanzet.

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 24 dec 2017 11:54

Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.
Ik kan me het navragen besparen; beide stellen worden gesloopt.
Op de site Railwiki http://www.railwiki.nl/index.php/DM%2790#Afvoer wordt al het volgende gemeld (zie de laatste zin):
Melding Railwiki.jpg
Melding Railwiki.jpg (52.15 KiB) 2766 keer bekeken
DM'90 stel 3401.jpg
DM'90 stel 3401.jpg (173.26 KiB) 2766 keer bekeken
Ik hou het maar bij de herinnering aan de aflevering van de 3401 in Zwolle.
Helaas is van de werkplaats daar ook niets meer van over.
:(
T.z.t. zullen er wel foto's verschijnen van de ritten naar de sloper.
Groet, Paul G.

P.S. Let bij het reizen met de ICM 4014 even op of het misschien steeds dezelfde machinist is. :-D

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 02 jan 2018 16:41

Op de daken van de (passagiers)compartimenten is een witte reflecterende coating aangebracht,
Geer & Goor hebben voor hun programma "Over De Vloer" eind februari 2006 eens een paar dagen meegelopen bij het spoor in Zwolle.
Daarbij zijn ze o.a. ook ingeschakeld bij het wit maken van het dak van de 3420.

Geer en Goor 22-02-2006.jpg
Geer en Goor 22-02-2006.jpg (123.91 KiB) 2648 keer bekeken
Het filmpje van de uitzending op 28 maart 2006 staat achter de navolgende link. Het witten begint op 33'40".
https://www.dailymotion.com/video/x61t7sa
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 352
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 03 jan 2018 22:51

Dank Paul voor de info over de mooie reportage. Prachtig om te zien. Alle respect voor de NS-medewerkers hoe ze deze twee "flauwe mannetjes" (eufemisme) hebben doorstaan. Wat had het ICM-materieel toen nog de heerlijke degelijke en hygiënische en eenvoudig "nat te reinigen" oranje stoelbekleding. Erg jammer dat onderhoudsbedrijf Zwolle is opgedoekt. Tevens vind ik het nog altijd jammer dat de doorloopkop bij ICM is weggemodificeerd. Ik zat laatst in de trein tussen een aantal NS-medewerkers die in Zwolle naar een vergadering (OR of vakbond) reden en luisterde hun verhalen mee. Eén verhaal ging over ICMm en dat er iemand in de voormalige en voor passagiers niet meer toegankelijke doorloopkopruimte had gepoept. :-(
Enfin, ik hoop dat de NS groot blijft en jullie niet over moeten naar OV-bedrijven met hun slechtere CAO.

Op Youtube staat het stukje verkort, met eronder enig commentaar en iets over het programma met G en G is geregisseerd en de kijker werd genept. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=utd4GLNtdIg

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 11 jan 2018 17:06

NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen.
In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld.
Dus dit soort warme werkzaamheden om de banden op de binnenwielen te krimpen is straks verleden tijd.
Ik ben benieuwd hoe de museumlijnen dat rebandageren straks gaan doen.

Wielbanden treinen.jpg
Wielbanden treinen.jpg (89.72 KiB) 2365 keer bekeken
Groet, Paul G.

Johnny
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Het spoor

Bericht door Johnny » 12 jan 2018 21:35

Bij de RTM in Ouddorp doen ze dat al vele jaren, of ze het ook
doen voor andere (museum)bedrijven weet ik niet.
Ze bouwen zelfs hun eigen draaistellen, o.a voor de M-67 en MABD 1602

Patru
Berichten: 1894
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 13 jan 2018 13:34

Bedankt, dat wist ik niet.
Zetten ze dan ook van die witte strepen op de wielen (zoals op onderstaande foto) om te zien of er een band verschoven is?
Of loopt er nog voor controle een wagenmeester met een hamer langs de trein om de wielen te controleren? :)

Wielstellen.jpg
Wielstellen.jpg (184.34 KiB) 2228 keer bekeken
Wagenmeester-2.jpg
Wagenmeester-2.jpg (79.99 KiB) 2228 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos » 19 feb 2018 11:29

Op Instagram zag ik een fotootje waarop duidelijk te zien is dat het treinveer nieuw leven in wordt geblazen....

...of zou het het NS-antwoord zijn op de "Splashtour" van de busondernemer...??? De "Splashtrain"....
Bijlagen
treinveer.jpg
treinveer.jpg (54.64 KiB) 1836 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie