Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb me ooit laten vertellen dat er een diploma scheepskok aanboort moest zijn. als het om een Nederlands schip ging weet hier iemand iets van.
Iedere koekebakker kon scheepskok worden, John. :wink:

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door cor »

Hallo Jos

Ik ben ooit begonnen met varen op de Vlaardingse Loggers ooit als prenter
kostjongen op de VL 50 Elise en had de smaak te pakken toen als afhouder
op de VL 114 Voorlichter en na twee reizen reepschieter in 1956 daarna op de VL 97
Prinses Juliana twee teelten gevaren reepschieter, winter kleine jongen
en de laatste teelt als jongste periode 1956 t/m 1958
In die tijd hadden we een kok/matroos dat was veelal een matroos die tot kok
gebombadeerd die hadden toen geen opleiding althans wat ik er van meegemaakt heb.
Op de VL 50 en VL 114 zaten een goede matroos kok.
Aardappels schillen werd met de gehele bemanning gedaan.
Deze loggers hadden geen koelkasten of vriezers dus veel roldonders bruine bonen en erwte soep.
Deze loggers hadden een lengte van 35 meter bij 6,84 breed dus slechte maten voor de kok
dat wil zeggen heeeel veeel slingeren en stampen en onverwachtse halen waar door er soms
niets meer op de kachel in de kombuis stond ondanks de stormlatten.
Eigenlijk waren die koks akrobaten in de kombuis
Ook de broden die stonden te rijzen in de blikken vlogen dan alle kanten op.
Op deze loggers was het brood wel lekker als het gebakken was maar sávonds kon je
iemand de hersens mee ingooien zo hard.
Na zo'n vier weken op ze was het eten meestal op en kregen we zeekaak.
Nogmaals zo heb ik dat meegemaakt.
Je moest je eigen bord meenemen mok bestek bed en dekens een strozak van jutte
en vullen bij de schuur met stro

De koopvaardij dus toen ik bij de KRL ging varen was dat heel anders

Ik laat het even hierbij en kom terug bij de koopvaardij mijn periode bij de KRL
en op de vraag van Jos

Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door cor »

Op de vraag over scheepskoks op Nederlandse schepen op mijn scheepskoksdiploma staat
overeenkomstig het bepaalde in Art 37a van het schepelingenbesluit dit artikel bestaat
nu niet meer.
Hierbij nog een rooster wat we moesten leren enz
Het was een leuke cursus allemaal scheepskoks en bakker koksmaats van alle reederijen
in Nederland ook zeesleepvaart
De keuken was in de Rauwenhofstraat nabij de Mathenesserbrug de Banketbakkersschool in de Potgieterstraat
Spangen en Slagers vakschool in de Slachterij Crooswijk daar moesten we dus heen en weer
pendelen en er tussen heeeel veeeel kroegen.

Doe hier ook een copy van de minimum rantsoenen bij en voorbeeld menu
uit 1964 naar de hand van die gegevens moest de kok koken en met het rantsoen
de uitkomen

Cor Boer
Bijlagen
Dipl 01.jpg
Dipl 01.jpg (212.87 KiB) 6052 keer bekeken
Dipl 02.jpg
Dipl 02.jpg (170.18 KiB) 6052 keer bekeken
Reg 01.jpg
Reg 01.jpg (136.02 KiB) 6052 keer bekeken
reg 02.jpg
reg 02.jpg (147.24 KiB) 6052 keer bekeken
reg 03.jpg
reg 03.jpg (158.1 KiB) 6052 keer bekeken
Rooster.jpg
Rooster.jpg (153.05 KiB) 6052 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De vraag was of er een gediplomeerd scheepskok aan boord moest zijn van een Nederlands schip, Cor.
Dan is Kombuispraat uiteraard het juiste forum. :wink:
Dit was volgens mij dus niet het geval, maar een kok was zo belangrijk aan boord dat de rederijen dus bij voorkeur gediplomeerde koks aannamen en goede koks niet lieten gaan. :wink:
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepskoks

Bericht door warbout »

In de tijd dat ik gevaren heb van 1962 tot 1989. moest je wel degelijk geldige papieren hebben
om als Kok, chef Kok , slager , Chef Hofmeester et cetera te mogen varen.
Als je die niet had kreeg je wel de gelegenheid om deze te halen.
Zelfs bij het Rijks loodswezen moest je rijks papieren hebben of halen om in de Kombuis te werken.
En geen baard dragen. :)

Vakkennis hebben van menukunde, dieet en gezonde voeding.

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------
Dat is interessant wat je daar plaatst, Cor. Geert van de Berg, 3de stuurman van de Balticborg - helaas heel jong overleden - kende dat voedingsreglement en de rantsoenen volledig uit zijn hoofd. Dat kon hij zo opdreunen, met alle komma's en punten, "e.d."s en wat er tussen haakjes stond. Op de toon waarin het geschreven was, zo'n ambtenarenreglemententoon als je begrijpt wat ik bedoel. Als er dan bijvoorbeeld op een morgen geen pap was bij het ontbijt, dan belde hij voor de bediende en zei zoiets van: "Zeg Dwight, wil je hofmeester om een verklaring vragen waarom ik hedenmorgen geen natte meelspijs - havermout, gort, rijst e.d. - krijg terwijl ik daar zoals vastgesteld door de voedingscommissie, ingesteld door de raad van bestuur voor de zeevaart en de contactcommissie van organisaties van werknemers ter koopvaardij, recht op heb?" :-D
Die bediende heette echt Dwight en zelfs Dwight Winston. Hij was op 5 mei 1945 geboren, voor zijn vader reden om hem te vernoemen naar Dwight Eisenhower en Winston Churchill.

Maar ik heb ook nog een vraag over die koksopleiding. Wat voor vooropleiding moest je hebben om toegelaten te worden? Ik bedoel: het was 4 weken van 5 dagen, weken van 32,5 uur, dus in totaal 130 uur. Daar zat maar 20 uur praktijk koken bij, 12 uur banketbakken, ongeveer 15 uur broodbakken en maar liefst 28 uur praktijk slagerij. Kon je dat in zo'n korte tijd allemaal leren, waarna je een stelletje zeikers en kankeraars op een schip naar tevredenheid kon voeren? Of moest je al ervaring hebben in de kombuis van een schip?
Als je op de kustvaart een kok kreeg die de banketbakkersopleiding had gevolgd, dan wist je vrijwel zeker dat je goed zat. Dat waren altijd goede koks. De slechte koks die ik heb gehad, ben ik vergeten, maar de goeie herinner ik me vandaag allemaal nog. Zoals mijn vriend Jan van der Haven - een artiest in zijn vak. Moge hij rusten in vrede.

-------------------------------------------------Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

moest je wel degelijk geldige papieren hebben
Dit waren volgens mij eisen van bepaalde rederijen, Willem.
Maar ik heb nooit bij echte "Heren maatschappijen" gevaren. :wink:
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door cor »

Hallo Jos ik had er bij geschreven overeenkomstig het bepaalde in Art 37a van het schepelingenbesluit
maar dit schepelingen besluit bestaat nu niet meer en daar zal ongetwijfeld het een en ander
ingestaan hebben betreffende diploma's
Er zal toen een overgangs fase geweest zijn neem ik aan er was toen wel in 1968
de mogelijkheid om als kok te varen met dispensatie maar het financiele plaatje
daar aan was niet aantrekkelijk.

De vraag van Theo maar dan kan ik alleen over de KRL periode praten
Er waren jongens van de banketbakkers school maar ook van de koksschool
en ook zonder deze opleiding die als koksmaatje begonnen zijn en zich zo
konden opwerken.
In die tijd voeren er nog veel koks die op de mailschepen, passagiersschepen gevaren hadden
en die dus een hele berg ervaring hadden en waarvan je dus heel veel kon leren.
Ik zelf had toen ook geen koksopleiding ik kwam van de haringvisserij af en dat is totaal anders.
Ik ben begonnen als jongen a/d en werd later bediende a/d en heb het meeste daarvan
als pantryman gevaren ik heb geen vaste hand en als ik barwacht moest lopen zeiden de
officieren o Cor Boer heeft barwacht de flessen rammelde als een gek op mijn plateau.
Ik ben aan boord in mijn vrije tijd sávonds gaan leren broodbakken en gebak maken
ijsdraaien enz en als de kok ging uitbenen goed gekeken en geholpen.
Na enkele reizen werd ik voor gesteld aan kantoor om als bakker/koksmaat te gaan varen.
Ik had wat reisjes als bakker koksmaat gemaakt en werd ik aan kantoor voorgesteld om
2e kok te worden.
Maar helaas stopte ze toen met 2e koks te varen dus vroeg ik om naar de scheepskoks opleiding
te mogen(er was wel een optie om zelf te gaan maar dat koste wel wat)eerst wilde ze mij
niet laten gaan maar op een gegeven moment lieten ze me toch gaan.
En ik slaagde voor mijn scheeps koks diploma en ben toch zelfstandig kok geworden.

Dus Theo zo zullen er meerdere geweest zijn op een andere manier wel maar toch
En het was toen in die periode de beste leermeester bij die ouwe koks.
Als je de plaatjes in de oude culinaire enceclopedie wat ze toen op de passagiersschepen
maakte kun je je voorstellen wat een culinaire kennis aan boord was.

Cor Boer
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepskoks

Bericht door warbout »

Dat is inderdaad een feit Cor.
Zo kon ik niet naar de zeevaartschool wegens zwak in kleuren.(Kleurenblind)
Aangezien ik niet als mijn vader en grootvader was die techniekers waren ging ik ook niet in
de machinekamer varen. Dus bleef de Civiele Dienst over.

Inderdaad waren bij de maatschappijen van Nievelt, Oranje Lijn, V.N.S. enz. de eisen
dat je opgeleid moest zijn in de praktijk en dan je papieren halen op hun kosten aan de wal.

Zodoende ben ik onderaan begonnen als jongen algemene dienst naar allround steward en Chef Hofmeester.
Bij het Loodswezen was je dan chef C.D. tevenss chef kok.

Bij van Nievelt (Maassluisse Loyd) op de Alchiba vaarde een markant figuur die men 'de Chef kok der koopvaardij'
noemde namelijk: Bertus van Beest. Die was deze reis tevens mijn zo gezegde 'zeevader' en daar heb ik een goed
voorbeeld gehad uit de praktijk.

groetjes, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door cor »

Hallo Willem

Dus bij jou het zelfde als bij mij ik heb gevaren als afhouder, reepschieter en kleine jongen
op de visserij toen ik jongste werd ook op de visserij moest ik voor de
keuring en bleek dat ik ook gedeeltelijk kleurenblind was en dus kon ik niet meer
aan dek varen.
Dus na de visserij wilde ik de machine kamer in maar bij solliciteren bij de KRL
bij meneer de Haan zei deze mij dat ik beter eerst bij de civiele dienst kon gaan varen
dat was financieel aantrekkelijker anders had ik (Ik was toen 16 jaar)2 jaar als ketelbinkie
moeten gaan varen.
Het was eerst mijn bedoeling na handlanger dus olieman worden.
Zo doende ben ik bij de civiele dienst gekomen en er blijven hangen.
Even terug op het koks leven aan boord

Het was toch wel heel belangrijk de slagerij redelijk goed te kennen het uitbenen dus.
Je had hele voor en hele achter voeten van de koe en halve varkens.
Als je mis snijd of verkeerd kon je heel slecht uitkomen met je voeding cijfer.
Gelukkig was ik daar vrij goed in de slagerij ook met zult en rollade maken.
Tegenwoordig zie je veel rollade in de schappen liggen die helemaal niet gerold zijn
maar een homp vlees in een netje van elastiek er om.
Wij deden het met rollade touw en hadden houten en stalen pennen bij het aantrekken
van de touwtjes en het gerolde vlees goed strak te houden.
Kom ik toch weer even terug op waar Jos het over had een hofmeester die kok geweest
was of een Hofmeester die geen kok geweest was.
Bij een hofmeester ex kok dus die begreep waarom je bepaalde menu's maakte de hofmeester
die geen kok geweest was moest je dus bij het menu maken altijd over het vlees beginnen wat
er uitgebeend was en in voorraad enz en daarop je menu maken.
Maar over het algemeen genomen ging het toch wel vrij goed dat menu maken aan boord.
En dan erna een pilsje nemen.

Er waren dus koks die om een reden kon ook medisch zijn hofmeester geworden zijn
Later is het allemaal kok/hofmeester geworden

Daar bij het loodswezen zaten er toen ook wel die van de haringvisserij vandaan kwamen
ik heb er wel eens enkele naar het schip zien komen met dat loods jolletje waar ik mee op
de haringvisserij gevaren had.

Cor Boer


Plaats reactie