Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Wegens werkzaamheden nog niet verder dan pagina 21 van de PDF gekomen.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat de deskundigen nog heel veel vragen open hebben staan die niet 1,2,3 op te lossen zijn, wat ze ook grif toegeven. En da's een goede zaak, want hoogmoed heeft al voor genoeg ellende gezorgd.

Het gaat wel goed komen met dat onbemande varen, maar of het allemaal zo snel gaat als de gladde communicatiedeskundigen in de folders schrijven is nog maar de vraag.
Er is namelijk een enorme stoorzender die niet zomaar even uit te schakelen is: Bemande schepen & bootjes met mensen die niet denken als een computer maar wel van hetzelfde vaarwater gebruik maken. Ik denk dat dat het heetste hangijzer wordt. Je kunt die armoedzaaiers moeilijk uitroeien omdat jij zonodig met een computer in de rondte wilt varen. En dan denk ik niet aan het rijke westen die je met wetten wel in een keurslijf krijgt, maar bv aan een paar miljoen Indiërs die nog geen nagel hebben om hun reet te krabben, laat staan dat ze een responder kunnen betalen of weg kunnen blijven van hun visgronden omdat daar een computerbootjes-lane overheen wordt geprojecteerd.



Wbt de bouw van zo'n lange-afstand computerboot:
Daar zou ik dus niét het nieuwste van het nieuwste voor nemen. Betrouwbaarheid staat voorop en daar passen kinderziektes van de laatste snufjes niet in.
Ik zou hem dus opbouwen van bewezen (standaard)componenten die overal ter wereld al op de plank liggen. Grote luiken boven de technische ruimtes zodat je razendsnel componenten kunt wisselen wanneer schade of slijtage dat vereist. Daarnaast zijn bewezen componenten het goedkoopst, want al veel geproduceerd.
Vooralsnog diesel-elektrisch, vanzelfsprekend geheel gescheiden.
Koeling uit een dubbele bodem. Dat scheelt niet alleen pompen en warmtewisselaars die voor problemen kunnen zorgen, maar je moet ook zo weinig mogelijk "gaten" in het schip hebben. Die dubbele bodem hoeft helemaal niet zoveel volume te hebben. Het gaat om de oppervlakte die met het buitenwater in contact staat, niet om het aantal liters.
Gewoon dubbelschroefs onder de kont en een paar standaard boeg/hekschroeven voor in de havens. Geen liflafjes van noodpropellors die het niet doen wanneer ze eindelijk moeten werken. Dat scheelt ook in kosten en gewicht.
KISS is het magische woord, oftewel Keep It Simple Stupid.

Brandstof:
Diesel zal door de milieumaffia wel uitgefaseerd worden.

LNG zie ik als een tussenpaus. Dat spul heeft niet alleen ca 1/3 groter volume dan diesel bij dezelfde energieinhoud, maar het moet ook in speciale tanks die waanzinnig geisoleerd moeten worden. LNG moet namelijk bij 160 graden onder nul bewaard worden. Bij een hogere temperatuur gaat de druk omhoog en dat is linke soep. Er moet verbruikt worden om die temperatuur laag te houden, iets wat vloekt bij een langdurig (reparatie)verblijf in een haven.
Voor ertscarriërs zou LNG wel een tijdje uit kunnen. Die hebben ruimte genoeg. Maar om bij een containerschip de brug te vervangen door LNG-tanks lijkt me geen strak plan. Da's het paard achter de wagen spannen. Daarnaast moeten motoren worden aangepast op LNG, en dat is nou nét geen standaard dingetje wat overal ter wereld op de plank ligt.

Ik zie even niets in brandstofcellen. Rendement van de cellen is vooralsnog zwaar beroerd en het maken van de benodigde brandstoffen kost idioot veel energie wat het totale rendement tranentrekkend maakt.
Als men bv waterstof gebruikt krijg je hetzelfde gelazer als met LNG, alleen met veel hogere drukken en dus grotere boem wanneer het fout gaat.

Wat nog zou kunnen is GTL. Gas To Liquid, oftewel diesel uit aardgas. Dat verbrand mooi schoon en er is gas genoeg. Heeft een iets hogere energiedichtheid dan diesel, kan in gewone bunkers, motoren hoeven er niet voor omgebouwd te worden.

Maar laat ik ook eens de visionair spelen: Ieder schip zijn eigen mini-thoriumreactor. Dan heb je wbt brandstof het lek wel boven water. De verbrandingsmotoren met al hun ellende vervallen dan. De meesten hier zullen dat niet meer meemaken (incl ikzelf), maar er komt een tijd dat de gifgroene klimaatgrachtengordeldieren begrijpen dat je van wind en zon niet kunt leven en dat kernenergie de oplossing is voor hun non-probleem. Dan is het nog maar een klein stapje naar veilige mini-reactoren die je op onbemande schepen kunt plaatsen, want thorium is lang niet zo onstabiel en kritisch als de nu bestaande kernreactoren.


Tot zover even wat snelle gedachtes.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

http://www.telegraaf.nl/nieuws/1468613/ ... zeeschepen

Rotterdamse primeur: drones voor slepen zeeschepen
Door PAUL ELDERING

Updated Gisteren, 21:12
Gisteren, 21:10 in BINNENLAND

ROTTERDAM - De Rotterdamse havensleper Kotug, die in de hele wereld zeeschepen havens in- en uit sleept, gaat drones inzetten om kabels vast te maken aan de varende reuzen. Het is een Nederlandse vinding, waarvoor patent is aangevraagd.

Ⓒ KOTUG
De voornaamste reden voor de vernieuwing, die in 2018 in de praktijk getest gaat worden, is om de veiligheid voor de bemanning te verbeteren.

De sleepboten moeten op volle zee nu vlak voor en achter de megaschepen gaan varen om de kabels vast te kunnen maken. Dat kan volgens Kotug gevaarlijk zijn. Er gebeuren soms ernstige ongelukken mee.

„We willen drones inzetten vanaf een veilige afstand om de kabels letterlijk over te vliegen”, aldus Kotug, een Nederlands familiebedrijf. Dat moet volgens een woordvoerder ook nog eens efficiënter zijn en kosten besparen.

Ⓒ KOTUG
Het bedrijf laat in een video-animatie zien hoe het systeem moet gaan werken:
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jacko »

Dit is dus echt geschiedenis. :? :?
Bijlagen
20171213_100916_resized.jpg
20171213_100916_resized.jpg (311.28 KiB) 4342 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Innovatie

Bericht door Joost.R »

State-of-the-art LNG solutions for long ocean voyages

Deltamarin together with Gaztransport & Technigaz (GTT), an engineering company involved in membrane containment systems for transport and storage of LNG, has studied the use of membrane-type tanks on cargo and passenger vessels.
Lng 1.jpg
Lng 1.jpg (44.69 KiB) 4124 keer bekeken
Caption: The 2,300 TEU container feeder concept used as one of the platforms in the cooperation project between Deltamarin and GTT.
For quite some time now, Liquefied Natural Gas (LNG) has been an established fuel alternative for short sea shipping routes and also acts as a complementary fuel for longer routes.

Deltamarin’s references include various vessels with LNG capabilities, and usually a C-type tank is the common place solution for fuel storage. However, when the desired range, autonomy or ship size increase, other tank technologies may become more viable for LNG fuel storage. Among them, a well-known and experienced technology is the membrane-type tank by GTT. In close cooperation with GTT, Deltamarin has created a unique portfolio of cargo and passenger vessels to save valuable cargo space compared to classic cylindrical-type LNG tank solutions and to enable the use of LNG for long ocean voyages.
Lng 2.jpg
Lng 2.jpg (117.23 KiB) 4124 keer bekeken
caption: A section view of the membrane fuel tank concept.
The portfolio includes a container vessel, a pure car and truck carrier (PCTC) and a cruise ship.

During the development project, each of the vessels was equipped with a modularised GTT membrane tank type solution, which can be adjusted in size from 1,000 to 5,000 m³, depending on the case vessel. Either one or multiple tanks can be integrated into the vessel. The final fuel capacity is a trade-off between desired cargo capacity and bunkering intervals.

As an example, a container ship case vessel with a 2,500 m³ tank offers an autonomy time of 22 days or can reach 10,000 nautical miles. These figures ensure that most intra-Asian, intra-European or intra-American trade loops can be sailed in just one bunkering operation. Naturally, other sizes offering the same volume efficiency but less cargo space sacrificed are available, for example 1,000 m³, 1,500 m³ or 2,000 m³. Similar scalable solutions exist for the PCTC and the cruise ship.
Lng 3.jpg
Lng 3.jpg (18 KiB) 4124 keer bekeken
Caption: Another example of GTT’s membrane-type fuel tank integration located in a large PCTC vessel with two alternative tank locations.
On average, calculations during the development project showed that only approximately 60% of the LNG capacity provided by membrane technology could be accommodated in the same space, when using an optimised bi-lobe C-type tank solution. For large fuel capacities, therefore, the membrane solution is clearly the most feasible LNG fuel tank solution.

Does this all make sense financially? According to Deltamarin’s calculations, in many cases it does. A financial scenario calculation was carried out with the following input parameters in which distillates (MGO) has been defined as a reference level:
Case vessel: 8,000 CEU PCTC
Required LNG endurance: 15,000 nm
Operation profile: 5 trips/year (Asia – Europe route)
Other alternatives: Use of MGO, HFO + scrubber, LNG Type-C tank
Fuel price scenario: MGO 600 $/tonne HFO 400 $/tonne
LNG 350 $/tonne Price for CEU slot per voyage: 800 $
lng 5.jpg
lng 5.jpg (73.82 KiB) 4124 keer bekeken
As the figures indicate, in this case the LNG membrane tank solution pays itself back in less than 3 years compared to the reference level, whereas HFO with the scrubber option offers slightly shorter payback time.

From a Net Percent Value (NPV) point of view, the LNG membrane solution offers the highest value of all options over the ten-year period. This is due to the savings made by both, in LNG fuel price and efficient use of hull volume for LNG fuel tanks. Compared to Type-C tank solution, a significant amount of valuable cargo space inside the hull can be saved. The HFO option also has moderate fuel costs but is penalised because of the extra power and sludge handling required by the scrubber operation. With the fuel price scenario used, operating with MGO almost doubles the operating cost over 10 years compared to LNG options.

It can thus be said that, from a financial point of view too, LNG as fuel and membrane technology as a fuel storage solution are definitely feasible for various projects. However, it must be noted that the analysis is very sensitive to fuel prices and fuel tank capacities.

"In addition to its existing vast experience in the conventional C-type tank solution, Deltamarin is now able to provide an extensive solution for LNG as fuel with the GTT Membrane tank. We work with all of the leading solution providers of tank technology and our expertise covers both short and long ocean operations with LNG." - Deltamarin

Source: Deltamarin
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Als je genoeg ruimte hebt kan alles met dat LNG.
De membraamtechnologie waarover men het heeft zit in iedere LNG tank, dus dat is niets nieuws. Ze kunnen alleen ook andere vormen maken dan de traditionele ronde tanken zodat ze op andere plaatsen passen.
Je blijft echter wel zitten met ruimteverlies van een -relatief zware- losse tank met zo'n 50cm isolatie rondom, de veel kleinere energieinhoud per liter LNG tov diesel en het noodzakelijke afkoken om het spul koud en dus vloeibaar te houden.

En puur persoonlijk: Zo'n ronde tank half bovendeks zou ik nog wel mee gaan varen, rond kan wel een opdonder hebben.
Maar om te weten dat ik benedendeks ingesloten zit tussen dat spul en tot -162 graden bevries óf levend verbrand tijdens een flinke aanvaring...
Nou nee.


Topic is trouwens aardig ingekakt sinds het zwijgen van Theo. :(
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Leo, als ik niks te melden of anderszins bij te dragen heb, hou ik gewoon mijn mond. :?
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Mening van een pionier en insider:
http://www.motorship.com/news101/commen ... r-autonomy

Op de site van "The Motorship" staan regelmatig artikelen over innovatieve zaken dus ik kan eenieder die geïnteresseerd is een wekelijks bezoek aanraden.

Dat gaat ook op voor "Hellenic Shipping News" waar dit artikel staat:
http://www.hellenicshippingnews.com/unm ... derations/

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------
Twee goede artikelen; bedankt voor de links.
De toekomst is , daar komt het op neer. Wie daar nog aan twijfelt en vol wil blijven houden dat het allemaal wel los zal lopen met dat onbemand - of minimaal bemand - varen, zal onvermijdelijk achterop raken.
When you look at the different sectors – maritime, road, rail and air – you can see that development is moving at different speeds and there are different stages, but the fact is autonomy is becoming a feature of all of them. Even if we, in the maritime world, decided to put the brakes on all this, others wouldn’t, and we’d just be left behind.
Het zal zover komen dat je voor een autonoom varend schip een lagere verzekeringspremie betaalt dan voor een conventioneel schip dat bemand is met mensen die dagelijks fouten maken. De meeste fouten blijven onopgemerkt omdat ze geen gevolgen hebben, maar het zijn wel fouten.
--------------
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Sorry Theo, maar je dwingt me om hier op te reageren.
Een wereld zonder mensen die fouten kunnen maken of waar af en toe ongelukken gebeuren is een wereld waar ik niet in zou willen leven. Het mooie van het leven is juist dat er soms dingen mis gaan, of dat iets fout kan aflopen.Dat houd de spanning in het leven, daar doe je het voor.
Zelfrijdende auto,s die nooit een aanrijding krijgen, schepen die autonoom varend waar nooit iets mis mee gaat, vliegtuigen die nooit neer storten. En dan, genetische manipulatie waardoor er nooit meer iemand ziek zal worden en we allemaal precies 120 jaar oud worden ? Wat voor een saai en nutteloos leven moet dat dan zijn ? Juist omdat er dingen mis kunnen gaan, juist omdat mensen fouten maken is het leven het waard om geleefd te worden. Zonder dat is het vegeteren en is het leven niet de moeite waard.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Al dwing ik dan ook niemand tot reageren - hoe zou ik dat ook kunnen? :shock: - hoef je je natuurlijk niet te verontschuldigen voor een reactie. Waar zou dat voor nodig zijn?

Dat gezegd hebbende:
Zolang er mensen op de wereld zijn, zullen die mensen fouten maken. Dat is mooi; dan kun je zien en merken dat het mensenwerk is. Dat heeft zonder meer een toegevoegde waarde. Ik kom daar vandaag en anders morgen nog op terug in een héél ander topic op dit forum dat helemaal niets met schepen of met varen of met automatisering en innovatie te maken heeft. Mensenwerk is mooi. Volmaaktheid, foutloosheid is zielloos.

Het wordt echter een heel andere zaak als menselijke fouten, menselijk falen, de dood van diezelfde mensen tot gevolg kan hebben. Dat zou nog niet zo erg zijn als het alleen het leven kostte van de man of de vrouw die de fout of de fouten maakte. Ik hou niet zo van "eigen schuld, dikke bult", maar zo is het natuurlijk wel. Het trieste is echter dat zo iemand vaak anderen, die daar part noch deel aan hadden, mensen die vonden dat het leven waard was geleefd te worden, mee de dood in sleurt. Dat schertsfiguur dat het bevel voerde over de Costa Concordia was schuldig aan de dood van 32 mensen. Nu valt daar misschien nog over te discussiëren, wat ik hier zeker niet ga doen. Hetzelfde geldt voor de man die de El Faro domweg een hurricane in stuurde wat behalve zijn eigen leven aan nog eens 32 anderen het leven kostte. Over die schuldvraag loopt de discussie nog altijd. Ik verklaar hem voor 99,9 procent schuldig aan deze ramp, maar dat is geen criterium.
Het lijkt bijna een ongeluksgetal, maar in de afgelopen week stierven er op zee opnieuw 32 mensen door menselijk falen. Ik heb het over de aanvaring tussen de Iraanse tanker Sanchi en de bulker CF Crystal waardoor de tanker in brand vloog en de 32 bemanningsleden een akelige dood stierven. Daarover is geen discussie mogelijk: een aanvaring op volle zee is in alle gevallen een gevolg van menselijk falen, van menselijke fouten. En dat zijn de fouten die te voorkomen zijn door automatisering. Als je daaraan voorbij gaat en niet probeert om in deze gevallen menselijk falen uit te sluiten terwijl je wél in een positie verkeert om om daaraan mee te werken, ben je medeschuldig aan volgende ongelukken. Zo simpel is dat.
--------------------


Plaats reactie