Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
Koos, je bent niet de enige met een dergelijke sceptische houding tegenover de zich in hoog tempo voltrekkende veranderingen. Nu ben je dus niet meer actief in de shipping industry, dat neem ik althans aan, maar in elk geval niet in een positie waarbij je met die veranderingen te maken hebt en dus maakt het weinig uit. Het wordt moeilijker als mensen die op dit moment volop actief zijn in de scheepvaart moeite hebben met deze ontwikkelingen. Toevallig - nou ja, wat is toevallig - besteedde Splash 24/7 eergisteren aandacht aan het niet echt mee willen met de ontwikkelingen. Daar was de vraag...

-----------------Afbeelding

Belemmeren ingewortelde opvattingen de invoering van nieuwe technologieën in de scheepvaart? Interessant artikel. Het is me echt te veel om dat te gaan vertalen, maar ik ga er vanuit dat degenen die werkelijk geïnteresseerd zijn in deze nieuwe ontwikkelingen, geen moeite met de Engelse taal zullen hebben. Dat artikel is HIER te vinden.

Verder maak je je zorgen over de sociale en de ethisch filosofische aspecten van de nieuwe ontwikkelingen. Dat is mooi en daar moeten mensen die daarvoor hebben doorgeleerd zich ook in verdiepen, maar tegenhouden of remmen van de ontwikkelingen kunnen we gevoeglijk vergeten. Is de mensheid gelukkiger geworden van de stoommachine die de industriële revolutie mogelijk maakte en in gang zette? In die vraag verdiepen we ons al heel lang niet meer en tegen het gebruik van kunstmest hebben we ook weinig bezwaren meer, terwijl er een tijd was waarin dit hooglopende kwesties waren. Daar kunnen we nu alleen nog maar een beetje om lachen. De automatisering en robotisering zullen nog grotere veranderingen teweegbrengen dan de (eerste) industriële revolutie die zo'n tweehonderd jaar geleden werkelijk doorzette. Over vijftig of zestig jaar zullen er ook alleen nog maar een aantal wetenschappers zijn die zich in verband met de automatisering en robotisering in dit soort vragen verdiepen. De rest van de mensheid aanvaardt het gewoon, inclusief alle gevolgen, goede zowel als slechte. Zelf hou ik me zeker niet bezig met dit soort vragen en dus heeft het voor mij weinig zin om daar over in discussie te gaan.

In een vorige bijdrage had ik het over Big Data en IoT, het Internet of Things. De Rotterdamse haven gaat daar zwaar in investeren. Klik HIER.
Het Havenbedrijf Rotterdam en IBM gaan de Rotterdamse haven verder digitaliseren en een IoT-platform ontwikkelen. Via dit platform gaat het Havenbedrijf de data, afkomstig van tal van sensoren, verzamelen en verwerken. Het initiatief moet het havengebied - met een lengte van 42 kilometer - voorbereiden op autonome scheepvaart. Het Havenbedrijf Rotterdam investeert de komende jaren tientallen miljoenen euro in dit project.
Heus, geloof me, het is niet meer te remmen. Wie jong is, moet meegaan of ondergaan. Wie oud is kan het op zijn gemak van een afstandje bekijken en proberen een beetje bij te blijven. Of alleen maar met het hoofd schudden en verder niks. Maar dat kan ik dan weer niet. :-D

-----------------

jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jan stolp »

Ik ben al meerde keren begonnen aan een reactie aan deze en één keer een sumiere geplaatst maar het is lastig om niet in een politiek verhaal te vervallen en dat wil ik ook beslist vermijden maar zoals altijd gaan technische ontwikkelingen sneller dan maatschappelijke maar mijns inziens gaat het fout op termijn.
Er blijft niet genoeg werk over om iedereen een baan te bieden , je creëert een grote groep die aan de kant komt te staan en dat zal grote problemen geven als daar niets mee gedaan wordt.
Ik heb daar grote zorgen over niet dat ik daar zelf mee te krijgen zal hebben,ik krijg elke maand keurig mijn AOW maar de generaties na ons zeker wel.
De scheiding tussen de " have and have not's " wordt nu al steeds groter en hoe lang zal dat geaccepteerd worden.
Gelukkig zijn er nog genoeg vreugdevolle dingen... :-D 8)
Groeten
Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De scheiding tussen de " have and have not's " wordt nu al steeds groter en hoe lang zal dat geaccepteerd worden
.
Vroegaaah, toen ik nog direct betrokken was bij " Den Christelijke Langen Omvaart" en soms ooggetuige was van zeer veel narigheid en ellende in de wereld, deelde ik mijn "ervaringen" veelal met mijn beste Vader Jan zaliger, die dat "in principe" wel wist, maar van mijn "details" werd hij dan vaak " niet goed".
Zijn min of meer standaard response was dan veelal :
" Als we onze welvaart niet vrijwillig met "ze" gaan delen, dan komen "ze" het wel halen met alle gevolgen van dien"

Als ik in de huidige wereld "links en rechts om me heen kijk" dan denk ik vaak aan zijn wijze woorden.
M.i. heeft dit onderwerp niet slechts technische maaar veel meer verregaande politieke/sociale en andere konnekties, waaronder b.v. mijn USA buurman met een grote bek die over " clean coal" lult alsof ie d'r verstand van heeft.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Vanwege ons (tijdelijke) vertrek naar Hongkong, hebben wij ons huis in Belgie voor twee jaar verhuurd. We wonen wij nu tijdelijk in bij mijn zuster in Middelburg. Ik was daar in de bieb en zag in het laatste nummer van de "Blauwe Wimpel" een artikel van zes pagina's over dit onderwerp. Ik heb er een fotokopie van gemaakt en zal kijken of ik het kan scannen. Het hier plaatsen lijkt me niet slim. Het artikel geeft een aardig beeld hoever men hier in Nederland mee is.

Een van de bronnen is; "Blauwdruk 2050, de maritieme wereld voorbij de horizon". Via Google is dit zo te downloaden.

http://www.niss100.nl/magazine


Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De scheiding tussen de " have and have not's "
En niet alleen dat. Een andere en zo mogelijk nog grotere tweedeling wordt het verschil tussen opgeleid en niet of veel te laag opgeleid. Nu kunnen we misschien nog spreken van geschoold en ongeschoold, maar dat is zeer binnenkort niet meer voldoende. Wie geen of niet voldoende opleiding heeft, valt strak buiten de boot en heeft geen werk meer. Dat zijn zeer complexe vraagstukken en ik heb op dat gebied onvoldoende kennis van zaken om daar een werkelijk gefundeerde mening over te formuleren. Maar net als met verstand van voetballen hebben, zijn er genoeg mensen voor wie dat geen enkel bezwaar lijkt te zijn. Daar hoor ik dus niet bij, reden waarom ik de discussie niet aanga. Bovendien ontkom je in een dergelijke discussie niet aan de politieke aspecten van de zaak, wat de discussie nog oeverlozer maakt. Ik beperk me puur tot de scheepvaarttechnische kant. Daar weet ik het een en ander, daar ligt mijn interesse en op dat gebied wil ik elke discussie aangaan.

Bedankt voor de tip over "Blauwdruk 2050", Mario. Dat is een prachtige samenvatting van wat er allemaal speelt. Ik geloof dat wat ik hier sinds de opening van dit topic allemaal heb beweerd en verkondigd daar aardig mee overeenkomt of op aansluit.
----------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Over vijftig of zestig jaar zullen er ook alleen nog maar een aantal wetenschappers zijn die zich in verband met de automatisering en robotisering in dit soort vragen verdiepen. De rest van de mensheid aanvaardt het gewoon, inclusief alle gevolgen, goede zowel als slechte. Zelf hou ik me zeker niet bezig met dit soort vragen en dus heeft het voor mij weinig zin om daar over in discussie te gaan.
Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet meer bij zal zijn, ik vind nu al zoveel geen echte voortuigang, maar ik besef dat dat persoonlijk kan zijn.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Het beste voorbeeld waarom er altijd een mens en niet een computer de eindbeslissing moet nemen is dit natuurlijk:

In 1983, in een tijd van hoogspanning in de Koude Oorlog, zat luitenant-kolonel Stanislav Petrov wél op de goede plek. In een commandocentrum bij Moskou zag hij op een nieuw radarsysteem dat de VS vijf intercontinentale ballistische raketten had afgevuurd op de Sovjet Unie. Hij sloeg geen alarm – zijn gezond verstand gaf hem in dat de VS nooit een nucleaire oorlog zou beginnen met maar vijf raketten. ,,De sirene ging af’’, zei hij later in een interview. ,,Ik zat daar enkele seconden naar het grote rode scherm met het woord ’lanceren’ te staren.’’
Drieëntwintig ellenlange minuten later bleek dat zijn intuïtie de juiste was geweest: een satelliet had de reflectie van zonnestralen als een raketaanval geïnterpreteerd.

Maar ook is in deze discussie nog steeds de belangrijkste vraag niet beantwoord, nl wat schieten wij er als mensen mee op als er volledig autonome schepen gaan rond varen?
Op welke manier maakt dat ons leven beter? En op welke manier worden wij er gelukkiger van ?
Ik zie het niet, en ook de huidige generatie zeevarenden die ik ken, ziet dat ook niet.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Op welke manier maakt dat ons leven beter? En op welke manier worden wij er gelukkiger van ?
Dat is dezelfde vraag die ik al eerder stelde...
Is de mensheid gelukkiger geworden van de stoommachine die de industriële revolutie mogelijk maakte en in gang zette?
Beide vragen zijn niet relevant, dat wil zeggen: waarom die vraag stellen terwijl je weet dat je geen enkele invloed kunt uitoefenen op de ontwikkelingen en die zeker niet niet kunt tegenhouden. Het gebeurt simpelweg. Of het ons gelukkiger maakt, is totaal niet aan de orde. Het gaat ook niet over ons; het gaat over hen die na ons komen. Die groeien daar in op, richten hun leven in naar de heersende omstandigheden en zijn net zo gelukkig of ongelukkig als wij nu.
---------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

2 februari 2030

Onbemande tanker op hol geslagen in de Noordzee.

De tanker X1313, geladen met 200.000 ton crude heeft voor enorme schade gezorgd in de windmolenparken op de Noordzee, waardoor veel steden en bedrijven zonder stroom zitten.

IT-specialisten gaan er vanuit dat het schip gehackt is.

Een helikopter met deskundigen is onderweg naar de tanker, maar vanwege het slechte weer en de zigzagkoers van het schip is het moeilijk om aan boord te komen.

Volgens de laatste berichten is het schip nu volle kracht onderweg naar het pas geopende vliegveld bij Wijk aan Zee.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Theo Horsten schreef: 02 feb 2018 11:48 Ik beperk me puur tot de scheepvaarttechnische kant. Daar weet ik het een en ander, daar ligt mijn interesse en op dat gebied wil ik elke discussie aangaan.
Niet om het één of ander, maar begin daar dan eens mee Theo.
Er zijn hier door verschillende ervaringsdeskundigen twijfels geuit over de betrouwbaarheid van scheepsinstallaties. Daar stap je overheen alsof al die complexe mechanische problemen alleen bij inactieve ouwe forumlullen zouden ontstaan en bij zelfvarende schepen op wonderbaarlijke wijze opeens tot het verleden gaan behoren.
Dat heen en weer sukkelen tussen twee havens waar het internet zo bol van staat en waar wetenschappers het zo druk mee hebben zal wel goed komen. Het zal wat ongelukken veroorzaken, maar of je nou geramd wordt door een computer of door een mens maakt voor verzuipen niet uit.

Maar hoe krijg je het mechanische & elektrische gedeelte voor 99,99% betrouwbaar zodat die overal bij kunnende mensenhand + zijn inzicht overbodig wordt?
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie